Annet

IKT-skandalen: Byrådet mener virksomhetene må ta regninga, og kutte i tjenestetilbudet

IKT-skandalen: Byrådet mener virksomhetene på ta regninga, og kutte i tjenestetilbudetBydeler og etater påføres betydelige merkostnader pga IKT-skandalen i Oslo og byrådets manglende styring med den sentrale IKT-organiseringen. Jeg har sagt at det er helt urimelig at virksomhetene skal ta regninga for Høyre/Fr.P-byrådets inkompetanse, og at virksomhetene må kompenseres for sine merkostnader.

I dagens ComputerWorld avviser Høyres finansbyråd Stian Berger Røsland kravet. I praksis sier han; bydelene får heller nedlegge sykehjempsplasser eller bruke mindre på barnevern. De reelt ansvarlige toer sine hender, mens de som opplagt ikke har noe ansvar: hjelptrengende og syke får heller få et dårligere tjenstetilbud. Jeg kan ikke akseptere en slik holdning, og vil fremme aktivt forslag i bystyret om at virksomhetene skal gjøres skadesløse.

Les mer i ComputerWorld

Kommentarer   

#1 Tore G. Bareksten 14-05-2009 22:31
Min første ”datajobb” i 80- åra var som datarådgiver for Den Norske forfatterforeni ng. Den andre var som datatolk på Forsøksgymnaset . Her hadde vi et par råflinke datafolk og noen engasjerte spesialpedagoge r. Men lærerne forsto ikke riktig hva data kunne gjøre for dem og datafolka var usikre på de pedagogiske behov. Siden jeg kunne litt om begge deler, var min jobb å bedre kommunikasjonen mellom datafolk og brukere. Senere fikk LO gjennom regler for innføring av data på arbeidsplasser. De ansatte skulle være med i selve utprøvingsfasen for at det ferdige produkt skulle dekke behova til folka på golvet. For å gi mitt korte subjektive sammendrag av avtalen ble det ulovlig å innføre data hvis ikke datatolker hadde vært brukt for å sikre de ansatte reell innflytelse. Hver gang jeg leser om en ny statlig eller offentlig etat som går på million eller milliardsmell etter mislykka datainnføringer , lurer jeg på hvor mange milliarder samfunnet kunne spart ved at byråkratene respekterte fagbevegelsen nok til å følge LO- avtalen.

Sunt folkevett sier at man skal kjøpe dataprogrammer som har virket før andre steder og tilpasse dem til virksomheten gjennom grundig studie av hvilke behov de skal dekke for brukerne på golvet. Byråkrater og politikere kjøper derimot ofte de dyreste, nyeste og mest glitrende og kompliserte produktene. Da Oslo Kommune kjøpte inn programmet SATS til skoleadministra sjon, fikk mange sekretærer psykiske vansker. For programmet kunne gjøre mange fine ting de ikke trengte, mens noen daglige hverdagsgjøremå l var nesten umulig å få til. Innkjøpende instans hadde ikke tatt framtidige brukere med på råd. Ingen datatolker ble engasjert.
Når det gjelder Sporveien i Oslo fikk byråkratrene valget mellom et forholdsvis enkelt program som hadde vært brukt i flere byer i årevis og et mye mer avansert program som aldri var blitt prøvd i praksis. Man lot være å sjekke om disse ekstrafunksjone ne var noe man trengte og kjøpte det mest avanserte, kompliserte, glinsende nye. Og så har det gått år etter år uten at noe virket. Hvorfor respektere avtalen med LO hvis vi kan tape kommunale millioner ved å forakte fagbevegelsen?

Jeg kjøper på en institusjon som samarbeidet med gamle Aetat. Siden mange av våre brukere får hjelp av Aetat ba vi etaten orientere om det nye dataprogrammet sitt. Foredraget minnet litt om et pinsevennmøte. Programmet var så dyrt og komplisert at det helt sikkert ville virke uten feil fra første stund. Og siden programmet ville forenkle virksomheten hadde man alt begynt å redusere antall personale. Både som LO medlem og It-ansvarlig på jobben frøs jeg nedover ryggen. Nye dataprogrammer virker aldri perfekt med en gang. Første versjonen av Windows XP hadde vel 15.000 bugs/småfeil. All LO-erfaring sier at man må øke, ikke redusere antall ansatte når nye programmer blir innført siden i en overgangsperiod e må kjøre dobbelt opp. Jeg spurte også om ansatte i Aetat aktivt hadde fått være med å tilpasse programmet til sin hverdagsbruk, men spørsmålet ble visst ikke fortstått. Hvorfor spørre uvitende brukere om kompliserte datagreier?
Som ventet medførte innføringen mye kaos, folk som ikke fikk dagpenger etc.
Noe lignende skjedde da Forsvaret så opp mange av sine dyktige økonomer, fordi de hadde fått et system fra Siemens som helt sikkert ville virke fra dag en selv om de ansatte ikke hadde fått prøve det ut grundig på forhånd. For det er ikke slik at det største, nyeste og dyreste er alltid best. Det er bedre med en sykkel enn en tanks hvis du skal ned på hjørnet etter lettmelk. Politikere og byråkrater må bruke mer tid på å finne ut hvilke behov programmet skal dekke i brukernes hverdag og la en datatolk formidle disse behovene fra golvet i bedriften til de eksterne datafolka.

Min konklusjon er: Slutt å sløs med felleskapets penger. Vis respekt for datatolker og avtalen med fagbevegelsen.
#2 Thore 15-05-2009 09:24
Nesten daglig merker vi i tjenestene dataproblemer. Senest i går falt hele fagsystemet ned i ca en time. Vi har i lange perioder manglet prinetere. Det har gått så langt at sosialklienter ikke har fått penger pga feil i datasystemet. Vi bruker mye tid og energi på å prøve hele tiden å finne løsninger.
Ser helt klart en senkning av kvaliteten etter at alt ble sentralisert. Hvilken annen tjeneste kan kreve mer betaling, når kvaliteten har blitt lavere?
Det vi i tjenestene har et spm om er. Når skal vi få et system vi kan stole på?
#3 eirik 15-05-2009 15:30
Byrådet får alt annet enn hederlig omtale på denne saken i teknisk ukeblad også:
www.tu.no/it/article209874.ece

"Føkka opp skikkelig" er et begrep som samler seg på tunga. Det får en til å tenke på den gangen
#4 eirik 15-05-2009 15:34
... den gangen det var "elektronisk valg" i oslo, levert av de som ga det billigste anbudet.

Opplegget var laget sånn at hele databasen ble overført til terminalen for hver nye stemme som skulle avlegges. Det funker jo bra når du tester med et manntall på 10 personer og 4 som avlegger stemme, men ikke så godt i virkeligheten...

(litt rask i stad)
#5 Jon Sandvold 15-05-2009 22:00
Det har vært skrevet mye om ansvaret til byråkrater og politikere i denne saken, og jeg er enig i at inkompetansen har vært ganske tydelig her. IT bransjen og konsulentforeta kene som har tjent (og fremdeles tjener) mye penger på systemer som ikke virker bør imidlertid få sin del av kritikken. IT bransjen har en lang vei å gå når det gjelder brukerfokus, dvs spesielt den delen som retter seg mot offentlig sektor. Man hører ofte at ingen systemer kan gardere mot brukerfeil. Dette argumentet holder ganske enkelt ikke når det er sluttbrukeren som betaler. For nettbanker og ikke minst nettbutikker har det derfor tvunget seg frem en langt større fokus på at løsningene skal fungere for dem som skal bruke dem. Jeg ser derfor frem til at både IT bransjen og de som tar beslutningene i offentlig sektor forstår at det til syvende og sist er noen som skal bruke systemene.
#6 Jon Sandvold 15-05-2009 23:15
Jeg hørte forresten nettopp at Husit prosjektet (innføring av winmed i helsestasjonene ) er utsatt for andre gang da pilotbydelen knapt får gjort jobben sin pga ustabilitet. Det er forsåvidt bra at de da ikke slipper galskapen løs på resten av byen, men noen har kanskje lært...
#7 BT 15-05-2009 23:58
Flott engasjement. Du har min fulle støtte.
#8 Tore Bareksten 19-05-2009 01:07
Det som er litt trist med New Public Management eller Målstyringsideo logien er at man privatiserer fortjenesten (Konsulentfirma er - IT-firmaer) og lederlønninger, men ikke ansvar. Kostnadene ved gale beslutninger må brukerne betale.
ET eksempel er Oslo Kommunes eiendomsavdelin g som betlate et privat hodejegerfirma omtrent 100.000 for å finne den beste vedlikeholdsjef en høy lønn kunne skaffe. Den innstilte ble ansatt og underslo for 80 millioner. Men hva skjedde med de som ville sløse offentlige penger på å bruke hodejegerfirma? Med de som ikke sjekket personens strafferegister hvor de ville oppdagetat han hadde flere konkurser og svindelanklager registrert.Hva skjedde med de som hadde fått såvel ekstern som intern kritikk på at systemet for godkjenning av fakturaer var for slapt uten å gjøre noe med det?
Oslo Kommune mangler regler og rutiner for at ledere og mellomledere skal ta ansvar. De oppfører seg som om de sitter i en privat bedrift, men slipper risikoen og ansvaret.

Hadde ledelsen vært mer ansvarlig for konsekvensene av sine vedtak ville de kanskje vært mindre interessert i dyre middager med Siemens og mer interessert i å finne ut hva de som skal bruke datasystemet virkelig trenger.

Siemens solgte Forsvaret et utmerket økonomiprogram for store bedrifter. Men mye av de programmet kunne gjøre var ikke relevante for Forsvaret og noen av de spesielle funksjonene Forsvaret trengte i sin daglige drift var enten ikke med eller for kronglete. DEt førte til store budsjettsprekke r og to høringer i Stortinget med forsvarsministe r som hoggestabbe. Med større interesse for å tatt de ansatte med på råd, kunne millioner vært spart. Men vil slike ledere lytte til folk under seg når de kan gjøre så mange feil de vil uten å få noe økonomisk ansvar?








You have no rights to post comments