Annet

Bør arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven endres?

Bør arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven endres?

I KS sitt hovedstyre skal vi onsdag behandle en krevende sak; arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Administrasjonen forslår at hovedstyret vedtar følgende:

"KS har følgende hovedsynspunkter knyttet til arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven:

  • KS mener arbeidstidsbestemmelsene ikke gir den fleksibilitet som er nødvendig for å sikre hensiktsmessig organisering av arbeidstiden, til beste for både brukere, ansatte og virksomheten.
  • KS mener det særlig knytter seg utfordringer mht å etablere arbeidstidsordninger innenfor helse- og omsorgssektoren. Dette gjelder både ordinære turnuser og mer alternative arbeidstidsordninger.
  • KS mener arbeidstidsbestemmelsene er en viktig faktor for å møte arbeidskraftsutfordringene og for å oppnå mer heltid.
  • KS mener at arbeidsgiver må kunne fastsette ordinære turnuser innenfor helse- og omsorgssektoren etter drøftinger med tillitsvalgte/arbeidstakerne som åpner opp for:

  • at arbeidsgiver kan fravike kravet til daglig hvile på ned til 9 timer eller 8 timer dersom den enkelte arbeidstaker samtykker.
  • at arbeidsgiver kan etablere turnusordninger som innebærer at det kan arbeides inntil 10 timer pr dag og at det enkelte uker kan arbeides inntil 50 timer
     
  • KS ønsker å åpne for at lokale tillitsvalgte kan avtale avvik fra arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser. Nylig har noen organisasjoner i kommunal sektor utarbeidet en sjekkliste/retningslinjer for lokale parter med formål å få en mere enhetlig praksis når det gjelder avvik fra arbeidstidsbestemmelsene. KS vil vurdere hvordan disse retningslinjene viser seg å fungere i praksis, før man eventuelt foreslår at lokale tillitsvalgte kan få fullmakt til å inngå lokale avtaler om avvik.
  • KS mener det er hensiktsmessig å foreslå endringer i medleverforskriften, som et alternativ til å vurdere om lokale tillitsvalgte bør få fullmakter til å inngå avtaler etter aml. § 10-12 (4). KS mener medleverforskriften som i dag bare gjelder arbeid med enkelte brukere, bør omfatte flere brukere med tilsvarende behov for kontinuitet, for eksempel psykisk utviklingshemmede og demente. Alternativt at det utarbeides egen forskrift for de nevnte gruppene.

Jeg vil svært gjerne ha kommentar og innspill, som grunnlag for det standpunkt jeg skal ta i KS sitt hovedstyre.

Nedenfor følger saksframstillingen for hovedstyret.

 

13/34 Arbeidstid

Saksgang

 

Møtedato

Saknr

1 Rådmannsutvalget

15.05.2013

13/22

2 Hovedstyret

22.05.2013

13/34

 Forslag til vedtak

KS har følgende hovedsynspunkter knyttet til arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven:

  • KS mener arbeidstidsbestemmelsene ikke gir den fleksibilitet som er nødvendig for å sikre hensiktsmessig organisering av arbeidstiden, til beste for både brukere, ansatte og virksomheten.
  • KS mener det særlig knytter seg utfordringer mht å etablere arbeidstidsordninger innenfor helse- og omsorgssektoren. Dette gjelder både ordinære turnuser og mer alternative arbeidstidsordninger.
  • KS mener arbeidstidsbestemmelsene er en viktig faktor for å møte arbeidskraftsutfordringene og for å oppnå mer heltid.
  • KS mener at arbeidsgiver må kunne fastsette ordinære turnuser innenfor helse- og omsorgssektoren etter drøftinger med tillitsvalgte/arbeidstakerne som åpner opp for:

  • at arbeidsgiver kan fravike kravet til daglig hvile på ned til 9 timer eller 8 timer dersom den enkelte arbeidstaker samtykker.
  • at arbeidsgiver kan etablere turnusordninger som innebærer at det kan arbeides inntil 10 timer pr dag og at det enkelte uker kan arbeides inntil 50 timer

  • KS ønsker å åpne for at lokale tillitsvalgte kan avtale avvik fra arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser. Nylig har noen organisasjoner i kommunal sektor utarbeidet en sjekkliste/retningslinjer for lokale parter med formål å få en mere enhetlig praksis når det gjelder avvik fra arbeidstidsbestemmelsene. KS vil vurdere hvordan disse retningslinjene viser seg å fungere i praksis, før man eventuelt foreslår at lokale tillitsvalgte kan få fullmakt til å inngå lokale avtaler om avvik.
  • KS mener det er hensiktsmessig å foreslå endringer i medleverforskriften, som et alternativ til å vurdere om lokale tillitsvalgte bør få fullmakter til å inngå avtaler etter aml. § 10-12 (4). KS mener medleverforskriften som i dag bare gjelder arbeid med enkelte brukere, bør omfatte flere brukere med tilsvarende behov for kontinuitet, for eksempel psykisk utviklingshemmede og demente. Alternativt at det utarbeides egen forskrift for de nevnte gruppene.

Saksframstilling:

Organisering av arbeidstid er et tema som KS´ medlemmer er opptatt av. Fra Rådmannsutvalget, Storbyenes arbeidsgiverutvalg og henvendelser til KS Medlemsservice gis det tilbakemeldinger om at arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven er lite fleksible, og at bestemmelsene kan være et hinder for en hensiktsmessig og god organisering av arbeidstid både for ansatte og brukere.

Arbeidstidsorganisering er en del av løsningen for å møte arbeidskraftbehovet framover og for å nå målet om flere heltidsansatte i sektoren. Arbeidstidsbestemmelsene er en viktig faktor som påvirker hvordan kommunene organiserer arbeidet. Målet er å komme fram til arbeidstidsordninger som samsvarer med brukernes, arbeidstakernes og virksomhetenes behov. Organisering av arbeidstid kan påvirke stillingsstørrelse. Det finnes mange eksempler på at stillingsstørrelse har betydning både for kvalitet, effektivitet og arbeidsmiljø (Fafo, 2012).

KS har sammen med partene i kommunal sektor inngått en erklæring som peker på en felles retning på arbeidet med å skape en heltidskultur i sektoren. Sentrale elementer i erklæringen handler om at kommunesektoren skal være en attraktiv arbeidsgiver som tiltrekker seg tilstrekkelig og kompetent arbeidskraft og at heltidsarbeid derfor skal være hovedregelen. De gode og hensiktsmessige løsninger for å utvikle en kommunal heltidskultur må finnes lokalt og det lokale handlingsrommet må tydeliggjøres og tas i bruk innenfor sentralt fastsatte rammer. En heltidskultur skal bygges på arbeidstidsordninger som ivaretar de ansattes helse, verne- og velferdsmessige behov. Videre heter det i erklæringen at tjenestene i kommunal sektor kan organiseres med et mangfold av arbeidstidsordninger som er tilpasset brukernes behov for gode, trygge og forutsigbare tjenester både på ukedagene og i helgene.

Langtidsstrategiene for KS sier at «KS skal bistå kommuner og fylkeskommuner i arbeidet med å organisere og utvikle nye modeller for arbeidet og arbeidsdagen slik at det bidrar til bedre kvalitet og ønskede arbeidsordninger. For KS betyr dette bl.a. å:

  • Å arbeide for at arbeidsgiverne får bedret handlingsrom til å organisere arbeidet, herunder arbeidstiden.
  • Å stimulere, støtte og legge til rette for innovative arbeidsformer.»

Det ligger et stort potensiale i arbeidstidsordninger som både gir mer kontinuitet for brukeren, som samtidig gir fleksibilitet for både arbeidsgiver og arbeidstaker, og som ivaretar kravene til helse og velferd. KS ønsker å skape handlingsrom for å organisere tjenestene til beste for bruker, ansatt og arbeidsgiver.

Gjeldende rett og utfordringer knyttet til dagens regelverk

Mange kommuner finner fram til arbeidstidsordninger som både bruker, arbeidsgiver og arbeidstaker er fornøyd med. Men samtidig opplever mange arbeidsgivere utfordringer knyttet til arbeidstidsbestemmelsene. KS har tidligere uttrykt støtte til et forslag fra Spekter om å nedsette et utvalg som tar en helhetlig gjennomgang av arbeidstidsbestemmelsene. Dette vil være et langsiktig og tidkrevende arbeid. I praksis ser vi at de største utfordringene med dagens arbeidstidsbestemmelser i all hovedsak er relatert til turnusordninger innenfor pleie- og omsorg, hvor det er behov for folk på jobb hele døgnet, hele uka og hele året. Utfordringene er knyttet både til ordinær turnus og alternative arbeidstidsordninger. Begge ordningene forutsetter at det må inngås avtale med de tillitsvalgte for å etablere ordningene, men for den førstnevnte er det tilstrekkelig med avtale på lokalt nivå. KS mener at mindre endringer i regelverket knyttet til ordinær turnus kan avhjelpe de største utfordringene, og at det viktigste nå er å arbeide for disse endringene, samt for en utvidelse av medleverforskriftens virkeområde.

Nærmere om utfordringene knyttet til de ordinære turnusordningene

Utfordringene vedrørende de ordinære turnusordningene knytter seg til at arbeidsgiver må inngå avtale med de tillitsvalgte for å kunne fravike kravet til sammenhengende hvile mellom vakter og gjennomsnittsberegning av arbeidstid.

Kravet til sammenhengende hvile:

Ordinære turnusordninger innebærer at de ansatte både arbeider kveldsvakter og dagvakter. Mange benytter egne nattevakter. Hele døgnet skal dekkes og fordi det er begrensninger i hvor lang en (natte)vakt kan være, er det behov for å fravike lovens krav om 11 sammenhengende timer hvile mellom vaktene dersom samme person skal arbeide hhv kveldsvakt og dagvakt. Slik avtale kan bare inngås med de tillitsvalgte. Tidligere hadde Arbeidstilsynet også fullmakt til å fravike 11 timer, men dette ble endret ved ny lov. Endringen ble begrunnet med EU-direktivet om arbeidstid (arbeidstidsdirektivet) som bare gir partene en generell adgang til å fravike kravet til 11 timer sammenhengende hvile. Direktivet åpner imidlertid for unntak innenfor en rekke sektorer der det typisk er døgnkontinuerlig drift slik som innenfor helse og omsorg. Direktivet er således ikke til hinder for en lovendring som gir den enkelte arbeidsgiver (eller Arbeidstilsynet) anledning til å fravike kravet om 11 timers sammenhengende hvile innenfor nærmere angitte sektorer.

Arbeidsgiver kan unngå problemstillingen med å fravike kravet om 11 timers sammenhengende hvile mellom vaktene dersom samme personer kun arbeider kveldsvakter eller dagvakter. Tilbakemeldinger fra KS´ medlemmer viser imidlertid at en slik ordning ikke er ønskelig fra de ansattes side. Det vil trolig innebære en større belastning på enkelte ansatte som bare arbeider ettermiddag/kveld og kan gjøre det vanskelig å rekruttere og beholde ansatte.

Gjennomsnittsberegning av arbeidstid

Å få en turnus til å gå opp med antall hoder i ulike deltidsstillinger, samt få dekket bemanningsbehovet i helgene, er en utfordring. I mange tilfeller er det derfor nødvendig å gjennomsnittsberegne arbeidstiden slik at det enkelte uker kan arbeides utover lovens grense for alminnelig arbeidstid mot tilsvarende mindre andre uker. Avtale om gjennomsnittsberegning av den alminnelige ukentlige arbeidstid, kan inngås mellom arbeidsgiver og arbeidstaker etter aml § 10-5 (1) med inntil 48 timer eller med de tillitsvalgte etter aml § 10-5 (2) med inntil 54 timer.

For de som arbeider om natten vil det kunne være nødvendig å arbeide noe utover lovens grense for den alminnelige arbeidstid på ni timer blant annet for å sikre en tilstrekkelig overlapping mellom kvelds- og dagvakten. Dersom nattevakten inneholder lengre passive perioder, kan arbeidsgiver forlenge arbeidstiden noe utover 9 timer. Er derimot nattvakten aktiv, vil arbeidsgiver være avhengig av avtale med de tillitsvalgte for å forlenge vakten opp til 10 timer, jf. aml § 10-5 (2) eller dispensasjon fra Arbeidstilsynet inntil 13 timer, jf. § 10-5 (3)

Aml § 10-8 (4) åpner opp for at det kan arbeides annenhver søndag. Arbeidsgiver og den enkelte arbeidstaker kan avtale gjennomsnittsberegning slik at arbeidstaker kan arbeide to påfølgende søndager/helgedager. De tillitsvalgte har ingen fullmakt her. I praksis kan likevel de tillitsvalgte stille krav om hvor ofte det skal arbeides helg fordi arbeidsgiver er avhengig av å få godkjent en turnus som innebærer fravikelse av kravet til 11 sammenhengende timer hvile og/eller gjennomsnittsberegning av den ukentlige arbeidstiden.

Utfordringer med dagens regelverk knyttet til ordinære turnuser

Hovedutfordringen knyttet til dagens regelverk er at arbeidsgiver er avhengig av å inngå avtaler med de tillitsvalgte for å etablere helt ordinære turnuser. I mange tilfeller er dette uproblematisk der arbeidsgiver og den enkelte tillitsvalgt har et velfungerende samarbeid. På bakgrunn av henvendelser fra medlemmer har vi imidlertid erfart at enkelte tillitsvalgte kan stille urimelige krav og utnytte sin «maktposisjon» for å godkjenne ordinære turnuser. I tilfeller der arbeidsgiver av driftsmessige hensyn eller på grunn av andre uforutsette forhold, finner det nødvendig å gjøre mindre justeringer i en allerede etablert turnus, kan dette være vanskelig å gjennomføre fordi den tillitsvalgte sier nei. Arbeidsgiver står i slike situasjoner i et avhengighetsforhold til den tillitsvalgte som er unaturlig når det dreier seg om helt ordinære turnuser som de ansatte selv ønsker. Arbeidsgiver er prisgitt den til enhver tid fungerende tillitsvalgte og dennes forståelse for lov og avtaleverket, samt samarbeidsvilje. I slike tilfeller kan arbeidsgiver velge å innrette seg etter tillitsvalgtes krav eller etablere ordninger innenfor lovens rammer som ikke forutsetter avtaler med de tillitsvalgte. Dette vegrer imidlertid normalt arbeidsgiver seg for å gjøre fordi det innebærer en turnus som de ansatte ikke ønsker og fordi det medfører omlegginger av turnusen som er arbeidskrevende å gjennomføre.

Endringsbehov

Ut fra den kunnskapen vi har knyttet til turnusordninger som praktiseres innenfor kommunesektoren, legger vi til grunn at det viktigste endringsbehovet er å åpne opp for at arbeidsgiver kan fravike kravet til daglig hvile på 11 timer innenfor helse- og omsorgssektoren. I dag kan arbeidsgiver avtale ned mot 8 timer sammenhengende hviletid med de tillitsvalgte. KS mener at arbeidsgiver må kunne fastsette ordinære turnuser innenfor helse- og omsorgssektoren etter drøftinger med tillitsvalgte/arbeidstakerne som åpner opp for at arbeidsgiver kan fravike kravet til daglig hvile ned til 9 timer eller 8 timer dersom den enkelte arbeidstaker samtykker.

I tillegg er det viktig at arbeidsgiver kan etablere en turnus som innebærer en gjennomsnittsberegning av den ukentlige arbeidstiden. I dag kan det avtales inntil 54 timer enkelte uker med de tillitsvalgte. Vi antar at tilstrekkelig fleksibilitet kan sikres dersom arbeidsgiver kan etablere turnusordninger som innebærer at det enkelte uker kan arbeides inntil 50 timer. Hovedtariffavtalen vil uansett sette begrensninger slik at den ukentlige gjennomsnittlige arbeidstiden i løpet av ett år ikke må overstige 35.5 timer, jf  kap. 1 § 4 pkt 4.2.

Det er også viktig at den daglige arbeidstiden – særlig for nattvaktstillingen – kan utvides til 10 timer, slik at en arbeidstaker kan arbeide en kveldsvakt og påfølgende dagvakt, sikres tilstrekkelig hvile mellom vaktene.

KS mener forslagene til endring i arbeidsmiljøloven ikke vil svekke de ansattes vern.

Dette dreier seg om lovfesting av helt ordinære ordninger som gjennomgående blir praktisert i dag. Arbeidsgiver er uansett bundet av kravet i aml § 10-3 som fastsetter at arbeidsplaner (turnusen) som viser når den enkelte skal arbeide, skal drøftes og utarbeides i samarbeid med de tillitsvalgte.

Bestemmelsen sikrer at den ansatte i god tid vet når vedkommende skal arbeide og hindrer at arbeidsgiver ensidig på kort varsel kan foreta endringer. KS mener endringene vil bidra til enklere håndtering av helt ordinære turnusordninger som er tilpasset de ansattes behov.

Nærmere om utfordringer knyttet til alternative arbeidstidsordninger

Arbeidstidsordninger etter tariffavtale med fagforening med innstillingsrett

Begrepet «alternative arbeidstidsordninger» benyttes i hovedsak om arbeidstidsordninger som nødvendiggjør at arbeidsgiver inngår tariffavtale med fagforening med innstillingsrett (fagforening med mer enn 10 000 medlemmer), jf. aml § 10-12 (4). Slik tariffavtale kan etablere unntak fra de fleste av lovens arbeidstidsbestemmelser og åpner opp for lange påfølgende vakter. Ordningen benyttes i stor utstrekning der hensynet til brukeren begrunner kontinuitet og stabilitet. I tillegg vil det muliggjøre lange helgevakter og løse noe av helgeproblematikken. KS har fått tilbakemeldinger fra medlemmer om at det kan være vanskelig å få til slike avtaler og at systemet er lite forutsigbart fordi de ulike organisasjonene som arbeidsgiver trenger å inngå avtale med, gjerne operer med ulike vilkår og betingelser for å inngå slike avtaler. Det gjør systemet tungvint for arbeidsgiver og skaper usikkerhet ikke minst knyttet til varigheten av ordningene. Den største utfordringen hittil har nok vært at i de tilfeller det er inngått en tariffavtale, så har ikke organisasjonene ønsket å gjøre dette for en periode på mer enn ett år av gangen. Ofte er dette for liten tid til å få prøvd ut effekten av tiltakene, samtidig som det kanskje koster en del penger å starte opp og at det blir uforholdsmessig dyrt dersom en ikke rekker å se noen effekter av tiltaket. Vi antar også at arbeidsgiver i en del tilfeller vegrer seg for å starte arbeidet med å få etablert slike ordninger fordi det kan oppfattes som krevende.

Medlemmene har på denne bakgrunn uttrykt ønske om endringsbehov ved at det er tillitsvalgte lokalt som skal inngå slike avtaler og ikke det sentrale ledd. Det er i dag ingenting i veien for at organisasjonene delegerer sin kompetanse etter loven til det lokale ledd. Dette praktiseres imidlertid noe ulikt og ikke gjennomgående.

Arbeidsdepartementet har invitert partene til å delta i en arbeidsgruppe som ser på utfordringene knyttet til avtaleinngåelse etter § 10-12 (4). Et resultat av arbeidsprosessen er at noen av arbeidstakerorganisasjonene i kommunal sektor (NSF, Fagforbundet og FO) har gått sammen om felles retningslinjer. Disse skal gjøres kjent for tillitsvalgte lokalt og for arbeidsgiverne. KS vil følge utviklingen og vurdere hvilken effekt bruk av retningslinjene får i praksis, før man eventuelt foreslår at lokale tillitsvalgte får fullmakt til å inngå lokale avtaler om avvik.

En endring i loven som åpner opp for at de lokale tillitsvalgte kan inngå slike avtaler vil kunne få begrenset praktisk betydning der organisasjonene sentralt uansett kan gi føringer til det lokale ledd og således – uavhengig av loven – selv godkjenne ordningen som blir etablert og vilkårene for dette.

Medleverforskriften

I tillegg til avtaleadgangen i aml § 10-12 (4) er det fastsatt en forskrift som åpner opp for svært avvikende arbeidstidsordninger, den såkalte medleverforskriften. Forskriften muliggjør at arbeidstakere i lengre sammenhengende perioder på dager og uker kan være på jobb og bo og leve med brukeren. På den måten sikres brukeren stabilitet og kontinuitet.

Forskriften har begrenset virkeområde da den gjelder for “arbeid ved institusjoner hvor det er nødvendig at arbeidstaker oppholder seg i lengre sammenhengende perioder, for å ivareta institusjonens særlige omsorgs- eller behandlingsoppgaver (medleverordninger) for personer med rus eller adferdsproblemer.” Av kommentarer til forskriften fremgår det at blant annet psykisk utviklingshemmende faller utenfor.

Ut fra et omsorgs- og behandlingsperspektiv vil mange brukere ha et stort utbytte av en større stabilitet blant de ansatte og unngå stadig vekslende personell med korte vakter. Dette vil for eksempel gjelde for psykisk utviklingshemmede og demente. Disse faller imidlertid utenfor forskriftens virkeområde.

Dersom den alternative arbeidstidsordningen faller inn under forskriftens virkeområde ligger det i utgangspunktet innenfor arbeidsgivers styringsrett å fastsette de avvikende ordningene.

Forskriften åpner opp for at arbeidsgiver kan etablere en arbeidstidsordning som innebærer en gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid på 48 timer. Forskriften åpner opp for arbeid inntil 12 sammenhengende døgn, men da med drøye fire uker fri i etterkant. Eneste krav til hvile er at arbeidstaker i utgangspunktet skal ha to hvileperioder på hhv to og åtte timer, der de bortsett fra tilfeldig eller kortvarige avbrytelser er fritatt fra arbeid.

Endringsbehov

Det er ingen logisk forklaring på hvorfor for eksempel arbeid med autister med stort behov for kontinuitet og stabilitet, ikke også skal være omfattet av forskriftens virkeområde. I disse tilfeller er imidlertid arbeidsgiver avhengig av å måtte inngå tariffavtale etter aml § 10-12 (4). KS mener derfor at forskriftens virkeområde bør utvides, slik at virksomhetene ut fra et omsorgs- og behandlingsperspektiv vil kunne etablere ordninger som gir større stabilitet for brukere som trenger det.

For kommunal sektor vil det på grunn av begrensingene i HTA, ikke være mulig å utnytte de rammene som forskriften åpner opp for og det vil trolig heller ikke være nødvendig å åpne opp for så avvikende arbeidstidsordninger som forskriften åpner opp for.  Et alternativ til utvidelse av medleverforskriftens virkeområde er derfor at det utarbeides en ny forskrift som åpner opp for at arbeidsgiver kan etablere avvikende arbeidstidsordninger innenfor visse rammer i de tilfeller der dette er begrunnet i hensynet til brukeres behov for stabilitet og kontinuitet. Den enkelte arbeidstaker som ikke ønsker å gå slike ordninger i faser av livet, vil også måtte kunne reservere seg mot dette slik at ordningen bygger på frivillighet.

Avslutning

KS mener det er nødvendig at arbeidstidsbestemmelsene tilpasses arbeidslivets behov, og mener dette kan gjøres uten at arbeidstakers vern blir svekket. Erfaring viser at mer fleksible arbeidstidsordninger har positive effekter som bedre arbeidsmiljø og kvalitet i tjenesten. Det må derfor legges til rette for en enklere og mer fleksibelt system for etablering av arbeidstidsordninger.

Sigrun Vågeng

Per Kristian Sundnes

Kommentarer   

+1 #1 Bjørn Bjøro 19-05-2013 05:39
I Oslo kommune, Barne- og familieetaten, er det ved en rekke tjenestesteder, innenfor arbeidsmiljølov en og etter avtale med fagforeninger følgende, som visstnok skal være så problematisk for KS:

- Hvile mellom to vakter i turnus, 9 timer.

- Vakter på 10 timer. Dette gjelder alle nattvakter der jeg jobber.

Jeg sliter med å forstå hvorfor lovendringer skal være så viktig for KS på punkter som går helt greit i Oslo kommune, på ordninger som her er helt ordinære og ikke medfører det minste støy.
#2 Anne Rønnaug Teigen 19-05-2013 06:06
Arbeidsmiljølov en er viktig, men de har laget så mange detaljer,at det kan være nesten håpløst å forholde seg til. Ting kan fungere på forskjellige måter, da det må være lov å tenke!
+2 #3 Geir Nilsen 19-05-2013 07:08
Svar til Anne .AML er laget for en grunn. Det må være mulig å tenke innenfor loven da.
+2 #4 Marianne Sæhle 19-05-2013 07:57
Fasinerende at noen tenker at man løser problemet med for lite helsepesonell, med å frata dem lovbestemt hviletid. Alle skal i følge arbeidsmiljølov en ha 11 timers hvile mellom 2 skift. Helsepersonell har allerede fått reduser denne fil 9 timer. Nå ønsker KS å gjøre det endamer atraktivt å jobbe i helsevesenet, så da tenker de det er lurt å fjerne hviletidsbestem melsene.
#5 Nils A Raknerud 19-05-2013 08:02
Det er lenge siden jeg var verneombud og hovedverneombud ,da i en stor bedrift. Har ikke studert dokumentet grundig, men at "KS ønsker å åpne for at lokale tillitsvalgte kan avtale avvik fra arbeidsmiljølov ens arbeidstidsbest emmelser." er dels å slå inn åpne dører, dels er det en betryggende vei å gå i forhold til oppmykning og fleksibiliserin g - som jo ofte kan være på arbeidskjøpers eller unge og spreke arbeideres premisser. Ellers er det vel slik at en lovens rigditet gjør den til en lov, til noe mer enn en synsing. (Vi vil vel ikke ha bestemmelser type: "Kravet til 30 km/timen fartsgrense kan fravikes hvis bilkjører har det travelt")
+1 #6 Jan 19-05-2013 08:19
Det er jeg sterkt imot. Hvordan løser de andre etatene innenfor statlig og kommunal sektor dette. Eksempelvis polti og brannvesen. Hvorfor har det aldrig vært ett problem innefor industri og verft med skiftarbeid. Det å svekke arbeidsmiljølio ven er en helt feil vei å gå.
+2 #7 Per Bjørn Eriksen 19-05-2013 10:27
Det er ingen logisk forklaring som tilsier at ikke sentrale organisasjoner i arbeidslivet skal kunne ha dette ansvaret. De lokale tillitsvalgte har nok ansvar som det er i dag. De aller fleste arbeidstidsordn ingene som blir omsøkt blir innvilget. Husk at eksempelvis vi nordsjøarbeider e har gjennomsnittlig 33,6 timers uke og kommer til duk og dekket bord når vi er offshore. Dersom man skal lage gode arbeidstidsordn inger i helsevesenet som er til beste både for de ansatte og beboerne, må man tilføre mer midler. Det som KS foreslår er en omkamp fra 2005. Ingen svekkelse av arbeidsmiljølov en !
#8 torbjørn jonassen 19-05-2013 10:45
Vi hadde svært lang erfaring med hva et "normalt" menneske ville tåle av arbeid gjennom et langt liv,vi som kjempet i gjennom de avtaler vi har i dag, Kall det turns eller planlagt overtid, ofte same sak. De Unge, kjekke, kjappe, greie, kan ofte i en livstidsperiode ha lyst og arbeide både i tide og utide for anskaffe seg alt muligt. Vi må ta hensyn til alle. Har v ert hovedtillitsman n,og forettningsføre r i arb, bevegelsen. Alle på arb. er et team. En skal legge opp arb,presset til og vare livet ut.
#9 Fredrik Olstad 19-05-2013 11:28
Her har man i 100 år jobbet for at man skal tilstrebe å ha en arbeidstid man-fre 08:00 - 16:00. Nå vil man rasere dette, fordi vi må ha en arbeidstid som treffer brukerne bedre.
Skal vi ha en dårligere arbeidstidordni ng fordi noen brukere sover hele dagen, eller skal vi prøve å få brukerne opp om morran.
(Typisk psykiatriproblemstilling)
Takk og lov, for Fagforbundet og de rødrøde.
+2 #10 Rolf-André Oxholm 19-05-2013 11:29
Å endre aml henger rett og slett ikke på greip. Alle endringer som ks her foreslår er det mulig å få til innenfor dagens regelverk, men da etter søknader og forhandlinger. Dersom arbeidsgiver gjør god jobb mtp kompenseringer får man dispensasjoner.

Når det gjelder rekruttering feks til helsesektoren, vil en svekkelse av aml kunne svekke rekruttering. Er selv intensivsykeple ier, og belastningen i turnus pr i dag er mer enn høy nok, mer helgearbeid og lengre vakter vil gjøre at folk finner seg noe annet å gjøre.
Det er stor forskjell på at man kan avtale mer helg of lengre vakter basert på frivillighet og etter drøfting med tillitsvalgte, og det å gi ledelsen sterkere rettigheter her.
#11 Haakon 20-05-2013 12:20
Rolf Andre.
Det som svekker rekruttering til sektoren er :
1. OM man skal jobbe med helse må man være offentlig ansatt.
2. Om man er offentlig ansatt får man ikke 100% stilling,men stillingsbrøk.
+4 #12 Rune Mathiassen 20-05-2013 14:18
Dette ser ut som en dårlig instilling til vedtak. (Som tatt ut fra Høyre/FrPs tankesett?)

Vi vet, at når lokale tillitsvalgte skal være siste skanse, så blir ofte presset for stort. De presses av sine nære medarbeidere, og de presses av lederne. Tillitsvalgte er mennesker som forsøker å gjøre et løft for et godt arbeidsmiljø, og gode ordninger. Dersom spørsmål om lange vakter og redusert hvile skal avgjøres av den enkelte, eller av lokale tillitsvalgte, så er jeg redd vi får et tøffere arbeidsliv.

Jeg opplever dessverre, i min rolle som fagforeningsled er, at tillitsvalgte ikke makter å stå i presset. (Kraftig turnover i denne gruppen.) Enkeltpersoner vil selvsagt ikke klare å stå i mot presset fra arbeidsgiver, det er jo derfor vi ser behovet for å organisere oss! I intervjusituasj oner, vil det selvsagt også være et betydelig press fra en evnt. Fremtidig arbeidsgiver, om at “slike turnuser går vi her, så dersom dette ikke ser ut til å passe deg, så bør du lete videre...”.

8 timer hvile mellom vakter er uforsvarlig. Vi vet at man trenger tid til å komme seg hjem etter en vakt, “koble om” til hvile, sove, stå opp, lage frokost (Smøre matpakker, få opp barn?), komme seg på jobb igjen. Alt dette skal gjøres på 8 timer. Da sier det seg selv at man er heldig dersom man klarer å presse inn 5.5 – 6 timers søvn på denne tiden. Hvor gode er tjenestene man skal utføre etter så begrenset med hvile?
+4 #13 Rune Mathiassen 2 20-05-2013 14:20
Arbeidsgiversid en gjemmer seg bak ønsket om fleksibilitet, slik at de kan tilpasse arbeidstidsordn inger til det beste for brukerne. Sannheten ser ut til å være, at dette er en hyggelig tanke, men at den svært sjelden følges. Vi opplever at man setter opp lange vakter, med lite hvile, slik at man kan presse ned grunnbemanninge n ytterligere. (Færre overlappinger blant annet.) Paradoksalt nok, har vi ofte det motsatte problemet innen sykehjemsturnus er. Her får man ofte så korte vakter, at det blir umulig å få 100 % stilling. (4 – 6 timers vakter, gjør at man må ha mange oppmøter for å få en stor/full stilling.)

Bemannede boliger – Arbeidsgiver ønsker ofte lange vakter.

Sykehjem - Arbeidsgiver ønsker ofte kortere vakter dag og kveld, men lange på natt.

De ansatte? De ønsker som oftest normale vakter og normale liv. Noen unntak er det selvsagt, men de håndteres godt innenfor eksisterende lovverk.

Lykke til med hovedstyremøte.
+2 #14 Arne Haraldsvik 20-05-2013 14:20
Å endre den alminnelige arbeidstiden ser jeg ikke som hensiktsmessig, det løser ikke noe problem. Jeg mener at det er nok rom for å organisere tiden hvis en vil tenke litt utenom den tradisjonelle turnus ordningen. Jeg trur heller ikke det automatisk blir flere fulltidsstillin ger. Det fins mange grunner til at folk arbeider deltid, noe skyldes manglende organisering noe som er et leder problem. Som tillitsvalgt tråkker jeg kanskje på noen ømme tær nu, men noen ønsker ikke full stilling på grunn av sine personlige prioriteringer. Det mener jeg bør respekteres lengst mulig. Jeg ser ikke at svekkelse av arbeidstids bestemmelsene kan løse noe problemer, snarer tvert imot kan det gjøre det mindre attraktivt å søke seg til yrker med døgndrift.
#15 Anita 20-05-2013 14:31
Nå tøver du, Haakon, og jeg er sikker på at du vet bedre. Bare i Oslo har vi 2 relativt store private sykehus, Lovisenberg Sykehus og Diakonhjemmet Sykehus.
+3 #16 Dag Westhrin 20-05-2013 14:48
Dette forslaget er nesten blåkopi av Bondevik II forslag til endring av AML, som den rødgrønne regjeringa heldigvis hadde fornuft nok til å stoppe. Dette forslaget åpner for en individualiseri ng som vil svekke arbeidstakernes rettigheter. Husk at AML er en vernelov!
+1 #17 Arild Johansen 20-05-2013 17:32
Det er ingen grunn til å fravike arbeidsmiljølov en i helse sektoren. Det er i dag en praksis i helsesektoren som følger anbefalinger fra NHO (Søk Google skiftplaner helsesektoren) som bryter med arbeidsmiljølov en. Det er ingen grunnlag til å bryte arbeidsmiljølov en. Kveldsvaktene kan samles i egne uker slik at helsearbeiderne får 11 timer døgnvile. Det fører ikke til mere deltid ved å la helsearbeiderne slippe døgnvile ned til 8 timer. Det fører til høyere sykefravær hvis praksisen med kveldsvakt til kl 23 og på jobb igjen neste dag kl 8 får fortsetter. Du bør be dem dokumentere hvorfor det fører til mindre deltid å bryte arbeidsmiljlove n. Jeg tror det vil føre til mindre deltid hvis arbeidsmiljølov en følges.

Vi i Sporveien har egne plankomiteer som utarbeider arbeidsplaner. Det finnes ikke i helsesektoren.

Mvh Arild Johansen

Nestleder og info ansvarlig Baneklubben

Oslo Sporveiers arbeiderforenin g
+3 #18 Hilde Larsen 20-05-2013 21:13
Det er sikkert andre fra kommunal sektor som kan svare bedre og mer relevant enn meg. Men dette er jo en kjent problemstilling også innenfor NTLs områder.
Den fleksibiliteten e som arbeidsgiver etterlyser er i regelverket i dag, men det de ønsker seg bort fra er arbeidstakernes medbestemmelse. Når det gjelder innstillingsret ten så mener jeg at LO Stat har sagt at de med noen få unntak innvilger alle søknader som går på kortere hviletid og uke- og dagstimeantall. I de tilfellene de ikke innvilger er det fordi det er såpass drøyt, argumentet vil alltid være at Arbeidsmiljølov en er en vernelov.

Jeg har store problemer med å se hva i arbeidstidsbest emmelsene som er lite fleksibelt og hva som ligger til hinder for den fleksibiliteten KS ønsker. Det hadde vært en ærligere sak om man hadde sagt at man mener at arbeidstakernes medbestemmelse svekker arbeidsgivers ensidige fleksibilitet.

Jeg ser videre nedover i dokumentet at KS fremhever "vanskelige" tillitsvalgte som misbruker makten sin. Det synes jeg er drøyt at de skriver så implisitt. Det kan godt være et at det kan skje i enkelte tilfeller, men å svekke medbestemmelsen på grunn av dette blir for drøyt. Og jeg synes det ligger en betenkelig mistillit til hele tillitsvalgtsap paraet som jeg er sikker på Fagforbundet ville være svært interessert i å ta opp.
#19 Trond Henry Blattmann 21-05-2013 04:53
Et svar her er å innføre ordinære 3 skiftordninger med 33,6 timers uke og samtidig fjerne de såkalte tvilende nattevaktene.
#20 Jan Rinde 21-05-2013 07:47
Min påstand er at lokaldemokratis ke prosesser (MBU)ikke fungerer i praksis. Så det er lite tilrådlig å legge større ansvar over på de tillitsvalgte.

Jeg har 13 års erfaring som plasstillitsval d innenfor utdanningssekto ren, og MBU-møtene ble mer og mer informasjonssak er uten reell medbestemmelse. Budsjettet var "bestemt" på overordnet nivå, arbeidstidsbest emmelsene ble mer og mer uthulet med fagforeningenes viten og vilje, og siden ledere og ansatte ofte er medlemmer i samme fagforening, ble MBU-prosessene bare "skinndemokrati".

Fagforeninger på fylkesnivå som har vært med på å rekruttere ledere, blir i slike konfliktsituasj oner partiske og ledervennlige. Dette er dessuten det største svakhetspunktet med stor grad av lokal lønnsdanning, dersom man "svelger kameler" som tillitsvald, er man garantert lønnsøkning - i motsatt fall kan man risikere å bli dolket i ryggen av sin egen fagforening - med svært ullne metoder.
+1 #21 Kjetil Engja 21-05-2013 11:27
Det er en uheldig samfunnsutvikli ng med store kostnader for mange familier at de blir gjort til lydige maur som må stille opp til alle døgnets tider. Det er gjort undersøkelser nå som viser at mange IKKE ønsker 100% stillinger . pga. barneomsorg, slitsom jobb og andre viktige interesser. Det heter livskvalitet ikke levestandard. Mange vil holde lengere i yrkeslivet hvis vi passer på en rimelig arbeitid. Livet er faktiskt mere enn jobb. Stå opp mot en arbeidsgiver som er presset på tid og oppgaver når du kommer fra et annet land er også veldig tøft og ikke realistiskt. Ikke overfør mere makt til arbeidsgivere.
#22 Nils K. Rise 21-05-2013 12:42
Helsepersonell arbeider alt etter unntaksbestemme lsene i AML. dette går utover det sosiale liv, og helsa. Derfor er det ønskelig m mulighet for oppfølging, kontroll og evaluering av TV-apparatet. Det virker ikke som forslagene fra KS er andre enn de som alt ligger i loven. TV opplever også leder m behov for markere makt mht AML. og styringsrett.
En blancofullmakt til arb.giver mht bruke AML's unntak fullt ut VIL gå utover de ansatte. Enkelete ansatte vil "klare det" for en periode. Hva m belastningen på de andre, spes v uventet sykdom/fravær/n edslitthet. Om problemet er samarbeid mellom TV og arb.giver, bør det jobbes m dette, ikke endring av lovverket. Hvordan kan vi bedre spille på lag om det skjærer seg lokalt? Hvordan utvikle ledere og TV til team-arbeidere?
+2 #23 Ruth-Line Walle-Hansen 21-05-2013 15:13
Fikk kjennskap til saksframlegg for KS vedrørende endringer i arbeidstidskapi tlet i arbeidsmiljølov en og skjønner at dette også diskuteres på bloggen din. Jeg håper du vil målbære viktige argumenter mot de endringer KS ønsker vedtatt dersom framlegget får gjennomslag.

Jeg opplever det som urovekkende at vernebestemmels er settes under press på denne måten. Framlegget er et angrep på et balansert system for beskyttelse av arbeidstakerne. Til grunn for lovens vernebestemmels er ligger viktig forskning der hensynet til hvile, for å beskytte helsen på sikt og for å fremme årvåkenhet i arbeidssituasjo nen, står sentralt. Jeg kan ikke se at det er berørt i KS saksframlegg og finner det påfallende og beklagelig. Denne mangel på bredde i drøftelsen i KS notat burde i seg selv lede til at saken ble utsatt for å bli bedre belyst i et nytt dokument.

Jeg er dessuten svært skeptisk til at viktige avgjørelser om fravik av lovens bestemmelser ønskes lagt til stadig lavere og mer lokale nivå. Fravik skal balansere ulike behov hvilket bedre ivaretas der den som deltar i beslutningen har en distanse og ikke blir utsatt for det press som kan oppstå lokalt.

Med vennlig hilsen
Ruth-Line Walle-Hansen
forhandlingssjef/advokat
Den norske kirkes presteforening
#24 Hans Ole Rian 21-05-2013 17:46
Jeg tror de rødgrønne i styret til KS bør få klar beskjed om at stemmer de for dette forslaget, er det en krigserklæring mot arbeidstakersid en og det vil være meget spesielt om tiltak foreslås som man nå vet er omstridt hos alle på arbeidstakersid en.

Men man kunne eksempelvis ha en tilnærming som gikk på å forsere et samarbeid med arbeidstakersid en framfor konfrontasjon. Økt fleksibilitet i regelverket er ikke problemet. Problemet er en sits hvor man ikke baserer driften på hele stillinger, men en fast varierende stillingsandel og ekstravakter. Her er lønn og en tilnærming med minimumsbemanni ng større problem enn regelverket. Arbeidsgiver vil ikke legge penger inn i fast planlagt drift, men heller ha høye vikar-budsjette r…

I en sektor der sykefravær og høy uførehyppighet er problemet, er ikke svaret lengre vakter og mindre fritid.
+1 #25 Jon Olav Bjergene del 1 21-05-2013 21:16
Norge har ratifisert ILO konvensjon 98 den 17. februar 1955. Den norske stat er således forpliktet av konvensjonens Art 4 hvor den sentrale bestemmelse er som følger:

"Measures appropriate to national conditions shall be taken where necessary, to encourage and promote the full development and utilization of machinery for voulantary negotiation between employers`organ izations and workers`organiz ations, with a view to the regulations of terms and conditions of employment by means of collective agreements".
Forhandlinger om "terms and conditions of employment" har vern etter konvensjonen. Kollektivavtale r om arbeidstidsregl er, inngår selvsagt under disse vilkårene.

Dette betyr at staten skal sikre at ingen, inkludert staten selv, hindrer at fagforeningene utøver forhandlingsret ten. KS-administrasj onens forslag bryter med dette prinsippet, og dermed også med tradisjonene for norsk partssamarbeid.

Når det foreslås å gi arbeidsgivers styringsrett over viktige arbeidstidsordn inger, som etter dagens regler etableres i kollektivavtale r gjennom det representative system, blir forhandlingsret ten illusorisk. Fagforeningenes evne til å ivareta arbeidstakernes velferd, helse miljø og sikkerhet blir dessuten borte.

-Det er urovekkende at det foreslås å innføre styringsrett over hviletiden slik at den kan reduseres, fra lovens og arbeidstidsdire ktivets krav på minst 11 timer, til 9 eller 8 timer.

-Styringsrett over den daglige og ukentlige arbeidstid på inntil hhv. 10/50 timer kan fort undergrave normalarbeidsda gen.
+1 #26 Jon Olav Bjergene del 2 21-05-2013 21:16
Om fleksibilitet

Det er åpenbart utfordringer mht. arbeidstidsordn inger i helse og omsorgssektoren , men dette er utfordringer som best kan løses i samarbeid og dialog med arbeidslivets parter. Dette skjer også i vesentlig grad noe den av KS nevnte rapport viser. Unio advarer sterkt mot et arbeidstidsregi me som bryter med den samarbeidstradi sjonen vi har i arbeidslivet i Norge. Det kan vanskelig tenkes at det blir mer fleksibilitet og bedre organisering av arbeidstiden, til beste for arbeidstakere og brukere, hvis styringsretten skal være det rådende redskap foretablering av arbeidstidsordn inger. Erfaring tilsier at en kommer lenger med å satse på godt samarbeid og medbestemmelsesprosesser.

Unntak fra arbeidsmiljølov ens arbeidstidsbestemmelser

Dagens rammer for arbeidstid slik de fremgår av arbeidsmiljølov en representerer velferdsmessige standarder for det norske arbeidslivet. De representerer også standarder for helse, miljø og sikkerhet. Hvis disse skal fravikes, f. eks. med hviletid ned til åtte timer, er det særdeles viktig å sørge for at dette skjer under full trygghet. Dvs. at verken arbeidstakere eller brukeres vilkår forringes og at tjenestekvalite ten opprettholdes. Arbeidsmiljølov en åpner for fravik fra lovens arbeidstidsregl er gjennom kollektivavtale r og fraviksadgangen øker med størrelsen på fagforeningen og hvilket nivå den inngås på. Dette er et godt system fordi det sikrer fravik som er gjennomtenkt og vurdert av kompetente parter og fravikene har forankring og legitimitet. Ref. også her den av KS nevnte rapport.
+1 #27 Bjørn Bjøro 22-05-2013 04:42
Jeg kommer tilbake til hva som innen eksisterende arbeidsmiljølov og gjeldende utdypende bestemmelser gjøres i min egen etat i Oslo kommune:

På sommeren er det eget opplegg på Malmøykalven for beboere på ulike barneverninstit usjoner. Der er det døgnvakter. Dette er et opplegg som har fungert år etter år. Hvis du kontakter Barne- og familieetaten ved personalkonsule nt Grete Heltorp vil du sikkert få oversendt de detaljerte planene, avtaler og godkjennelser. Så kan du vise KS-folkene noe av hva som er mulig og som skal ha fungert bra.

På Grepperød barnevernsenter , også under Barne- og familieetaten, kom ledelse og lokale tillitvalgte fram til at for en av de som er å jobb, bør det av faglige grunner være 25 timers vakt, der vedkommende har hviletid for seg selv i en periode på dag da ungdommer er på skole etc., samt at vedkommende har hvilende nattvakt, dvs. sover. Her lå forhandlingsret ten på Oslo kommune sentralt og på fagforeningene på fylkesplan. Dårlige forberedelser fra min etat ved hovedadministra sjonen gjorde at det tok et par år før saken ble klargjort sentralt. Jeg anbefaler at du tar kontakt med Grepperød for å høre hvordan det fungerer, ta en telefontil senterleder Jan Stokke for det er en mann som alltid har satt faghet og ungdommene i fokus. Saken med Grepperød viser utfordring ved å gjøre ting ordentlig, men også her er det ting å lære for KS: Gjør ting grundig og skikkelig innenfor eksisterende lov- og avtaleverk, i stedet for å dekke over egen udyktighet ved å presse fram lov- og regelendringer.

Og så et lite råd til slutt, Ivar: Hvis det er noen i KS-ledelsen som gir uttrykk for at de ikke vil gjøre en skikkelig jobb, så kan de kanskje anbefales å finne seg noe annet å gjøre. Latskap trenger vi i alle fall ikke i det offentlige systemet.
+1 #28 Anne Warhuus 22-05-2013 07:04
Fagforbundet Modum og Sigdal mener det er helt feil å endre arbeidstidsbest emmelsene i AML. Der det er behov blir det gitt dispensasjoner etter nøye vurderinger. Vi mener at en utvidelse på arbeidstiden er i strid med intensjonene i IA – avtalen. Det vil ekskludere de som ikke orker å jobbe mange timer i strekk eller med mindre hvile mellom vaktene. De bestemmelsene vi har i dag er ikke til hinder for alternative turnuser.
+1 #29 Wenche Irene Thomsen del 1 22-05-2013 08:08
LO mener at arbeidsmiljølov ens arbeidstidsbest emmelser gir tilstrekkelig rom for fleksibilitet. Spørsmålet er om det blir utnyttet godt nok. F.eks: I en Fafo- rapport (2012: 14) om hvordan kommunene kan tilby heltidsstilling er, fremkommer det f.eks at mulighetene for gjennomsnittsbe regninger etter aml § 10-5 tredje ledd, der man kan søke Arbeidstilsynet , ikke utnyttes. 46% av de spurte kommunene hadde rett og slett ikke vurdert muligheten til å bruke denne bestemmelsen for å øke stillingsprosen ten.

En tidligere Fafo-rapport, 2010: 42 om ”Arbeidstidsord ninger som avviker fra arbeidsmiljølov en: utvikling, omfang og praksis”, vsier med all mulig tydelighet at de aller fleste søknadene om avvikende arbeidstidsordn inger som behandles av forbundene eller LO sentralt, blir innvilget. Og at saksbehandlings tiden er kort. Når det må søkes etter 1 år, henger det dels sammen med at gjennomsnittsbe regninger, som jo også ordinære turnusordninger er basert på, utarbeides for ett år. Det er en viktig del av en avtale om avvik at virksomhetene skal gjennomgå virkningen av denne. Både for brukere og ansatte, før de søker om forlengelse. Dersom forutsetningene bl.a knyttet til helse og sikkerhet, fortsatt ivaretas, får søkerne forlengelse. Det at det eksisterer slikeavvikende arbeidstidsordn inger innenfor helse og omsorg )og innenfor bygg- og anleggssektoren ) i dag, viser nettopp at arbeidsmiljølov en er fleksibel.
+1 #30 Wenche Irene Thomsen del 2 22-05-2013 08:11
De sentrale fagforeningenes rolle i forhold til godkjenning av sterkt avvikende arbeidstidsordn inger, ble vurdert i arbeidslivslovu tvalget i 2004 og i ot. Prp 49 (2004-2005), og man så ikke noen grunn til å endre på denne bestemmelsen da. Før endelig vedtak fattes av fagforbund eller LO sentralt, må det foreligge en lokal protokoll. Det er et selvstendig poeng at vurderinger i forhold til slike arbeidstidsordn inger ikke legges utelukkende lokalt, fordi lokale tillitsvalgte kan bli utsatt for press, og de vil vanligvis heller ikke ha mulighet til å følge med forskning knyttet til virkningene av slike arbeidstidsordn inger. Det er også et poeng å få mest mulig lik behandling av lignende søknader. Disse arbeidstidsordn ingene er dessuten avhengig av avvik fra bestemmelser i tariffavtaler, som Arbeidstilsynet ikke har kompetanse til å avvike.

Den midlertidige medleverforskri ften kom i 2004 i påvente av resultatet av Arbeidslivslovu tvalget. Eksempler på virkeområde for denne forskriften er institusjoner hvor arbeidstakerne forutsettes å skulle leve sammen med institusjonens beboere i lengre perioder (jf NOU 2004:5). Forskriften er derfor ikke tenkt knyttet til ordinære institusjoner innenfor helse- og omsorgssektoren.

Wenche Irene Thomsen, rådgiver HMS-politikk, LO
+1 #31 Jan Johansen, El og IT Agder 22-05-2013 09:21
Dette høres helt horribelt ut i utgangspunktet, hvis KS ønsker et annet regelverk for arbeidstidsordn ingene våres må dette opp på et høyere plan, ikke med lokale tillitsvalgte, KS for bringe saken inn ovenfor LO i et hovedoppgjør slik at VI som medlemmer stiller mer på lik linje med arbeidsgiver, også slik at det blir full offentlighet rundt dette temaet.

Jeg hadde oppfordret til at lokale tillitsvalgte ikke skal tukle med arbeidstidsbest emmelsene våres og gi litt her og litt der, dette er for viktig til at KS skal snikinnføre ordninger vi ikke vil ha.
+1 #32 Roger Jacobsen 22-05-2013 16:15
Jeg så mailen litt sent. Men har allikevel lyst til å kommentere den.

Det KS her har som hovedsymn vil føre helsesektoren ytterligere i motsatt retning av det industrien går.
Jeg forstår ikke denne forkjærligheten for turnus og uoversiktlige arbeidstider. De burde heller kjempe for å få innført mer skiftordninger slik de mannsdominerte industribedrift ene har.
Hvis de kjører videre med sine tanker, vil dette bare føre til ytterligere bruk av deltid, og merkelige turnuser. til syvende og sist blir dette et tilbakesteg for likestillingen i Norge. Deltid og bruken av dårlig betalte turnuser med uoversiktlige arbeidstider, er og vil bli den viktigste likestillingspr oblemet i fremtiden.
Nå må vi slutte å tro på at det ikke går å organisere arbeidet skikkelig i helsesektoren. Det går tross alt i alle andre døgnkontinuerli ge yrker
#33 Eva Granås del 1 24-05-2013 11:09
Jeg har lest innstillingen, og har disse kommentarene;

Kulepunkt 3.

Min vurdering er at heltid / deltidsproblema tikken ikke har noen sammenheng med lengde på hviletiden eller vaktlengder (dog kan vaktlengde i helgene – to eller tre skift pr døgn – ha betydning).

Den største bøygen er de ansatte, og deres vilje til å jobbe mer helg. Det er i all hovedsak dette fenomenet som avgjør stillingsstørre lsene. Jo sjeldnere den enkelte jobber helg, jo flere ansatte må eksisterende årsverk deles på for å dekke helgene.

Her bør KS heller se på stimuleringsord ninger som motiverer til mer helgearbeid (for eksempel høyere helgetillegg for de som påtar seg økt belastning (arbeid 2. hver helg, eller 3. hver med 12 timersskift som gir enda bedre vilkår for stillingstørrel sene), eller godtgjøring i form av kortere arbeidsuke). Spekter har alt startet prosess med differensiering av helgetillegg i fht belastning.

I prosess og oljeindustri, veivesen mfl, samt brannvakt i offentlig sektor, ser man lite til deltidsstilling er. Dog er det her svært vanlig med 12 timers skift i helgene, slik at man kun behøver 2 skift og ikke 3 skift slik det er vanlig i helsesektoren.

Noen sykehjemsavdeli nger i min kommune har søkt Arbeidstilsynet om vakter inntil 13 timer, og kunne således oppnådd større stillingsprosen ter. Utfordringen her er at de gjør dette for å få jobbe sjeldnere helg enn hver 3., slik at vinningen går opp i spinningen. I privat sektor er gjerne snittet hver 3. helg, kombinert med langvakter på helg.



Avtalekompetanse;

Jeg er ikke bekvem med forslag om å frata tillitsvalgte avtalekompetans en i fht hviletid og vaktlengde. Å ansvarliggjøre den enkelte ansatte kan fort bli en «trynefaktor» - hvem er grei mot arbeidsgiver.
#34 Eva Granås del 2 24-05-2013 11:10
Kulepunkt 5 og 6;

Ut fra min kunnskap er ikke avtaler om hviletid og vaktlengde en hindring i turnusordninger lokalt. I de kommuner hvor jeg kjenner til turnusordningen e (og det er en del, da jeg gjennomfører turnuskurs og annen turnusinformasj on rundt omkring) så foreligger det avtaler om hviletid kortere enn 11 timer og vaktlengder inntil 10 t/døgn – 54 t/uke.

Kulepunkt 7;

Her må man være varsom, da vakter lengre enn 10 timer (som pt kan avtales lokalt) bør vurderes nøye i forhold til drift og reservasjonsmul ighet av helsemessige og sosiale forhold. Svekket fokus og stor belastning på lange vakter kan føre til uheldige situasjoner.

Kulepunkt 8;

Jeg støtter forslaget om å vurdere medleverturnus også i fht andre brukergrupper. Ved bruk av slik turnus må det være en forutsetning at natt i all hovedsak er hvilende.

Hvor grensen for sammenhengende arbeidstid skal gå, og hvilken drift som skal gi dispensasjon, bør fortsatt ligge til annet nivå enn lokale parter.

Eva Granås

Hovedtillitsvalgt, Fagforbundet Harstad kommune
#35 Nina Løvdahl 04-06-2013 20:39
Vi synes dette var et godt forslag. Vi ser at i arbeidet med psykisk utviklingshemme de vil være hensiktsmessig overfor både brukere og ansatte, og kunne avtale andre arbeidstidsordn inger enn dem vi har i dag. Dette på grunn av at det blir færre personer å forholde seg til for brukerne. Og mulighetene for sosial deltagelse vil bli større.

For de ansatte vil hverdagen bli mindre stressende, og man vil få bedre tid til de aktivitetene som skal gjennomføres.

Nina Løvdahl
Tillitsvalgt på Roa Boligfellesskap

You have no rights to post comments