Annet

Oslo kommune: Lederlønnssystem hvor grådighet og umoral er satt i system

Oslo kommune: Lederlønnssystem hvor grådighet og umoral er satt i systemLederlønnssystemet i Oslo kommune er grådighet og umoral satt i system og bidrar til å undergrave respekten arbeidstakerne har for sine toppledere. Det er synd, men endringene må komme fra ledelsen selv ,heter det i en uttalelse fra styret i Tjenestemannsforeningen i Rådhuset, fagforening for kommunalt ansatte.


Uttalelsen lyder:

Lederlønnssystemet i Oslo kommune er grådighet og umoral satt i system og bidrar til å undergrave respekten arbeidstakerne har for sine toppledere. Det er synd, men endringene må komme fra ledelsen selv.
Vi som jobber på fagforeningssiden slutter aldri å undre oss over hvor vanskelig det er å nå fram med enkeltkrav om lønnsopprykk for mange av våre medlemmer når vi fremmer krav etter ønske fra arbeidstakere, i perioden mellom oppgjørene. Slike krav er en naturlig følge av endrede arbeidsoppgaver, utvidet ansvarsområde eller gjennomført kompetanseutvikling hos den enkelte arbeidstaker. Muligheten for økt lønn for de som ikke tjener mye fra før, vil selvfølgelig være en sterk motivasjon for å ta på seg for eksempel flere arbeidsoppgaver og et større arbeidsområde. Når slike rimelige krav om økt lønn møtes med taushet og skuldertrekk fra ledelsens side og henvises til de lokale lønnsforhandlinger, er det ikke vanskelig å forstå at dette virker sårende, demotiverende og oppleves som svært urettferdig for den det gjelder.

For arbeidstakere som tjener kr. 300.000 – 350.000 vil selv et par lønnstrinn, som utgjør kr. 8-10.000, være av stor betydning for den enkeltes økonomi. I tillegg er dette med på å undergrave fagorganisasjonenes legitimitet og kan virke som et ønske fra ledelsen i den enkelte etat om å svekke fagorganisasjonene.

Økningen i lederlønningene i perioden 1.10.2005 til 1.10.2008 har vært mellom 94.000 (A0) til 166.000 (E2). En typisk arbeidstaker i Oslo kommune, for eksempel en konsulent vil i den samme perioden ha hatt en lønnsvekst på kr. 30.000 i samme periode. Er det rettferdig?
I Oslo kommune har vi en avtale som går under navnet del II-avtalen. Den ble inngått mellom arbeidsgiver- og arbeidtakersiden samtidig med etablering av nytt lønnssystem for toppledere i Oslo kommune. Hensikten med del II-avtalen var å ivareta arbeidstakere på mellomnivå, for eksempel fagsjefer, rådgivere/spesialrådgivere, komitesekretærer, som ikke er inne på topplederavtalen, for å sikre disse gruppene en rimelig lønnsutvikling og bidra til at ikke spriket mellom toppledernes avlønning og disse gruppene blir for stort.

Spriket mellom topplederne og de rett under har også økt svært mye i perioden. Spriket blir større og større for hvert år som går. Det har vært vist liten interesse fra ledelsen i Oslo kommune til å ivareta intensjonene med avtalen. I 2007 nektet de til og med å forhandle med de som er omfattet av del II-avtalen.
Dette er to eksempler som viser at ledelsen i Oslo kommune viser liten interesse for å bidra til at arbeidstakerne i kommunen sikres en rettferdig lønnsutvikling. Å sikre en rettferdig lønn for alle grupper er en vanskelig oppgave, ja vel. Men disse eksempler står i grell kontrast til den lønnsutvikling topplederne i Oslo kommune har hatt de siste årene. De har hatt en eventyrlig lønnsutvikling.

Det er helt tydelig at for topplederne gjelder det egne regler. Her drysser lønnsøkningen inn hvert år uavhengig av om det fremmes krav eller ikke. Hvert år økes lederlønningene i Oslo med fra kr. 40.000 – 70.000 mer eller mindre automatisk. Dette tilfaller både dugelige og udugelige ledere. Man følger jo statens lederlønninger, henvises det til. Det kan nesten virke som om man toer sine hender og litt motvillig tar imot lønnspåslaget. Som sagt, mot slike årlige påslag som lederne i Oslo kommune innvilger seg, virker det å si nei til et rimelig krav om to trinn for en lønnsmottaker som befinner seg i området kr. 300.000 – 350.000 som direkte forkastelig og umoralsk. Dette er griskhet satt i system. Hold de ansatte nede, slik at de selv kan vise til gode økonomiske resultater og gribbe til seg mest mulig. Dette er en lønnspolitikk som er vanskelig å forstå og som undergraver kommunens virksomhet.

Kommentarer   

#1 Tom Johnsen 12-01-2009 11:00
En konsulent som bare har fått 30000 i denne perioden må være en som er uorganisert og ikke har fått noe i de lokale forhandlingene. Jeg har fått 63000 og har ikke fått mere enn andre i min stillingsgruppe . Så det står ikke så dårlig til selvom vi alle vil ha mer, selvom jeg er enig i at topplederne har litt for mye. Jeg er sikker på at statministeren har lavere timelønn pga lengre arbeidsdager.
#2 Marius 23-01-2009 19:38
Er du misfornøyd med lønna de så kan du begynne i en privat bedrift, droppe fagforeningen og levere det som blir krevet av deg. Da kan jeg garantere deg lønnsøkninger som langt overgår de lokale forhandlingene og sentrale tillegg :-)

Likte også særlig innledningen på denne meldingen hvor de sutrer over at kommunen undergraver fagforeningen ved å ikke gå med på så mange lokale tillegg. Ja, kanskje man ikke trenger fagforeningene lenger da? Kanskje de har utspilt sin rolle? Kanskje folk skal få betalt etter innsats og ikke etter et eller annet oppkonstruert system basert på ansiennitet?

You have no rights to post comments