Annet

Vil ikke Oslo Kommune ha brakkerigger?

Vil ikke Oslo Kommune ha brakkerigger?Fra mange av bygningsarbeidertillitsvalgte i byggentreprenørbedriftene har det kommet rapporter om at det har vært vanskelig for firmaene å fornye leiekontraktene eller å skaffe nye tomter for brakkerigger i Oslo. Oslo Bygningsarbeiderforening har engasjert seg, og i siste nummer av medlemsbladet deres bringer de et intervju om saken med Johnny Aaaland, hovedtillitsvalgt Bygg i NCC. Det er viktige spørsmål som reises, og jeg gjengir derfor intervjuet. Saken kan opplagt sees fra flere sider, og skriv gjerne kommentarer under.


- NCC er et av de firmaene som har hatt problemer. Kan du fortelle litt om det?

- Bakgrunnen er at kommunen sa opp leieavtalen for tomta hvor vi har brakkerigg på Ulven. Den ble opprinnelig sagt opp fra 2006, men firmaet fikk forlenga avtalen ut 2008. Men fra da av var det ugjenkallelig slutt. Dermed måtte vi leie oss inn på Skanskas rigg på Lahaugmoen. Tomta på Ulven skulle visstnok brukes til avlastningstomt for søppelcontainere, men det har ikke skjedd noe ennå. Nå har tomta ligget brakk nesten et år.

- Det er visstnok flere entreprenører som har tilsvarende vanskeligheter?

- Ja, det viser seg at våre vansker ikke er enestående. Både AF, Bautas, Backe og flere til har rapportert om tilsvarende problemer med kommunen.

- Hvorfor er Oslo Kommune så vanskelige?

- Personlig tror jeg at det er økonomiske grunner. Kommunen prøver å finne andre anvendelsesområder for de aktuelle tomtene, antakelig anvendelsesområder som de kan tjene mer penger på.

- Hva er det som er så viktig med å ha boligrigger? Mange entreprenører sier jo opp folk nå om dagen. Da er det vel ikke så presserende med bomuligheter?

- Vi tror jo at det kommer oppgangstider etter dette. Når den tida kommer, om ikke så lenge håper vi, trenger vi jo arbeidskraft og det klarer vi ikke å hente med dagpendlere. Vi må nok bemanne opp med ukependlere og de trenger jo et sted å bo. Dessuten blir det jo dyrere for kunden dersom boligriggene tvinges ut av kommunen.

- Det siste må du forklare nærmere.

- Jo lenger reisevei det blir, jo større utgifter blir det jo på gang- og reisetid. I tillegg blir det jo en ekstra belastning på arbeiderne, som ikke bare får en lang ukentlig hjemreise, men også lange daglige reiser til og fra arbeidsstedet. Konsekvensene blir så store at vi i Klubbinitiativet fant ut at vi måtte gjøre noe.

- Hva gjorde dere da?

- Vi bestemte oss for å ta et initiativ overfor LO i Oslo, som vi visste har en seriøs holdning til næringsutvikling i kommunen. De tok ballen, og vi, det vil si en gruppe med tillitsvalgte fra NCC, AF og Skanska, har hatt vårt første møte med dem.

- Hva er planene framover?

- Det første vi må gjøre er å foreta en skikkelig kartlegging over hvor stort problemet er og hvor mange og hvilke firmaer som sliter med dette. Vi er ikke klare med det ennå, men vi er godt i gang. Det er i grunnen der vi står nå.

- Hvilke muligheter kan dere tenke dere?

- Vi ser på mulighetene til å få et område til rådighet der flere entreprenører går sammen om å lage en sentralrigg på mer permanent basis. Det kommer jo større utbygginger i Oslo, både på bygg og anlegg. Vi regner med at vi må ha tålmodighet, men det er viktig at vi jobber med dette nå, så vi ikke blir hengende etter når det snur igjen. Alternativet vil føre til mer sosial dumping.

- Hva mener du med det?

- Uten skikkelige innkvarteringsmuligheter vil vi få færre fast ansatte og flere leiefolk på byggeplassene. Det vil også føre til at arbeidsfolk må innkvarteres i campingvogner og uverdige husvære med brannfare og dårlig hygiene. Vi vil ikke se campingvogner på byggeplassene igjen!

(fra Bygningsarbeideren nr. 2- 2009 bladet til Oslo Bygningsarbeiderforening, skrevet av Petter Vellesen)