Annet

Pensjonsparadokset

Pensjonsparadokset"Oslo kommune har vi et høyere ytelsesnivå på vår pensjonsordning enn det som gjelder i øvrige norske kommuner og i staten. Byrådet kan ikke se at det er økonomisk bærekraftig på sikt. For å begrense veksten i pensjonskostnadene foreslår derfor byrådet å justere ytelsesnivået på sin pensjonsordning fra 70 til 67,3 % for nyansatte fom 1. januar 2012," skrev Høyres finansbyråd Kristin Vinje i Dagens Næringsliv torsdag.

"Skal Oslo kommune klare seg i konkurransen med det private marked, Staten og nabokommunene må Oslo kommune ha noen konkurransefortrinn. Jeg tror ikke det er lurt at vi i dag kvitter oss med et slikt fortrinn: pensjon.

Byrådspartiene kjørte saken i gjennom på rekordfart i bystyret. Men å avvikle politikernes egne gullpensjoner hastet det ikke like mye med. Saken har versert  i Rådhuset 4 - 5 år, og det ser ut til her har man all verdens tid. 

Det er åpenbart  urimelig at politikere skal ha kortere opptjeningstid og tidligere pensjonsalder enn alle andre i Oslo kommune," skrev jeg i et tilsvar som sto i Dagens Næringsliv lørdag.


Les Byrådens artikkel i DN

Og nedenfor er mItt svar fra DN 17.  desember.


Pensjonsparadokset

Av Ivar Johansen, bystyremedlem i Oslo (SV)

Finansbyråd Kristin Vinje (Høyre) i Oslo begrunner i DN 15. desember hvorfor bystyreflertallet kutter i de ansattes pensjonsordninger.

I halvannet år har Byrådet jobbet med revisjon av pensjonsvedtekter for Oslo kommune, og det betyr også: i halvannet år har Byrådet hatt muligheter for å innlede reelt samarbeid og drøftinger med de ansattes organisasjoner. At Byrådet bevisst unnlot å gi arbeidstakersiden reell medinnflytelse gjennom diskusjoner, avveininger og råd er så langt jeg kan se et klart brudd på avtaleverket. Og det er en uklok arbeidsgiverpolitikk. Kommunen er avhengig av et konstruktivt samarbeid med de ansatte og deres tillitsvalgte. Man kan være saklig uenig, men det er viktig at avtalte spilleregler følges.

Oslo kommune har ikke økonomisk bærekraft til å opprettholde dagens pensjon, sier byråden. Det er vel samme begrunnelsen som ligger til grunn når sosial dumping er et betydelig problem i Norge, og som også rett som det er slår inn hos noen av kommunens leverandører.

Men det er et annet bærekraft-perspektiv som er viktigere: De nærmeste 10 - 20 år vil vi her i landet ha en betydelig økning i behovet for arbeidskraft, særlig innenfor helse- og omsorgssektoren. Sektoren vil bli et selgets marked.

Skal Oslo kommune klare seg i konkurransen med det private marked, Staten og nabokommunene må Oslo kommune ha noen konkurransefortrinn. Jeg tror ikke det er lurt at vi i dag kvitter oss med et slikt fortrinn: pensjon.

Byrådspartiene kjørte saken i gjennom på rekordfart i bystyret. Men å avvikle politikernes egne gullpensjoner hastet det ikke like mye med. Saken har versert  i Rådhuset 4 - 5 år, og det ser ut til her har man all verdens tid. 

Det er åpenbart  urimelig at politikere skal ha kortere opptjeningstid og tidligere pensjonsalder enn alle andre i Oslo kommune.

(DN 17. des. 2011)

Les også Aftenposten aften torsdag (pdf)

Følg meg på Twitter
Få mine temamessige nyhetsbrev

Kommentarer   

#1 Haakon 21-12-2011 18:02
Ivar.
Det er en ting jeg ikke forstår som du sikkert kan forklare meg : Hvorfor skal en bussjåfør i det offentlige ha bedre pensjonsvilkår enn en bussjåfør i TimesExpressen eller et annet privat busselskap?
Håper du svarer - jeg lurer veldig på det.
#2 Ivar J 21-12-2011 18:19
Haakon:

Pensjon er bare en, av flere, faktorer i arbeidsvilkåren e. Er du f.eks. klar over at alle ansatte i Oslo kommune - til forskjell fra de fleste andre - har nettolønn (fratrukket pensjon) som grunnlag for f.eks. sykepenger og folketrygdgrunn lag? Har du regnet på hva det betyr av økonomiske tap?

Du kan jo like gjerne spørre: hvorfor skal sykepleiere hos Adecoo som jobber for kommune-Norge ha lavere lønn, enn sykepleiere som er ansatt i de samme kommuner?

Og du kan også spørre: hvorfor skal bussjåfører importert fra baltiske land bli grovt underbetalt i forhold til sine norske busssjåfør-koll eger?
#3 Haakon 22-12-2011 12:20
Vel - da kan du svare på denne enkle måten :
Hvorfor er det forskjell på offentlige og private vilkår?
Kunne du tenke deg at de offentlige ansatte fikk vilkårene til de private?
#4 Haakon 22-12-2011 12:30
Eller for å spørre på denne måten - hvorfor skal en bussjåfør i offentlige ha helt andre forhold enn en i det private?
#5 Ivar J 22-12-2011 18:23
Haakon: hva mener du med bussjåfører i det private? hvilke selskaper snakker du om? de har jo forskjellig lønn. noen selskaper driver f.eks. med sosial dumping, med utenlandsk sjåfører som jobber for halv lønn og sover i bussen. jeg vil ikke ha et slikt arbeidsliv, og offentlig eide transportselska per skal ha ryddige arbeidsforhold og anstendige lønninger.
#6 Haakon 22-12-2011 19:25
Ja - hvorfor er det slik?
Hvorfor skal man ha mer anstendighet og bedre pensjon fordi sjefen heter staten og betaler med skattepenger fremfor av penger tjent?
#7 Ivar J 22-12-2011 19:40
Haakon: fordi dine partifeller vil ha det slik. de vil konkurrere på ansattes lønns- og pensjonsvilkår, og den som kan drifte på laveste kostnader vinner anbudet.

vi kan ikke påvirke lønns- og arbeidsvilkår i Polen eller Spania, men vi kan bestemme at i Norge skal det gjelde norske lønnsvilkår, slik de er framforhandlet og fastsatt i tariffavtaler. vi kan si at vi ikke vil ha sosial dumping
#8 Haakon 23-12-2011 00:56
Nå skjønner jeg ikke helt.
De ansatte i offentlig sektor har sine fagforeninger som forhandler frem resultat på vegne av dem.
Det er også i privat sektor, som industri, men ofte skjeldnere.

Det jeg ser på som problem og vil drøfte, Ivar, er at om man har en del av tjenestene (som bussjåfør) som har lavere lønn og bedre pensjon fra sin arbeidsgiver. Og så har man en annen med høyere lønn og lavere pensjonsforplik telser for arbeidsgiver.

Er det mulig å konkurrere på forskjeller?
Nei, det er ikke det.

Det er der du kommer inn og vil ha minst mulig konkurranse.
Jeg tror - som jeg sa i går - at det er systemet som er feil. Utfordringene for det offentlige er større enn det som kan løses innenfor de muligheter som er i dag.

Da må vi se på systemet. Og, skal man ha mest mulig tjenester så må flest mulig tilby de tjenestene. Man kan ikke si at "om du vil kjøre buss så må du jobbe offentlig på våre vilkår".
Derfor tror jeg det er et stort problem at vilkåerene er så forskjellige at man ikke kan konkurrere.

Har du noen tanker om det?
#9 Ivar J 23-12-2011 09:07
Haakon: de som har klokketro på at konkurranse er løsningen på de fleste problemer framhever da nettopp det motsatte av det du nå skriver. de mener at anbud og konkurranse bidrar til mangfold og forskjellighet, og som blant annet gir grunnlag for valgfrihet. om alle tilbud er like både på pris og kvalitet har jo anbuds- og valgfrihetsideo logien liten mening.
#10 Haakon 23-12-2011 13:03
Det gjør det, Ivar.
Telenor hadde monopol og hadde på 90 tallet flere ukers leveringstid på telefon hjem til folk.
Så kom konkurransen og prisene falt. Og tilbudet utvidet seg.
Det samme på mobilmarkedet.

Da Norwegian kom så begynte de å fly på strekningen SAS var alene om. Det som skjedde var at tilbudene på de strekningene ble bedre og prisene falt.

Det er mange mange mange eksempler på konkurranse gir bedre tilbud, Ivar. Du kommer ikke unna det.

Men- man må ha fokus. Om det viktigste er at de ansatte i SAS skal tjene mest mulig så er konkurranse feil. For, da tjener ikke SAS nok til å betale mest mulig.
Man må nesten bestemme seg for hvorfor man skal ha konkurranse. For brukerne eller for de ansatte.

You have no rights to post comments