Annet

Oslo kommune og IKT: Dårligere, dyrere og mer stressende

Oslo kommune og IKT: Dårligere, dyrere og mer stressendeDårligere, dyrere og mer stressende. Det er konklusjonen om hva Oslos it-sentralisering har medført.  Oslo kommune har tidligere fått knusende kritikk for gjennomføringen av sin it-sentralisering. Men ett år etter at boblen sprakk og feil ble innrømmet, er det fremdeles mye som går galt i hovedstaden. Nå er det bydel Gamle Oslo som kommer med drepende kritikk av it-organiseringen i Oslo kommune.

Ivar Johansen i Oslo SV påpeker at problemene ikke bare ligger i denne delen av byen. - Gamle Oslo er nok litt flinkere å dokumentere dette, men de andre bydelene sitter med samme erfaringene, sier han til bladet Computerworld. Johansen er medlem av bystyrets finanskomite, og derfor har bedt byrådet besvare eller kommentere saken fra Gamle Oslo overfor finanskomiteen. Han mener det er fremdeles mye som feiler infrastrukturen i Oslo.

Les mer i Computerworld

Kommentarer   

#1 Jon Sandvold 13-05-2009 21:46
Jeg kjenner meg igjen i mange av erfaringene fra Gamle Oslo. Jeg jobber med IKT i barneverntjenes ten og har i den forbindelse ansvaret for lokal brukerstøtte og innmelding til den servicedesken hos Ergo Group. Noe av frustrasjonen er knyttet til at vi som opplever problemene i hverdagen har minimal innflytelse på kontraktene med eksterne leverandører. Jeg har selv meldt i fra til UKE at dette fungerer elendig med altfor mange ledd/aktører og altfor lang ventetid. Jeg sitter imidlertid igjen med en følelse av at UKE ikke følger opp dette overfor leverandørene. Avstanden mellom bruker og leverandør er for stor.

Ivar Johansen:
Det er flott at flere setter søkelyset på IKT problemene i kommunen og betraktningene dine holder vann så langt (jeg mener jeg har grunnlag for å uttale meg om emnet). Når det gjelder dine betraktninger rundt bydelsbarnevern et vil jeg imidlertid påpeke at du ofte er på tynn is. Jeg har lang erfaring fra barnevernet i Oslo og mener derfor at jeg har grunnlag for å uttale meg om dette emnet også.
#2 Knut Yrvin 16-05-2009 09:49
Tusen takk for at du står på Ivar. Spesielt når det gjelder IT- kvaliteten i Oslo kommune.

Som vi begge kjenner ble bibliotekene tvunget til å bytte flere fagsystem på Linux over på Windows for fire år siden. Dette ville føre til ekstrakostnader på på 12 millioner advarte bibliotekene når Finansbyråden ville ha alt over på Windows. Dette vil mindre penger til gode publikumstjenes ter advarte bibliotekene. Legg om til Windows var beskjeden fra Finansbyråden.

Finansbyråden fra Høyre sparket samtidig 100 IT-folk fra Oslo kommune.
Mye skulle sentraliseres på Windows, og ferdig med det.

Fire år etter alle advarsler, sitter nå kommunen dårligere stilt enn da de startet skandaleprosjek tet. De har fått en ekstraregning på 300 millioner. IT-løsningene er nå dyrere fordi flere friprog-system ble stoppet eller dyttet over på Windows med høyere vedlikeholdskos tnader, noe bibliotekene har erfaring fra.

Mange av de 100 IT-folkene som Finansbyrådet kvittet seg med, personer som kjente etatenes behov, fant seg raskt jobb i privat sektor. Nå ønsker kommunen å nyansette IT-folk. Men jeg tviler på det blir lett.
Oslo kommune har ikke akkurat behandlet ansatte eller leverandører med silkehansker de siste fire årene. Jeg tviler på at folk med solid erfaring vil søke tilbake til kommunen etter disse vinglingen til byrådet i Oslo.

Frem og tilbake er dobbelt så langt, og tydeligvis dobbelt så dyrt.
Brukerne må lide. Rapporten fra Bydel Gamle Oslo viser at Høyre/FrP- byrådet har hatt urealistisk forhold til sentralisering av IT, der forutsetningen har vært at mye skulle over på Windows.

You have no rights to post comments