Oslo Krisesenter: Utilstrekkelig hjelpetilbud til ungdom som utsettes for æresrelatert vold/utstøtelse/tvangsekteskap
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Barn og Unge
- Publisert torsdag 18. september 2014 03:12
Oslo Krisesenter med et alvorlig varsko:"Ungdom som utsettes for æresrelatert vold/utstøtelse/tvangsekteskap er ofte i en spesielt sårbar situasjon, noe vi opplever at systemet rundt ungdommene ikke alltid fanger opp. Noen er spesielt sårbare fordi de utsettes for press og tvang om ekteskap og et liv de selv ikke ønsker å leve. Mange har allerede opplevd omsorgssvikt og vold fra tidlig alder. Når de så bryter med familien for å slippe kontroll eller tvangsekteskap, blir alle bånd til familien og storfamilien kuttet. Dette betyr at ungdommene i praksis blir stående uten nettverk og familie, og blir svært ensomme. I denne prosessen skjer mye bearbeiding av reaksjoner på vold og traumer etter vold, og mange har problemer med å følge opp avtaler, studier og jobb.
Det er viktig at NAV og andre instanser har kunnskap om denne gruppen og ser det helhetlige behovet. Mange av disse ungdommene har i stor grad vært kontrollert og har liten kunnskap om eksempelvis økonomi og om det norske systemet. De havner ofte i økonomiske problemer og trenger mye veiledning.
Vi ser imidlertid at sosialtjenesten i NAV iblant stiller altfor høye krav til ungdommer som ikke på det aktuelle tidspunktet er i stand til for eksempel å jobbe. Saksbehandlerne i NAV har ofte så mange brukere å forholde seg til at de vanskelig kan bli kjent med/se den enkeltes behov, på tross av alle flotte intensjoner som denne, som står i Oslo kommunes handlingsplan for psykisk helsearbeid : «Brukerorientering og brukerperspektiv skal stå sentralt i Oslo kommunes psykiske helsearbeid. Brukeren og brukerens erfaringer og mål anerkjennes som en del av kunnskapsgrunnlaget når tilbud og tiltak skal utformes.»
Etter å ha vært i kontakt med NAV Intro, som har en grundigere gjennomgang av ungdommenes situasjon, bakgrunn og kunnskap, ser vi at NAV Intros konklusjon i flere tilfeller er motsatt av sosialtjenestens vilkår. Disse vilkårene samsvarer ofte ikke med enkeltmenneskers situasjon, og tyder tvert i mot på at saksbehandlerne ikke har hatt tid til å sette seg inn i disse menneskenes behov, evne og øvrig livssituasjon," skriver Oslo Krisesenter blant annet i en henvendelse til Oslo kommune.