Annet

RenoNorden: Ikke tilfredsstillende kontroll mot sosial dumping

RenoNorden: Ikke tilfredsstillende kontroll mot sosial dumpingPolitiet og Arbeidstilsynet hadde 21. august en større razzia hos Norges største renovasjonsfirma RenoNorden AS ut fra en begrunnet mistanke om sosial dumping gjennom grov og ulovlig utnyttelse av østeuropeiske arbeidere. Firmaet har store kontrakter for Oslo kommune, verdt 325 millioner.

Kommunens kontrakt med firmaet har gode formuleringer som skal hindre sosial dumping, men som så ofte ellers har ikke kommunen skikkelig kontroll med at det er sammenheng mellom teori og praksis. Når lønns- og arbeidsvilkår skal kontrolleres foretar ikke kommunen selv uanmeldte stikkprøver på arbeidsplassen, men ber firmaet selv oversende det de måtte ønske til kommunen. Og når kommunen skal kontrollere boforholdene til ikke-etnisk norske arbeidere, spør kommunen firmaet på forhånd om det er OK at kommunen foretar uanmeldt besøk. Dermed kan firmaet i mellomtiden rekke å (midlertidig) rydde i eventuelle kritikkverdige forhold. Kommunen har ikke gode rutiner for å hindre sosial dumping.


Til: Samferdsels- og miljøkomiteen
Fra: Byråden for miljø og samferdsel
Dato: 18.11.2010

RENOVASJONSFIRMA OG OPPDRAG FRA OSLO KOMMUNE, SPØRSMÅL FRA IVAR JOHANSEN, SOSIALISTISK VENSTREPARTI

Jeg viser til vedlagt spørsmål fra Ivar Johansen (SV) av 01.09.2010, om revisjonsfirma og oppdrag fra Oslo kommune. Ved en inkurie er ikke spørsmålet besvart tidligere.

Ivar Johansen (SV) legger til følgende til grunn for sine spørsmål av 01.09.2010;

"Politiet og Arbeidstilsynet hadde 21. august en større razzia hos Norges største renovasjonsfirma RenoNorden AS ut fra en begrunnet mistanke om sosial dumping gjennom grov og ulovlig utnyttelse av østeuropeiske arbeidere. Det er opplyst at firmaet bl.a. har oppdrag for Oslo kommune."

Spørsmålene lyder som følger; "

* Medfører dette riktighet, og i så fall, hvilke deler av kommunen benytter firmaet og hvor stor verdi har kontrakten/-e?

* Hvis ja, hvordan har en sikret seg at firmaet følger norsk lov?"

Jeg har undersøkt hvilke virksomheter i Oslo kommune som har avtale med RenoNorden AS. I følge Utviklings- og kompetanseetaten er det kun Renovasjonsetaten (REN) som har kjøpt tjenester fra RenoNorden AS.

Jeg har forelagt spørsmålene fra Ivar Johansen for REN, og REN svarer som følger:

1. Medfører det riktighet og i så fall hvilke deler av kommunen benyttes firmaet og hvor stor verdi har kontrakten(e)?

RenoNorden AS har kontrakt med Oslo kommune, REN om innsamling og transport av husholdningsavfallet i 50 % (2 områder a 25 %) av Oslo by. Innsamlingen omfatter restavfall og papir og dekker i grove trekk bydelene Bjerke, Sagene, St. Hanshaugen, Nordre Aker, Marka, Sentrum, Gamle Oslo, Østensjø, Nordstrand og Søndre Nordstrand. Kontraktens varighet er på 5 år (opsjon 1 + 1 år) og startet opp hhv. 01.10.2009 og 01.05.2010. Den totale kontraktsverdien i kontraktsperioden (5 år) beløper seg til ca. kr. 250 mill NOK for restavfallsinnsamlingen og ca. kr. 75 mill NOK for papirinnsamlingen.

2. Hvis ja, hvordan har en sikret seg at firmaet følger norsk lov?

Kontrakten som REN har inngått med RenoNorden AS reguleres av bestemmelsene i ILO 94 Lønns og arbeidsvilkår. Det henvises her til kontraktens pkt. 19 som lyder som følger:

19. ILO 94- Lonns og arbeidsvilkår 19.1 Generelle krav Oppdragstaker skal sørge for at alle tilsatte i egen organisasjon og tilsatte hos eventuell(e) underleverandør(er) ikke har dårligere lønnsog arbeidsvilkår enn det som følger av tariffavtaler, regulativ eller det som er normalt for vedkommende sted og yrke. Dette gjelder bare for tilsatte som direkte medvirker til å oppfylle Kontrakten. Lederen av virksomheten er ansvarlig for at denne bestemmelsen blir etterlevd. Alle avtaler Oppdragstaker inngår som innebærer utforing av arbeid under denne Kontrakten, skal inneholde tilsvarende krav som denne klausul. Dersom Oppdragstaker ikke etterlever klausulen, har Oppdragsgiver rett til å holde tilbake deler av vederlaget til det er dokumentert at forholdet er brakt i orden. Summen som blir holdt tilbake skal tilsvare ca. to ganger innsparingen for Oppdragstakeren. Oppdragstaker plikter på oppfordring å legge frem dokumentasjon på de lønns- og arbeidsvilkår som blir benyttet. Dokumentasjonsplikten omfatter også underentreprenører/underleverandører. Dersom denne oppfordringen ikke blir imøtekommet, har Oppdragsgiver rett til å heve Kontrakten for vesentlig mislighold.

19.2 Innrapportering av bruk av utenlandsk arbeidskraft Kjøper plikter å innrapportere bruk av utenlandsk arbeidskraft til Sentralskattekontoret for utenlandssaker.

Til ovennevnte er å bemerke at REN jevnlig avvikler kontraktsmøter (minimum 4 ganger pr. år) med driftsledelsen i selskapet og oppfølging av kontraktens pkt. 19 er på agendaen regelmessig. Det henvises her til møtereferater som er lagret i etatens arkiv, samt i RENs interne kvalitetssystem. REN har i kontraktsmøter bedt om skriftlig dokumentasjon fra RenoNorden AS på arbeidsavtaler og lønnsutbetalinger. RenoNorden har til nå i kontraktsperioden vært positive til dette og oversendt REN kopier av signerte arbeidsavtaler og lønnsslipper. Eksempel på oppfølgingspunkt i kontraktsmøter er som følger, jfr. møtereferat datert 26.01.2010:

REN ønsker tilsendt dokumentasjon fra RenoNorden AS på lønns og arbeidsvilkår for både egne ansatte og underleverandører. jfr. kontraktens pkt. 19. I og 19.2. Dette med bakgrunn i Regjeringens 11,0-konven5jon 94 om lønns- og arbeidsvilkår. REN mottok skriftig dokumentasjon fra RenoNorden på momenter vedrørende RenoNordens ansatte-/kontraktsforhold. "RenoNorden sender REN kopi av arbeidsavtaler og lønnsrapporter/slipper så raskt som mulig.''

REN har ingen bemerkninger på dokumentasjonen som er tilsendt, da kontraktene regulerer bestemmelsene i arbeidsmiljøloven og lønn er innenfor gjeldende tariff for spesialarbeidere/sjåfører, inkl, utbetaling av overtid, tillegg etc.

Når det gjelder de ansattes boforhold, samt sosiale tiltak, har REN varslet innsyn i dette (dokumentert i møtereferatene) og RenoNorden har ikke hatt noen innvendinger mot at REN kontrollerer dette. Det er planlagt besøk hos ansatte som leier bolig gjennom RenoNorden i løpet av 2010. Besøkene gjøres uanmeldt. Eksempel på oppfølgingspunkt i forhold til ovennevnte er som følger, dokumentert i møtereferat datert 26.04.2010:

ILO 94 — Lønns og arbeidsvilkår jfr. 19.1 og 2: Det ble stilt spørsmål om RenoNorden hadde noen innvendinger mot at REN foretar innsyn i bostandard til ansatte med ikke etnisk norsk bakgrunn. I de tilfeller hvor RenoNorden stiller bolig til disposisjon for ansatte, hadde de ikke noen innvendinger på dette. RenoNorden orienterte om at ansatte ofte ønsker å leie rimelig bolig med enklere standard i egen regi og i slike tilfeller vil REN ikke be om innsyn.

Avslutningsvis vil vi også nevne at RenoNorden i tillegg til ovennevnte og i driftsmøter rapporterer og dokumenterer på egen kvalitetshåndbok, hvor arbeidsmiljø tas opp i flere av punktene.

Med hilsen

Jøran Kallmyr
byråd

Godkjent og ekspedert elektronisk

Kopi til: Finanskomiteen, Ivar Johansen (SV), FIN, Renovasjonsetaten