Annet

Bystyreflertallet: Stemmer ned forslag om at toppledere ikke skal ha bedre lønnsutvikling enn andre ansatte

Bystyreflertallet: Stemmer ned forslag om at toppledere ikke skal ha bedre lønnsutvikling enn andre ansatteMange toppledere i Oslo kommune har svært høye lønninger, godt over 1 million. 12 av disse tjener mer enn statsrådene i regjeringen.  Og toppledernes lønnsutvikling er bedre enn for andre ansatte i kommunen. Lederlønnen i kommunen de siste 5 år har økt med 34,7 %, mens det for de øvrige ansatte har vært en økning på 23,8 %.

Bystyrets finanskomite fremmet i går kveld innstilling til bystyret på forslaget fra Knut Even Lindsjørn og meg selv  om at:

"1. Lederlønninger i Oslo kommune skal sikre at kommunen tiltrekker seg dyktige ledere, med god fagkunnskap og lederkompetanse, men uten å være lønnsledende.  

2.  Lønnsvekst for toppledere i Oslo kommune skal samlet sett ikke være høyere enn for øvrige ansatte i kommunen."  

Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre sa nei til forslaget. Jeg ble stående alene.

Les om bakgrunnen og forslaget



Sak 6          Privat forslag fra Knut Even Lindsjørn (SV) og Ivar Johansen (SV) av 16.09.2010 - Topplederlønn og andres lønn i Oslo kommune 

MERKNADER:

Komiteens har forståelse for at Oslo kommune er i et konkurranseforhold for å tiltrekke seg dyktige og kvalifiserte ledere på ulike nivåer, og at man dermed også må ha konkurransedyktige lønninger. Samtidig vil disse medlemmer understreke at det er viktig at Oslo kommune har en lønnspolitikk for toppledere som ikke føles urimelig overfor andre ansatte.  

Komiteens mindretalll, medlemmene fra A og SV mener at det for eksempel ikke framstår som rimelig hvis toppledere får en høyere prosentvis lønnsøkning enn andre ansatte.

Komiteens flertall, medlemmene fra A, H, F og  SV er kritiske til at ledere får ekstra lønnstillegg for stort ansvar, hvis dette lønnsnivået opprettholdes når man av ulike grunner må fritas for det samme ansvaret.  

Disse medlemmer mener det er viktig at lønns- og tarifforhandlinger håndteres av partene i arbeidslivet og vil derfor ikke gå inn for at bystyret skal gjøre konkrete vedtak når det gjelder lønnsfastsettelse i Oslo kommune. 

Komiteens flertall, medlemmene fra H, F og V viser til at bystyret tidligere har vedtatt at topplederstillinger i Oslo kommune skal besettes på åremål. Det er videre utarbeidet standard arbeidsavtaler for de som er omfattet av avtale om lønns- og arbeidsvilkår for toppledere i Oslo kommune. De som er omfattet av avtalen er kommunaldirektører og seksjonsledere i byrådsavdelingene, samt alle virksomhetsledere. Partene kan også avtale at toppledersystemet tas i bruk for andre høyere stillinger i kommunen. P.t. er det bare et fåtall andre stillinger som er omfattet av toppledersystemet.  

Disse medlemmer er opptatt av at kommunen skal ha en god personalpolitikk og mener det er viktig at kommunen også tiltrekker seg dyktige ledere med god fagkunnskap og lederkompetanse. Lønn i kombinasjon med spennende arbeidsoppgaver er vesentlige faktorer i forhold til å tiltrekke seg dyktige ledere, uansett om det er på toppledernivå eller lavere. Med stort ansvar bør det også følge med en rimelig grad av lønnsmessig kompensasjon. 

Komiteens mindretall, medlemmene fra A, er enig i intensjonen bak SVs private forslag om å minske forskjellen i lønnsutviklingen mellom toppledere og andre ansatte i Oslo kommune. Disse medlemmer viser til at byrådet som har ansvaret for arbeidsgiverpolitikken og lønnsforhandlinger på vegne av Oslo kommune.

Komiteens medlem fra SV understreker at arbeidsgiveransvaret ligger til bystyret, selv om arbeidsgivermyndighet er delegert til byrådet.  Så understreket da også bystyret i et av delegasjonsvedtakene i 2003 det selvsagte; at delegasjonen skjer ”innenfor de rammer som til enhver tid er fastsatt av bystyret.”

Dette er i samsvar med alle bystyrets delegasjonsvedtak; delegasjonen forvaltes innenfor den overordnede ramme bystyret til enhver tid trekker opp, og uansett kan man aldri delegere fra seg selve ansvaret.

På tross av delegasjon har derfor bystyret naturlig nok selv for eksempel eksplisitt behandlet og godkjent topplederlønnsavtalen, behandlet forslag om tiltak knyttet til heltid/deltid og lokale lønnstillegg for lærere.

Dette medlem understreker derfor at SVs forslag ligger innenfor det overordnede ansvar bystyret har for arbeidsgiverpolitikken, og særlig fordi bystyret selv har vedtatt topplederlønnsavtalen.

Dette medlem understreker, i likhet med finanskomiteens flertall,  at  det er viktig at Oslo kommune har en lønnspolitikk for toppledere som ikke føles urimelig overfor andre ansatte. Det framstår ikke som rimelig hvis toppledere får en høyere prosentvis lønnsøkning enn andre ansatte.

Byrådet selv har i notat av 23. august til finanskomiteen, opplyst at lønnsøkningen for kommunens toppledere de siste 5 år har vært nesten 10 % høyere enn de øvrige ansattegrupper i kommunen.

Dette medlem har nettopp som en konsekvens av dette sett det som nødvendig at bystyret gir overordnede styringssignaler til byrådet for utøvelsen av arbeidsgiverfullmakten.Dette medlem understreker kommunens ansvar også for mange andre ansattegrupper, og har også for dem ansvar for å ha en lønnspolitikk som gjør at kommunen er konkurransedyktig.

Samtidig vil dette medlem understreke at det særlig for toppledere ikke alene er lønnsnivå som er bestemmende for hvorvidt kommunen tiltrekker seg ledere med den lederkompetanse som offentlig sektor i særlig grad har behov for. En vel så stor betydning kan være det handlingsrommet som gis, eller hvorvidt den politiske toppledelse lojalt støtter opp under sine ledere og ansatte. 

FORSLAG: 

Eirik Lae Solberg på vegne av H, Anette Wiig Bryn på vegne av F, Olaf Thommessen på vegne av V fremmet følgende forslag: 

Alternativ til forslagsstillernes pkt. 1:Oslo kommune skal sikre at kommunen tiltrekker seg dyktige ledere, med god fagkunnskap og lederkompetanse.

Eirik Lae Solberg på vegne av komiteen fremmet følgende tilleggsforslag:

Det skal være åpenhet rundt styrehonorarer i selskaper der Oslo kommune er eneste eier eller majoriteseier.