Annet
Mer New Public management i Oslo kommune
Energigjenvinningsetaten blir AS?
Byrådet foreslår i budsjettet for Oslo at Energigjenvinningsetaten skal gjøres om til AS. Leder av Renovasjonsetatens fagforening Håvard Sandberg mener dette er forkastelig. -Dette kan få alvorlige konsekvenser for våre medlemmer, dette er noe vi fryktet den gang vi ble splittet opp i to etater. Det er en dårlig ide å lage etaten om til A/S, forbrenningsovnene er bygd opp med pengene til Oslo kommunes innbyggere. Vi vil følge opp saken videre, og går det som vi frykter skal vi følge opp medlemmene og sikre at deres rettigheter blir ivaretatt. Omorganiseringen kan bli ett nytt eksempel på at Oslo kommune lager dyre internfaktureringsordninger. I dag leverer Renovasjonsetaten til Energigjenvinningsetaten til selvkost. Det er ikke vanskelig å se for seg at et aksjeselskap som drives etter markedsprinsipper vil sørge for at at kostnadene fyker i været, sier Håvard Sandberg. Dette kan bli nok et eksempel på at Oslo lager dyre byråkratiske systemer internt i kommunen.
Konkurranseutsetting av institusjoner i Rusmiddeletaten
I budjettet for 2009 legger byrådet opp til at to av Rusmiddeletatens institusjoner skal konkurranseutsettes. -Dette er absolutt ikke noe område som egner seg for konkurranseutsetting, og vi vil kjempe mot dette, sier leder i Sosiale institusjoners fagforening Stein Asthøy -Det har ikke vært drevet kommersielle institusjoner innenfor Rusmiddeletatens område, det som ikke er i egne regi er det ideele organisasjoner som Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen som står for. Man har prøvd å få private til å drive nye tilbud tidligere, men ingen meldte seg. Exit som er et tiltak mot unge rusmisbrukere er nå drevet i kommunal regi. Sosial institusjoners fagforening er også overrasket over at det ikke er kommet mer midler til akutttilbud. Det har vært et sterkt mediefokus på mangel på akuttovernatting, blant annet i forhold til utenbys klienter, og det ligger ingenting i budsjettet som tilsier at Oslo kommune vil stå bedre rustet til å gi disse et tilbud denne vinteren.
Mangler investeringsmidler til kollektivtrafikken
Budsjettet er ikke dramatisk for kollektivtrafikken, sier leder for Oslo Sporveiers Arbeiderforening Rune Aasen som allikevel uttrykker bekymring. -Det bevilges fortsatt for lite investeringsmidler til oppgradert strømforsyning, skinnegang, infrastruktur. Vi ser f.eks en økning i trafikk nå f.eks med 7,5 minutts avgang på flere t-banelinjer , men mangler stallagringsplasser når alle de nye vognene står klare. Derimot er det positivt at det er satt av nok penger i forhold til pensjonsforpliktelsene.