Annet

Oslo kommune pøser på med private IT-konsulenter

Oslo kommune pøser på med private IT-konsulenter300 millioner pøser Oslo kommune på med private IT-konsulenter. Kommune har denne uka inngått rammeavtaler med tolv ulike it-leverandører:

- Accenture, Ernst & Young, KPMG, Mnemonic, Secode. Varighet: 2 + 2 år. Rammeavtale konsulenttjenester innen it-sikkerhet. Kontraktsverdi: 100 millioner kroner.
- Accenture, Atea, Itum, Move. 2 + 2 år. Rammeavtale konsulenttjenester innen teknisk kompetanse. 100 millioner kroner.
- Devoteam Davinci, Firstventure, KPMG, Management It, Steria. 2 + 2 år. Rammeavtale konsulenttjenester it-anskaffelser. 100 millioner kroner.

Men for min del vil jeg si: et hovedproblem med det som med god grunn kalles IT-skandalen i Oslo kommune er at kommunen selv på egen hånd ikke har sittet med tilstrekkelig kompetanse til å være en profesjonell innkjøper. Jeg er ikke trygg på at Byrådet har tatt tilstrekkelige grep til at kommunen har kontroll på dette særs strategisk viktige området.

Les mer hos ComputerWorld

Kommentarer   

#1 Haakon 26-01-2010 16:30
Dette er en veldig god grunn til at kommuner bør være så effektive og strømlinjeforme de som mulig og ikke drive med detaljstyring.

Dette er som lærere da data kom : Eleven kunne ofte mer enn læreren....

Jeg ser du suttrer igjen, Ivar.
Men, jeg ser ikke hva du ville gjort anderledes.
Det er mye svartmaling fra deg i alt mulig, men det fins ikke noen alternativer i alle dine innlegg...
#2 Ivar J 26-01-2010 16:38
Haakon: alternativet er da opplagt, og som f.eks. advokatfirmaet Føyen understreker er en forutsetning for vellykket outsourcing av tjenester:
kurl.no/OaAB

"Det er sentralt at kunden beholder tilstrekkelig kompetanse internt (innkjøpskompet anse), til å kunne stille konkrete og relevante krav til leveransene som forventes fra leverandøren.".
#3 Haakon 26-01-2010 18:04
Har du/dere det ?
Hvis ikke -hvordan erverve seg slik kunnskap ?
Det kommunale kommer aldri til å kunne skaffe seg de dyktigste menneskene. Arbeidsvilkåren e vil aldri kunne bli gode nok.
Da må det læres opp.
Og - hvem kan gjøre det om ikke konsulenter ?

Hva er alternativet ?
#4 Ivar J 26-01-2010 22:32
Haakon: Høyre/Fr.P-byrå det presset igjennom full utsourcing av alt, mot betydelig faglige advarsler. De gikk rett på trynet, kommunen tapte en 300 millioner og betydelige problemer over år for den kommunal driftsorganisasjon.
Kommunen HADDE kompetansen, men kvittet seg med den.

Alternativet er nettopp det bl.a. det advokatfirmaet Føyen påpeker: behold tilstrekkelig kompetanse til at du kan være en profosjonell innkjøper. Vi advarte, men det borgerlige bystyreflertall et kjørte et uansvarlig løp som har kostet kommunen og skattebetalerne svært dyrt.
#5 Haakon 27-01-2010 00:12
Ja - men det er jo slik at man må veie opp litt.
Hva koster det å ha denne avdelingen internt ?
Hva kunne den interne avdelingen levere i forhold til den eksterne.
Hva med ansvaret - en ekstern leverandør har helt klare linjer for når ting skal være oppe og virke.
Internt vet vi at problemer kommer med ferieavviklinge r, folk som slutter osv.

Det er så mange flere faktorer enn penger til outsorcing som må vurderes.

Men - om du bare vurderer den ene utgiften du snakker om så har du helt rett.
#6 Øyvind Michelsen 27-01-2010 09:32
Vel man sparte 30 mill på å hive ut 50 av de beste folkene sine og erstatter dem med innleide til 100 mill. Men når ideologien sier at sånn SKAL det være basta så får bare innbyggerne punge ut. Ideologien kommer foran fornuft og økonomi nå!
Enkelte jubler til og med når lønnsbudsjettet minsker og konsulentbudsje ttet øker mange ganger mer enn lønnsbudsjettet s nedgang. Det er da for pokker to helt forskjellige budsjettposter må vite!!
#7 Haakon 27-01-2010 13:03
Ja - men du må huske at det er oppstartsutgifter.
Det er ikke bare her, men alle deler av samfunnet.

Kommer du til ny revisor skal revisoren ha bedre betalt de første årene fordi det er mer å sette seg inn i.

Desuten snakker du igjen kun om pris og ikke om det er nye prosjekter som settes i gang. Ikke noe om endring av IT struktur osv som påvirker prisen.

Eller vil oppgavene for de nye bli lik de gamle ?
#8 Ivar Christensen 27-01-2010 13:10
Ikke noe bedre i Nittedal kommune...og begge er Høyre- og Frp-styrt
#9 Tore G. Bareksten 27-01-2010 13:11
Problemet med mange eksterne IT konsulenter er at de vet for lite om det kommunale spesialfeltet data skal brukes i. Dermed blir det fristende for konsulenten å ta fasiten han har brukt overfor næringslivet og forske å banke kommunale behov inn i samme firkanten.
Aker Sykehus bestilte for eksempel et konsulentfirma for å effektivisere som ga blaffen i å snakke med de ansatte om hvordan de jobbet og hvilke spesielle behov sykehuset hadde. I steden brukte de plansjer på engelsk som tidligere var brukt for en amerikansk bedrift.
Det er ikke vanskelig å finne eksempler fra offentlig virksomhet innen såvel politi, militæret, helse, skole på at eksterne konsulenter selger løsninger som gir de ansatte merarbeid. Siemens + Forsvaret. Alle sykehusene som har brukt ulike eksterne eksperter for å unike kommunikasjonss ystemer som gjør det vanskelig for sykehusene å samarbeide digitalt. SATS systemet til skoleverket som i starten hadde mange funksjoner skolene ikke trengte og manglet funksjoner for daglige rutiner.
På lang sikt er det billigere med lokal IT-ekspertise som først finner ut hva etaten skal bruke data til og så jobber med å dekke de spesifikke databehovene
.
#10 Haakon 27-01-2010 13:47
Hei Tore.
Jeg tror ikke det er vanskeligere for en ekstern konsulent å lære et datasystem enn det er for en som er ansatt offentlig.
Jeg tror ikke det er navnet på den som skriver ut lønnssjekken som avgjør det.

Og det er der vi må ta tak. For ingen varer evig, så startkost på det ene eller det andre er der vi må sammenligne.

Så til sykehuset :
For ordens skyld vil jeg presisere at sykehus eies av stat og ikke Oslo som er tilfellet til Ivar.
Omstilling kan gjøres på mange måter og det er helt nødvendig med samspill mellom ledelse og de som skal omstille.
Det kan være at ledelsen vet hvilket resultat de vil ha.
Det kan være at ledelsen vet hvordan de vil ha det utført.
Det kan være mange faktorer du ikke vet her - og det kan være at å snakke med de ansatte for så å overkjøre dem med noe ledelsen har som forutsetning faktisk gjør ting værre enn nødvendig.
Omstillingsledelse er et vanskelig fag. En ting som er helt sikkert er at ingen liker endring når man har det trygt og godt.

Det er ikke noe negativt å bruke plansjer på engelsk. De som bor og jobber i Norge i dag bør klare å lese en plansje på engelsk.
Og at ideene kommer fra USA eller andre land er da bare bra! Da er tankene ikke nye, men de har vært prøvd med et resultat som er ønskelig her.

Du må huske : Omstilling er faktisk omstilling. Du kan ikke da argumentere med "slik gjør vi det ikke her", "dette har vi aldri gjort før" osv.
Effektivisering og endring går jo akkurat på å gjøre ting på nye måter.

Merarbeid... Er du sikker på det ?
Se på politiet nå som skal få nytt kommunikasjonss ystem. Digitalt og avlyttingssikkert.
Dette betyr kursing og endring av rutiner for politiet og helse. Er det da en dårlig ting å gå over til didigtalt system ?
Det betyr jo merarbeid. Nei - selvfølgelig ikke. Fordi gevinsten er større, men gevinsten ligger på et annet sted som ikke kan måles sammen.

Og slik er det. Endring betyr nye rutiner. Og nye rutiner = merarbeid.
Men - det er ikke sikkert at man oppnår det samme som før endringen. Og da er det kanskje en suksess alikevel ?

Hvorfor er det billigere med lokalt ansatte folk enn konsulenter, Tore ?

You have no rights to post comments