Annet
Byrådet: Lavt ambisjonsnivå på musikkskolen?
- Detaljer
-
Overordnet kategori: Temaer
-
Kategori: Annet
-
Publisert tirsdag 27. juli 2010 02:26
Barn og unge bør ha rett til å oppleve og utøve kultur. Alle barn som ønsker det må få plass i kulturskolen, - et kulturskoletilbud som må være mangfoldig, rimelig og holde høyt faglig nivå. I dag stenges mange barn ute fra kulturskolen/musikkskolen på grunn av høye priser og lange ventelister. I øyeblikket står 2.600 barn og unge i Oslo på venteliste. Oslo har en av landets minste kulturskole, i forhold til folketallet. For å oppnå en vesentlig bedre dekningsgrad, og for å oppnå nasjonale målsetninger er det derfor nødvendig med en betydelig styrking av Oslo Musikk og kulturskole (OMK), og å utvikle en plan for utbygging av kulturskolen i Oslo. Det bør utbygges kulturskolestasjoner i alle bydeler.
Bystyret vedtok i 2008 at Byrådet skulle foreta en brukerundersøkelse, samt legge fram en sak for bystyret om den framtidige driften av musikk- og kulturskolen.
Denne saken foreligger nå. Jeg synes det er lite futt i Byrådets forslag, og at ambisjonsnivået er for lavt. Hva mener du?
Les byrådets sak for bystyret
You have no rights to post comments
Kommentarer
Ingen vilje til å rette opp ubalansen, altså.
Vi trenger et nytt byråd med en rødere politisk farge som er opptatt av å bidra til at kommunale tilbud finnes i hele byen, ikke bare av å svare på etterspørsel.
AKKS Oslo er en idealistisk musikkorganisas jon som jobber for å rekruttere, motivere og synliggjøre kvinner i musikkbransjen. Vi tilbyr opplæring innen rytmisk musikk, tilrettelegger for øving i gode øvingslokaler og arrangerer konserter for unge og uetablerte artister og band. Kjernen i AKKS sin virksomhet er kurs og AKKS Oslo arrangerer instrument- og vokalkurs fra grunnivå, samt spesialiserte kurs innen blant annet DJing, lydteknikk, rap og låtskriving. Undervisningen til AKKS Oslo foregår i våre lokaler på Grünerløkka. De siste årene har vi også arrangert kurs på kulturhuset Påbanen i bydel Bjerke og Aktivitetshuset Volt i Lørenskog. For å etterkomme den stadig økende etterspørselen etter musikkopplæring ser vi etter nye steder å inngå kurssamarbeid med.
Vi får stadig positive tilbakemeldinge r på vårt kursopplegg, og mener vi er et viktig supplement til andre opplæringsaktør er på grunn av vårt fokus på jenter. Et eksempel: AKKS Oslo var på en konferanse om likestilling i musikk hvor rektoren for Oslo musikk- og kulturskole trakk fram deres rekrutteringspr oblem i forhold til jenter på trommekurs. Trommekursene til AKKS er et av de meste populære kursene og vi setter opp doble grupper hvert semester. Dette kan være fordi jenter er redde for å melde seg på kurs i noe som vanligvis har vært oppfattet som ”et guttete instrument” og blir tryggere når de vet at det kun er jenter.
AKKS bidrar til å gi instrumentopplæ ring til de som ikke får plass på kulturskolen på grunn av ventelister, men vi mener også vi har en viktig rolle når det gjelder å nå ut til jenter som ellers kanskje ville ha hatt høy terskel for å lære seg et nytt instrument. Det er viktig med kommunal støtte for å drive en god musikk- og kulturskole, men det er også viktig å se på hvordan man kan støtte andre idealistiske aktører innen musikkopplæring som retter seg inn mot grupper som kan føle seg ekskludert, som jenter og barn og unge med innvandrerbakgrunn.
Se gjerne www.oslo.akks.no for mer informasjon om AKKS Oslo
Skal kommunenes økonomiske rammer være avgjørende for om dette noen gang skal bli en realitet? Når det står mellom godt skoletilbud til alle og kulturskole til alle, er det ikke vanskelig å se hva som må prioriteres. Kostraoversikte n for 2009 viser f.eks at Skedsmo kommune ligger lavest av alle kommuner på drift pr elev - mer enn 100.000 (pr. elev) under det landets rikeste kommune har å rutte med. Kulturskolepris en ble hevet med 27% fra 01.01.10. Utmeldingene kom umiddelbart, men det er vel ingen krise så lenge ventelistene er lange - eller?
Det ble i januar 2010 satt ned et kulturskoleutva lg som skal se på ulike modeller for samhandling mellom skole, sfo og kulturskole. Jeg håper inderlig at dette vil resultere i at alle barn får et godt kulturelt tilbud i tilknytning til sin skolegang, uavhengig av foreldres økonomi. Praktisk-esteti ske fag er redusert til et absolutt minimun i dagens skole. Politiske prioriteringer har altså resultert i at barns utøvelse av disse i stor grad må kjøpes utenfor skolen, og da til en pris ikke alle kan betale - om de er så "heldige" å bli tilbudt en plass i kulturskolen.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.