Annet
Oslo kommune satser på Microsoft-monopolet
Offisielt sies det at det var pris som var avgjørende, men de interne dokumenter jeg har tilgang til viser at kommunen selv beregnet ( se under) at det valgte tilbudet i et 4-årsperspektiv var nærmere 14 millioner dyrere enn om man hadde valgt en løsning med fri programvare. Det er dyrt å satse konservativt og hele tida gi preferanse til Bill Gates.
Priselementer Redpill Linpro: Ergo Group: Differanse
Lisenspris 2774002 10291962 7517960
Målpris 3895010 2554052 -1340958
Driftskostnader 11841930 19164346 7322416
Kurs og opplæring 13000 12000 -1000
Vedlikehold 5879965 6242240 362275
Totalkost: 24403907 38264600 13860693
Kommentarer
Virker som om Oslo kommune har litt for mye penger å rutte med, og ikke bryr seg om 14 mill her og der.
Jeg er sikker på at det er en slags logikk der, men jeg er ikke sikker på at den er i min, eller særlig mange andre velgeres interesse.
Ditt ressonemnt bygger på følgende antagelser:
1) Andre epostsystemer enn microsoft exchange er "alternative" (suspekte ?)
2) Fordi _ett_ annet epostsystem enn microsoft exchange har sviktet, betyr det at det generelt sett er farlig å satse på andre epostsystemer enn microsoft exchange
Det ene er anbud,og evt. påfølgende leverandørskift e, selv om jeg nok mener at kommunen har mulighet til lengere anbudsperioder enn du her antyder. Store deler av dette kan settes ut, men outsurcing er uklokt for systemer som er så tett koblet sammen med virksomhetenes kjernevirksomhet.
Det andre er at virksomhetene (som en konsekvens av sentralisering, og påfølgende outsourcing) har tappet virksomhetene for enkel IT-support.
Men vel så viktig er at kommunen ikke engang har god nok spisskompetanse til å være en profesjonell innkjøper.
Du kan være trygg på at dette har jeg kjempet mot i bystyret ved flere anledninger, men bystyreflertall et har villet det annerledes. Konsekvensen av disse gale valg har blant annet blitt den såkalte IKT-skandalen, som har påført kommunen fatale driftsproblemer og merkostnader på mer enn 200 millioner. Som en etatsjef sa det på en høring i bystyrets finanskomite: IT skal være et hjelpemiddel, ikke en byrde.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.