Annet

KS og vikarbyrådirektivet: Støtte fra Ap på flere endringsforslag

KS og vikarbyrådirektivet: Støtte fra Ap på flere endringsforslagNår  vi i KS sitt hovedstyre sist uke behandlet KS høringsuttalelse vedr eventuell implementering av vikarbyrådirektivet i norsk rett fikk jeg som ventet ikke mye støtte fra andre partier i hovedstyret. Men jeg er fornøyd med at jeg på mange punkter fikk støtte fra Aps medlemmer i hovedstyret.

Administrasjonens forslag ble vedtatt, men unntak av punkt 5, som ble tatt ut.

Nedenfor følger mitt forslag, med avstemningene i hovedstyret.


Mitt alternative forslag var:

· Primært: KS ønsker at faste stillinger fortsatt skal være hovedregelen i norsk arbeidsliv, og ønsker ikke en utvikling hvor dette undergraves. KS ser det som viktig at arbeidslivets parter og norske myndigheter her selv rår over nødvendige virkemidler, samt tiltak for å forhindre sosial dumping. KS anbefaler derfor at vikarbyrådirektivet ikke implementeres i norsk rett. (fikk kun SVs stemme)

Subsidiært:  KS tar i denne saken ikke standpunkt til hvorvidt vikarbyrådirektivet bør implementeres i norsk rett, og avgir denne høringsuttalelse ut fra hvordan man bør stille seg i en situasjon hvor direktivet skal implementeres. (fikk støtte fra 7 hovedstyremedlemmer - Ap, SV og Sp)

· KS understreker at KS er en interesseorganisasjon for arbeidsgivere som også er politisk/demokratisk ansvarlig overfor innbyggerne. Dette innebærer et tyngre ansvar for etisk og samfunnsforsvarlig forhold hos kommunesektorens leverandører. (fikk støtte fra 6 hovedstyremedlemmer - Ap og SV)

· KS mener det er viktig at de tiltakene som gjennomføres tar utgangspunkt i at det er vikarbyrået som er arbeidstakerens arbeidsgiver, jf. arbeidsmiljøloven § 1-8 andre ledd. Men i en situasjon hvor de som rekrutteres blir ansatt på oppdragskontrakter hvor garantier for lønns- og arbeidsvilkår er vesentlige momenter i kostnadskonkurransen, må disse arbeidsgiverne finne seg i å bli etterkontrollert på hvorvidt kontraktsforutsetningene blir oppfylt. (fikk støtte fra 6 hovedstyremedlemmer - Ap og SV)

· KS mener et solidaransvar for innleier som foreslått er et nødvendig tiltak for å sikre etterlevelse av likebehandlingsprinsippet. (fikk kun SVs stemme)

· KS mener innleiers opplysningsplikt om arbeids- og ansettelsesbetingelser er vesentlig for å kunne oppfylle kravet om likebehandling. (likelydende med administrasjonen - enstemmig)

· KS mener den vikarbyråansatte bør gis muligheter for å kunne etterprøve om likebehandlingsprinsippet er oppfylt. KS vil anbefale at innleier også bør ha denne mulighet. (fikk støtte fra 6 hovedstyremedlemmer - Ap og SV)

· KS mener som omtalt i høringssvaret fra desember 2010 at det ikke bør innføres en innsynsrett for tillitsvalgte i innleiebedriften. Som arbeidsgiverorganisasjon for offentlig sektor ser KS det som viktig at inngåtte avtaler og lovverk blir overholdt, og mener at de tillitsvalgte ved sin aktivitet bidrar til dette. Det bør derfor innføres innsynsrett for tillitsvalgte både i vikarbyrået og hos innleier. (punktet ble vedtatt tatt ut)

· KS mener innleier også bør ha et ansvar for overholdelse av arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser. (likelydende med administrasjonen - enstemmig)

Følg Ivar Johansen på Twitter, LinkedIn eller Origo
Få tilsendt temamessige nyhetsbrev

Kommentarer   

#1 Haakon 18-01-2012 11:08
Endringer?
Vi har hatt to folkeavstemning er i Norge om vi skal være med å utforme de reglene EU kommer med. Og begge gangene har vi sagt nei.
Vi har sagt ja til å ta stilling til om vi skal akseptere det EU kommer med eller ikke.

Forhandlinger om innhold er noe du og flesteparten i Norge har vært mot, Ivar.
#2 Haakon 19-01-2012 14:02
En annen ting jeg lurer på, Ivar.
Fagforeningene har i mange år hatt som slagord "Lik lønn for likt arbeid".
Når det nå gjelder vikarer så virker det som at de med fast ansettelse skal ha sine vilkår og de som ikke har fast skal ha andre vilkår.

Hvordan føler du dette henger sammen med "lik lønn for likt arbeid"?
#3 Ivar J 19-01-2012 22:07
Tja, Haakon, det som måtte være av positive innslag i direktivet kan løses gjennom egen, norsk, lovgivning. da har den fordel at vi selv har kontroll over mulige endringer, tolkninger og forbedringer, og ikke er avhengig av EU-domstolen.

You have no rights to post comments