Annet

Oslo-budsjett: A/SV gir mer til eldre, skole og kollektivtransport

Oslo-budsjett: A/SV gir mer til eldre, skole og kollektivtransportDet finnes et alternativ til nedbygging av offentlig velferd og felleskapsløsninger. Arbeiderpartiet og SV har i vårt budsjettalternativ vist veien, skriver Trond Jensrud og meg selv i en artikkel i Aften.


Mer til eldre, skole og kollektivtransport

Av Trond Jensrud (AP) og Ivar Johansen (SV),
medlemmer av finanskomiteen, Oslo bystyre


I disse dager vedtar Oslo bystyre budsjettet for 2009. Det bærer preg av manglende vilje til å prioritere viktige oppgaver for byen. Arbeiderpartiet og SV har presentert et helhetlig alternativt budsjett. Flere kommunale boliger, bedre veivedlikehold, økte investeringer i kollektivtrafikken, flere lærere i skolen og økt kvalitet i eldreomsorgen er noe av det vi vil bruke mer penger på neste år.

Den siste tiden har finanskrisen kastet skygger over norsk økonomi. I en slik periode er det ekstra viktig å sørge for at de som fra før sliter med tilværelsen ikke blir rammet ekstra hardt. Vi vil gi et løft til de som trenger det mest. Byrådets budsjettforslag har for lite fokus på det som er aller viktigst, nemlig rettferdighet, skole og miljø. Vi vil rette opp dette og satse mer på en god skole, en bedret kollektivtrafikk, fattigdomsbekjempelse og en styrket bydelsøkonomi. Samlet styrker vi kommunens driftsbudsjett med 870 millioner, ved å foreta omprioriteringer og ved å hente ut mer av det inntektspotensialet kommunen har.

Byrådet (Høyre og Frp) har ved en rekke anledninger forklart mangel på penger til ulike formål med at regjeringen lar Oslo få beholde for lite av skatteinntektene selv. Vi er selvsagt også opptatt av at Oslo skal få sin del av økningen i kommunesektorens frie inntekter. Men kommunen har også et eget ansvar for ikke å bruke penger på prestisjeprosjekter som ikke gir bedre velferd. I den forbindelse vil vi minne om at byrådet de senere år har manglet fullstendig budsjettkontroll over store prosjekter som IKT-organisering, nytt billettsystem for kollektivtrafikken, utbyggingen av Holmenkollen og Sykehjemsetaten. Samlet dreier dette seg om rundt en milliard kroner som det ikke har vært budsjettmessig dekning for og som kunne vært brukt til andre gode formål.

Oslo kommune må hente ut statlige midler der dette er mulig. Eksempelvis vil Arbeiderpartiet og SVs forslag om kjøp av kommunale boliger utløse 42 millioner kroner i Husbanktilskudd. Tilsvarende vil forslaget om å satse 8 millioner på byøkologiske prosjekter utløse 4 millioner fra Husbanken. Der er også viktig at Oslo kommune benytter seg fullt ut av regjeringens ordning med rentefrie lån til skoler og badeanlegg.

Arbeiderpartiet og SV er opptatt av at eldre mennesker skal få hjelp når de har behov for det. Dessverre opplever eldre i Oslo at terskelen for å få hjelp er for høy. Offentlig omsorg er for mange nærmest blitt et knapphetsgode. Mange får avslag på søknad om sykehjemsplass, og behovet for nye plasser er stort. Det er derfor bekymringsfullt at 11 av 15 bydeler opplever et kutt i sine overføringer for neste år. Det er bydelene som leverer hoveddelen av det kommunale velferdstilbudet. Derfor vil budsjettforliket mellom Høyre, Frp, KrF og Venstre medføre ytterligere innsparinger og reduksjon i dette tilbudet. Bydelene ville med opplegget til Arbeiderpartiet og SV fått omtrent 150 millioner mer å rutte med neste år. Dette vil sikre at bydelene kan tilby sykehjemsplass til de som trenger det, at det kan gjøres noe for byens barn og ungdom utover det som er lovpålagt, og at barnevernet kan gi den riktige hjelpen til de barna som trenger hjelp.

Andre sentrale områder i vårt budsjettalternativ er å satse på en sosial boligpolitikk, sikre en videreføring av viktige lavterskeltiltak innen rettshjelp og rusomsorg, og bevilge en økt støtte til de mange ideelle og frivillige aktører som jobber for befolkningens velferd.

Ressurssituasjonen i Osloskolen de senere år har vist en bekymringsfull utvikling. Samtidig som antall elever øker, reduseres antall lærerårsverk. En slik utvikling truer elevenes lovfestede rett til tilpasset undervisning. Det er for mange barn som faller utenfor på ulike måter i løpet av skolegangen. Både ved at de trenger mer oppfølging i løpet av grunnskolen, eller som drop-outs fra videregående. Byen er ikke tjent med at noen settes på sidelinjen. Vi vil derfor ha tidlig innsats overfor de barna som særlig trenger det. Vi vil øke lærernes mulighet for kompetanseheving, og foreslår en styrking i budsjettet til undervisningsrelatert virksomhet, både i grunnskole og i videregående skole.
 
Kollektivtransporten er en bærebjelke i byen. En satsing på kollektivtransport er en forutsetning for å bekjempe klimatrusselen og for å skape økt trivsel i byen. Nylig ble prisen på månedskort redusert som følge av bystyrets vedtak. Omtrent samtidig som dette vedtaket ble satt ut i livet, foreslo byrådet å øke prisene igjen. Og når t-banen nå endelig har fått hyppigere avganger, så legger byrådet frem et budsjett som fører til kutt i rutetilbudet. All erfaring og sunn fornuft tilsier at lavere priser og hyppigere avganger gjør at flere reiser kollektivt. I Oslo har det vært en stor økning i antall kollektivreisende. Prisreduksjonen har vært en suksess, derfor er det bra at det nå er flertall for å videreføre ordningen.

Det finnes et alternativ til nedbygging av offentlig velferd og felleskapsløsninger. Arbeiderpartiet og SV har i vårt budsjettalternativ vist veien.

(Aften 9. desember 2008)

You have no rights to post comments