Annet

Jeg foreslår for bystyret: samarbeidsplattform mellom Oslo kommune og frivillig sektor

Jeg foreslår for bystyret: samarbeidsplattform mellom Oslo kommune og frivillig sektorFrivillig sektor bidrar med store verdier til samfunnet, er samfunnsbyggende og spiller en viktig rolle i den nordiske demokratiske modellen. Frivillige organisasjoner er viktige for demokratiet ved å være pådrivere og gjennom å være kanaler inn i demokratiet for interessegrupper og engasjerte borgere. Frivillighet øker samfunnets sosiale kapital ved at tillit, identitet og samhold skapes i møter mellom mennesker.

Mangfoldet i frivillig sektor er en verdi i seg selv og en viktig årsak til høy deltakelse. Mangfoldigheten må ivaretas gjennom ulike typer virkemidler for ulike deler av frivilligheten.Offentlig og frivillig sektor har ulike, men komplementære roller i samfunnet. Samarbeidet mellom sektorene må bygge på et prinsipp om at frivillig sektor skal supplere og ikke erstatte offentlige tjenester.Det offentlige skal tilrettelegge for en helhetlig frivillighetspolitikk på alle nivåer, som gir grobunn for en aktiv og voksende frivillig sektor.

Jeg har derfor sendt fram forslag om at bystyret vedtar følgende: "Det framforhandles en samarbeidsplattform mellom Oslo kommune og frivillig sektor, etter mønster av den nasjonale plattformen. Avtalen legges fram for vedtak i bystyret."

Les mer under


Oslo bystyre
v/ ordføreren         
 

                                                                                                                      Oslo, 4. januar 2012

       

          

Privat forslag fra Ivar Johansen på vegne av SV: 

Plattform for samspill og samarbeid mellom frivillig sektor og Oslo kommune 

Det vises til bystyrereglementets § 36, hvor det bl.a. heter: 

"Medlem av bystyret kan fremsette private forslag til bystyret. Forslaget må bare omhandle en sak og gjelde saker som naturlig hører inn under bystyrets virkeområde. Forslag kan ikke stilles til saker som ligger til behandling i bystyrets organer, har samme innhold som et forslag som ennå ikke er behandlet eller som tidligere er behandlet i en av bystyrets komiteer i samme bystyreperiode uten å ha fått nødvendig tilslutning. I tvilstilfelle treffer forretningsutvalget avgjørelsen." 

På bakgrunn av dette fremsendes det privat forslag som følger: 

Frivillig sektor utgjør en betydelig ressurs, og det er viktig at Oslo kommune har en aktiv frivillighetspolitikk.

På nasjonalt nivå har frivillig sektor (representert ved Frivillighet Norge) og kommunal sektor (representert ved KS) utarbeidet en plattform for samspill og samarbeid om utvikling av frivilligheten. Plattformen er etablert i samarbeid mellom likeverdige parter; frivilligheten og kommunesektoren, og videre dialog mellom partene bør baseres på denne plattformen.  Flere kommuner har fulgt opp ved å inngå lokale samarbeidsavtaler.

Oslo kommune bør tilstrebe en bedre samhandling mellom sektorene for å støtte og tilrettelegge for den omfattende og viktige aktiviteten i frivillig sektor, ved å inngå en lokal plattform for samarbeid med basis i den nasjonale samarbeidsplattformen.

Etter mønster av den nasjonale plattformen kan en Oslo-avtale bygges opp etter følgende lest:

Overordnede prinsipper

Frivillig sektor er en uavhengig og selvstendig samfunnssektor som plasserer seg mellom næringslivet og offentlig sektor. Frivillig sektor anerkjennes på lik linje med de andre sektorene i samfunnet. Samarbeid og samhandling mellom offentlig og frivillig sektor skal baseres på likeverdig partnerskap, og gjensidig respekt for hverandres roller.

Frivillig sektor bidrar med store verdier til samfunnet, er samfunnsbyggende og spiller en viktig rolle i den nordiske demokratiske modellen .Frivillige organisasjoner er viktige for demokratiet ved å være pådrivere og gjennom å være kanaler inn i demokratiet for interessegrupper og engasjerte borgere.Frivillighet øker samfunnets sosiale kapital ved at tillit, identitet og samhold skapes i møter mellom mennesker.

Mangfoldet i frivillig sektor er en verdi i seg selv og en viktig årsak til høy deltakelse. Mangfoldigheten må ivaretas gjennom ulike typer virkemidler for ulike deler av frivilligheten.Offentlig og frivillig sektor har ulike, men komplementære roller i samfunnet. Samarbeidet mellom sektorene må bygge på et prinsipp om at frivillig sektor skal supplere og ikke erstatte offentlige tjenester.Det offentlige skal tilrettelegge for en helhetlig frivillighetspolitikk på alle nivåer, som gir grobunn for en aktiv og voksende frivillig sektor.

Forutsigbare rammevilkår

Oslo kommune og de frivillige organisasjoner er enig om at det er en fordel med mest mulig forutsigbarhet i rammevilkårene til frivillig sektor, og at dette må etterstrebes.Offentlig økonomisk støtte skal i størst mulig grad gis i form av frie midler som frivilligheten kan benytte i tråd med egne prioriteringer.Oslo kommune må søke å redusere byråkratiet i form av kriterier og krav for å utløse støtte til frivillig sektor.Frivillig sektor bør høres av kommunen på spørsmål som berører de enkelte organisasjoners hjertesaker, og saker som berører vilkårene for organisasjonsdrift.
 
Relasjonen mellom frivillig sektor og kommunen

Frivillig aktivitet skjer først og fremst i et lokalsamfunn, i en bydel. En aktiv og levende frivillig sektor er av grunnleggende betydning for et aktivt og levende lokalsamfunn. Bydelene må tilrettelegge for frivillig sektor, og bør derfor utvikle en egen lokal frivillighetspolitikk med basis i denne samarbeidsplattformen.

a) En lokal frivillighetspolitikk bør inneholde virkemidler som tilrettelegger for frivilligheten. Eksempler på virkemidler kan være økonomisk støtte, infrastruktur/lokaler/møteplasser, kontakt- og informasjonsmuligheter innad i kommunen. Universell utforming må være kriterium for alle virkemidler.

b) Det bør utarbeides partnerskap mellom kommunen, frivillige organisasjoner og frivillighets-/nærmiljøsentraler. Sentralene skal fungere som et koordinerende ledd mellom frivillige organisasjoner, og mellom det frivillige og offentlige. Partnerskap vil sikre dialog og samarbeid mellom partene.

c) Oslo kommune bør ha en arena for kontinuerlig dialog med frivillig sektor. En slik arena kan være frivillighetsforum/frivillighetsråd, der alle frivillige organisasjoner i kommunen inviteres til å delta.

d) Frivillig sektor bør involveres i planprosesser i de saker det er naturlig.Frivillig sektor lokalt må ha en aktiv holdning overfor lokaldemokratiet og bidra til utvikling av nærmiljøet. 

Forslag til vedtak:

Det framforhandles en samarbeidsplattform mellom Oslo kommune og frivillig sektor, etter mønster av den nasjonale plattformen. Avtalen legges fram for vedtak i bystyret.
 

Ivar Johansen /s/

Sosialistisk Venstreparti

Følg meg på Twitter
Få mine temamessige nyhetsbrev

Kommentarer   

#1 Rolf Jørn Karlsen 08-01-2012 09:52
Veldig bra - bør følges opp av folkevalgte over hele landet.
#2 Bjørn Bjøro 08-01-2012 15:45
Jeg er også enig i at dette virker veldig bra. Jeg håper at byrådet vil følge opp på en grundig og ordentlig måte.
#3 Magnar Lie 08-01-2012 16:45
Det er et bra initiativ. Frivillig ideell sektor har vært banebrytende på mange områder i samfunnet. Rus og avhengighetsbeh andling er et eksempel på en sektor hvor ideelle organisasjoner har stått i første rekke m.h.t. å utvikle nye tiltak og ny fagforståelse. Det er viktig at det legges til rette for at den frivillige ideelle sektoren får arbeidsvilkår som gjør det mulig å videreføre både eksisterende tiltak og nyskaping. Gjennom å satse på ideell sektor får samfunnet tilbake mye.

Det er mange forhold som bør med i et slik arbeid som Johansen foreslår. For flere av områdene som bør med, må en se på nasjonalt nivå. Saker som MVA-kompensasjo n og utfordringer knyttet til pensjonsforplik telser er viktige å få med. Og det vil være viktig å få noe frie midler til utvikling av nye tiltak, og ikke minst større forutsigbarhet og mer langsiktighet i forhold til budsjettmidler til etablerte tiltak. Det er vanskelig å starte nytt, når en ikke vet mer enn ett år fram i tid.

lykke til med dette initiativet. Vi skal bidra så godt vi kan både med tiltak til brukere som trenger det og i arbeidet med å utarbeide kjøreregler for samhandling
#4 Eivind Bødtker, styreleder Kontaktutvalget for velforeninger 08-01-2012 16:54
Alle kommuner bør ha en klar policy for samarbeidet med frivillig sektor. Dette er et viktig prinsipp som også KS går inn for.

Kontaktutvalget for velforeninger i Oslo (KUV) støtter opp om dette og tok det med i vårt høringsnotat mht planstrategi og planprogram for kommuneplan.
#5 Grete Solberg Mol 08-01-2012 19:52
På mange områder blir frivillighet en sovepute for det offentlige - så det minste man bør få tilbake er en bedre forutsigbarhet.
Kirkens bymisjon og andre organisasjoner gjør et fantastisk livreddende arbeid. Men i et rikt land som Norge burde dette være kommunenes ansvar.
Ingen skal måtte være avhengie av almisser for å få et sted å sove, klær på kroppen og mat på bordet.
Ar vi har behov for et fattighus i Norge i dag under en "sosialistisk" regjering er en skandale.
#6 Ivar J 08-01-2012 19:56
Grete: Frivillighet er det betydelig mer enn f.eks. Bymisjonen. Den største frivillighetsbe vevegelsen er kanskje idretten, og vi ønsker vel ikke disse ansatt på heltid i kommune-Norge?
#7 Børre Rognlien, president Norges Idrettsforbund 08-01-2012 20:00
Jeg er nettopp kommet hjem fra en idrettsgalla på Hamar som har gitt hele norsk idrett et løft inn i 2012, der vi ikke bare har hedret våre stjerner, men også ildsjelene og i tillegg gitt vår hederspris til Norway Cup.

I denne sammenheng leser jeg ditt initiativ som en ytterlig understrekning av at det daglige frivillighetsar beidet, som idretten er en sentral del av, blir mer og mer verdsatt. Det takker jeg for. Vi liker også å tro at vi er en sentral del av den norske demokratiskolen , ved alle som er fylt 15 år, og som er medlem av et idrettslag, kan velges til alle slags verv.

Jeg har tro på at en slik avtale som du ber om, kan innebære en betydelig bedret plattform, men det vil være avhengig av at det avtales gjensidige forpliktelser. Fra mine mange år i Osloidretten har jeg registrert et økende problem ved at idretten (og stort sett også den øvrige frivilligheten) blir mer og mer fraværende i kommunens økonomiplaner. Det innebærer at når bystyret vedtar bevilgninger til et eller flere nye idrettsanlegg, og det gjør man heldigvis hvert år, så finnes det ikke planer i kommunens egne fagavdelinger. Det er tvert imot slik, at selv om Oslo-idretten har klare prioriteringer, som det også viser seg å være politisk enighet om, så får ikke kommunens fagfolk lov til å planlegge, før det foreligger vedtak i Bystyret. Dette igjen betyr at planlegging først starter etter Bystyrets budsjettbehandl ing. Det igjen innebærer at alle anlegg blir kraftig forsinket (ofte mer enn et år) og dette innebærer prisstigning, frustrasjon og dårlig ressursutnyttel se.

Hvis du ved ditt initiativ kan oppnå at kommunens økonomiplaner gjenspeiler en rullerende plan for anleggsutbyggin g, vil det innebære store besparelser og en fornuftig ressursutnyttel se av kommunens egne fagavdelinger.

Godt nytt år og lykke til.
#8 Grete Solberg Mol 08-01-2012 20:01
Jeg må innrømme at jeg lett kan bli litt ensporet i tankegangen Ivar - takk for påminnelsen :-))
#9 Kirsten Frigstad 09-01-2012 09:14
Veldig flott initiativ, Ivar! Støttes fullt ut.
#10 Mette Kalve 09-01-2012 17:58
Det er veldig bra at dere får en slik diskusjon. FAD har tatt et initativ overfor ideelle organisasjoner for å fremforhandle nettopp en slik avtale. Frivillighet Norge, Hovedorganisasj onene Virke og Ideelt Nettverk sitter i disse forhandlingene hvor forberedelsene er godt i gang.
Til din opplysning Ideelt nettverk ble etablert den 2. september 2011 og samler sentrale ideelle aktører innen helse- og sosialområdet for sammen å få større politisk tyngde enn virksomhetene har hver for seg.

Ideelt Nettverk består foreløpig av Kirkens Bymisjon, Kirkens Sosialtjeneste, Lukas Stiftelsen, Frelsesarmeen, Blå Kors, N.K.S. Kløverinstitusj oner, Manifestsentere t og Furukollen psykiatriske senter, Stiftelsen Betanien Oslo, Støttelaget for utviklingshemme de i Oslo, Stiftelsen Betania, Alta.
Ideelt Nettverk vil arbeide for:
• Å utvikle nye modeller for partnerskap mellom det offentlige og ideelle organisasjoner
• En tverrpolitisk plattform for kontrakter med ideelle organisasjoner som gir de ideelle organisasjonene langsiktige og forutsigbare rammebetingelser.
• At kontraktene må inneholde bestemmelser der oppdragsgiver gir full dekning for faktiske pensjonskostnad er – inklusive både årets og framtidige reguleringspremier.
 
Ideelt Nettverk vil være et talerør for de ideelle organisasjonene i nettverket i direkte dialog med politiske myndigheter og partier.  

You have no rights to post comments