Annet

Et bedre Norge vokser fram

Et bedre Norge vokser framDrapsmannen har fått til det motsatte av hva han planla. Vår identitet som et åpent samfunn bygget på fellesskap og demokrati er styrket.

En sterkt nasjonalistisk nordmann er pågrepet og har tilstått. Midt i forferdelsen var dette en lettelse. Innvandreruviljen fikk ikke ny næring. Tvert om. Men om det ikke er et angrep fra den ytre verden, en muslimsk gruppe som flytter krigen til Norge, hvordan skal vi da forholde oss til dette ufattelige?

Kanskje vi skal se på hendelsene, og spesielt på det  som nå må følge,  som noe annet enn krig mot ytre fiender.  Det er en indre kulturkamp. Det er en kamp om hvilke verdier som skal få råde, hvilke tanker skal få styre i landet. I enkle ord: Skal vi gi hegemoni til en krigerkultur i landet, eller til en fredskultur? skriver Nils Christie og Hedda Giertsen, professorer i kriminologi ved Universitetet i Oslo.

Les Christe/Giertsens artikke nedenfor.

Lesbart er også:

Ketil Bjørnstad: Behovet for ondskap
Simen Ekern: Vi kan ikke ingnorere det ideologiske gjørmebadet massemorderen har vokst fram i
Kristian Berg Harpviken: Norge etter terroren


Et bedre Norge vokser fram

Av Nils Christie og Hedda Giertsen, professorer i kriminologi ved Universitetet i Oslo


Fredag den 22 juli ble marerittdagen i Norge. Den spontane tolking de første timer var den vanlige i vårt land: Den muslimske verden slår tilbake. Med Koranen  i sine hjerter har noen ført krigene i Syria,   Afghanistan og Libya hjem til Norge. Eller i det minste: De sier takk for sist.

 Men så, utpå fredagskvelden, kom de første nyheter om enda en forferdelighet; massakren på  sommerleiren . Man må nesten være norsk for å forstå symbolverdien av Utøya, der det grusomme skjedde. Utøya har helt tilbake til 1960-tallet vært samlingsstedet for Arbeiderpartiets ungdomsbevegelse. Her har de vært de fleste som betyr noe i norsk arbeiderbevegelse, først som ungdom på sommerleir,  senere tilbake som foredragsholdere. Her skapes identiteten, her knyttes båndene. Gro Harlem Brundtland hadde vært på øya samme dag massakren skjedde, statsministeren skulle vært der dagen etter, deretter utenriksministeren. Massakren var et angrep på arbeiderbevegelsens grunnfjell. Det var trolig en nordmann som valgte dette mål. Og slik var det. ­

En sterkt nasjonalistisk nordmann er pågrepet og har tilstått. Midt i forferdelsen var dette en lettelse. Innvandreruviljen fikk ikke ny næring. Tvert om.

Men om det ikke er et angrep fra den ytre verden, en muslimsk gruppe som flytter krigen til Norge, hvordan skal vi da forholde oss til dette ufattelige?

Kanskje vi skal se på hendelsene, og spesielt på det  som nå må følge,  som noe annet enn krig mot ytre fiender.  Det er en indre kulturkamp. Det er en kamp om hvilke verdier som skal få råde, hvilke tanker skal få styre i landet. I enkle ord: Skal vi gi hegemoni til en krigerkultur i landet, eller til en fredskultur? 

De første  svar som er kommet fra ledende politisk hold har vært preget av klar oppslutning om fredskulturen. Statsminister Jens Stoltenberg har tatt en fast ledelsen og på ny og på ny pekt på solidaritet med ofrene for katastrofen, og på behovet for å bevare det Norge vi kjenner og er glade i. Justisminister Knut Storberget har sammen med ledende politikere fra nesten alle partier gjort det samme. Og  vi ser i disse dager solidaritet og hjelp i praksis.

Det  er utført mange modige og utholdende handlinger for å hjelpe nødstedte. Mange har vært stillet overfor forferdende etiske dilemmaer. Rystende må det ha vært for ferierende og fastboende å ro ut på sjøen mot Utøya for å plukke opp sårede mennesker som kavet i sjøen, men så måtte avvise noen fordi båten ville synke om flere ble halt om bord. Profesjonelle hjelpere av alle slag har trådd til. De første overlevende sendes nå hjem med chartrede fly. Over hele landet står folk klar til å ta imot.

Gjennom handling og ord markeres at vi vil bevare et samfunn bygget på fellesskap og solidaritet.  Som en samlende karakteristikk: De positive sidene ved det norske samfunn er tydeliggjort. Det ser ut til at det er skapt en sterkere bevissthet om noen grunnleggende verdier. Vår identitet som et åpent samfunn bygget på fellesskap og demokrati er styrket.

Men så er det den andre kulturen, krigerkulturen. Media er fulle av formodninger om gjerningsmannens antatte psykiske habitus. Men det er også behov for å spørre om noe annet, noe mer: Det er jo slik at det også finnes en annen kultur i landet; en basert på å være sin egen lykkes smed, komme seg fram, foran andre. Mobiliteten er stor, likhetsidealene er svekket og velferdsidealene med dem. Jo lenger avstand til andre mennesker, jo lettere er det å unngå å se dem som mennesker og isteden se dem som ting, – noe å fjerne.

Gjerningsmannen siterte på sin blogg rett før det forferdelige skjedde: "One person with a belief is equal to the force of 100 000 who have only interests". Og så er det selvfølgelig vår konkrete krigsdeltakelse. Det er norsk politikk å krige i Irak, i Afghanistan, i Libya. Krig som vold blir legitimert. Dreping blir også legitim på annet vis. Markedet bugner av krigsspill, noen av dem skapt for opplæring av USA's soldater. 

Noe annet følger også med internett: Ensomme ulver kan finne hverandre,  kanskje ikke for samvær, men til støtte og oppmuntring for bisarre minoritetsstandpunkt. Noens beundring å varme seg ved, et ønske om å forklare og å formidle. Vi kjenner denne reaksjonen fra beskrivelsene av andre forferdende drap. Fra USA beskriver Jack Katz gjerningspersoner som tar livet av andre ut fra en forestilling om å skulle redde hele samfunnet. Michelle Foucault skriver om Pierre Rivière  som på 1830-tallet drepte sin mor, søster og bror nettopp for å redde moren, og som skrev 60  sider hvor han forklarer sine handlinger.

Mens dette skrives, strømmer stadig nye opplysninger fram: Gjerningsmannen hadde planlagt drapene i årevis. Og, som Pierre Rivière, har han skrevet om det. Gjennom 1516 sider gjør han rede for sine grunner, og sine planer om massakrene. Det er nasjonalisten som stiger fram; den sterke mann som vil redde landet fra urene raser og fremmede kulturer. En gang ville man takke ham. Vidkun Quisling mente det samme da han mot krigens slutt søkte seg stilling som prest i en fjern norsk bygd. 

For å få realisert sine idealer,  ville gjerningsmannen ramme samfunnet, samfunnsoppbyggingen og den måten vårt samfunn styres på, sier hans advokat. Hans klient ser myndighetene som ansvarlige for den multikulturelle politikk som føres. Han ville fjerne dem. Derfor fjernet han sivilisasjonens grenser.

Men han har fått til det motsatte av hva han planla. De uhyrlige hendelsene har mobilisert det norske samfunnet. Det som har hendt, ser ut til å føre til større forsiktighet i diskusjoner på tvers av tradisjonelle politiske skiller. 

Tonen i den politiske debatt vil dempes, antar både justisministeren fra Arbeiderpartiet og lederne av Høyre og Fremskrittspartiet. Kanskje vil også grensene for hvordan vi ser og snakker om innvandrere flyttes, slik at det en tid fremover blir vanskeligere å bruke den type betegnelser som holder andre nede og ute.  Kanskje skapes også noe større nærhet mellom politiske ledere og befolkningen.

Hendelsene  samler over landsdeler, og samler også på tvers av etnisitet, ­ ­ – ­på Utøya var det unge med bakgrunn fra mange kulturer og forskjelligartede miljøer.

Tragedien i regjeringskvartalet og på Utøya vil føre til tekniske tiltak som bombefilm på vinduer, mer synlige sperringer, og sikkert mer kontroll som minner oss om utryggheten. Men det ser i skrivende stund ut til at linjene fra de aller første reaksjonene med vekt på ivaretakelse av grunnverdier som  samhold og fellesskap blir styrket.

(Information 25. juli 2011)

Kommentarer   

#1 Kirsti Fønhus 28-07-2011 16:37
Er det mulig å fjerne bildet av terroristen? Jeg synes vi ikke skal spre det unødvendig. Hvis jeg anbefaler denne artikkelen på Facebook så kommer bildet med.
#2 Trond Ydersbond 28-07-2011 18:11
Jeg har lyst til å presisere at vi snakker om et mangfold av subkulturer når vi snakker om et flerkulturelt Norge. På øverste nivå vil vi alltid, som levende og demokratisk samfunn, ha en kulturkamp, men det må være en viss entydighet. Vi kan f.eks. ikke tvinge en sterkt religiøs person til å mene at alle mennesker er likeverdige, om vedkommende skiller skarpt mellom "troende" og "vantro", og opplever at de vantro gjør så mye galt at han ikke greier å ha full respekt for dem. Men vi kan nekte slike holdninger vektlegging på det høyeste nivået. Det er det viktige skillet - både det å slippe dem til der, og det å prøve å utrydde dem på alle nivåer, kan føre galt av sted.
#3 Åse-Kari Kobbersletten 29-07-2011 00:13
Om den einslege tullingen hadde heitt Ali istaden for Anders - hadde eit betre Norge vakse fram da? Historia vert skrivi av tilfeldigheiter .
#4 Lise Schistad 29-07-2011 00:14
Tankeverdig, og mange poenger
#5 Jeanette 29-07-2011 01:53
Jeg liker dette "nye" Norge som vokser frem, samholdet, fellesskapet og det styrkende demokratiet...E r stolt av å være norsk. Men jeg lurer igrunn litt på en ting: Hvis vårt lille land har "blitt bedre" av denne ugjerningen, skal vi da takke terroristen?? Altså, takke for at vi har lært å vise hverandre at vi bryr oss?? Jeg liker å tro at vi nordmenn alltid har hatt det i oss, men vi har bare ikke fått det ut før nå...
Jeg føler avsky hver gang jeg ser bilder av han, jeg får vondt i magen hver gang jeg leser om han og det han har gjort. Mitt hjerte gråter, enda jeg ikke kjente noen av de berørte etter Oslo og Utøya....
#6 Elizabeth Chapman 29-07-2011 09:44
Christes kommentarer veldig viktig. Mange ting kan bli forandret. At vi ser at hat og egoisme og lignende holdninger er våre fiender, at vi trenger en systemforandrin g i verden som fremmer solidaritet for verdens befolkninger. At vi kan aldri forhindre alle tragedier, Etter hvert må vi utvide våre empati til alle som lider unødig ogbegynne å bygge en mer siviliserte verden. Vår måte å ordne verdens økonomi er ikke de minste måte å bruke vold. Vi må diskutere vold. Også organiserte vold. Så lenge vi er samboere til lidelser like store, globalt sett, har vi et stort stykke arbeide forann oss, og vi nå har bedre muligheter til å gjøre noe med dette.
#7 Trine Eklund 29-07-2011 13:03
Stoltenberg har fått mye ros for ordbruken sin og ikkevold budskapet sitt - ikke minst fra utlandet.
Det snakkes pt.mye om Fredskultur, åpenhet og Ikkevold. Tiden er inne til å synliggjøre hva en "Fredskultur" innebærer av verdier, kunnskap,utdann else og kommunikasjon F.ekpl "Sivile Fredsstyrker" hvor kommunikasjon står sentralt kontra "Militære styrker" hvor ungdom læres opp til å drepe. Dobbeltmoralen og dobbeltkommunik asjonen til våre politikere skal ikke få stå uimotsagt ! Alt det vakre de har sagt i denne uken gjelder for ALLE - også for Norge/NATO "out of area". KRIG og VOLD skal ikke tåles - noe sted i verden.
#8 Anna S. Heen 29-07-2011 13:23
Gode poenger i denne artikkelen av Christie og Giertsen. Enig at vi står overfor en indre kulturkamp i Norge, og foreløpig ser det ut som om de gode kreftene seirer. Lakmusteksten blir hvorvidt vi greier å bevare Norge åpen, inkluderende, demokratisk der dialog oppmuntres og stimileres, der også rasistiske, destruktive synspunkter får komme fram, men som blir møtt og tilbakevist med ordets kraft og overbevisende argumentajon. Da vil vi være i en god dannelsesproses s. Samtidig skulle jeg ønske at EMPATI ble sterkere fokusert og planmessig dyrket fram i tiden som kommer. Empati er resept mot hensynsløse, avstumpede/inst rumentelle og voldelige handlinger. Forfattere Kjetil Bjørnstads kronikk i Aftenposten 27.7:" Hvorfor søker vi mot ondskap når vi skal slappe av?", sitter fingeren på et samfunnsmessig/ kulturelt ømt punkt. Folket "på skole i empat"i kan være et av løsningsalterna tivene.

You have no rights to post comments