Annet

Kampen om havna

Kampen om havna

"Styret i Oslo havn ønsker å svekke de organiserte bryggearbeidernes fortrinnsrett til å laste og losse skip. Det er havnearbeiderne som kan lasting og lossing. De kjenner logistikken, og de har kommet med forslag til bedre effektivitet og kapasitetsutnyttelse. Oslo havn vil overlate lossing og lasting til terminalselskapet. Dermed åpner de for at jobben kan gjøres av skipsansatte med mangelfull opplæring og språkkunnskaper. Det blir litt billigere. Og mye farligere.

Oslo havn drives av en religiøs-ideologisk tro på privatisering," skriver Fagforbundets Stein Gulbrandsen.

 

Kampen om havna

Av Stein Gulbrandsen, seksjonsleder i Fagforbundet

I kommunalt eide Oslo havn raser en bitter strid. Den handler dels om privatisering og dels om faglighet og kompetanse. Oslo havn vil innføre en modell der ett terminalselskap driver havna mens det kommunale havneselskapet eier og leier ut kranene. Kranførerne, som er organisert i Fagforbundet skal virksomhetsoverdras til dette selskapet.

Styret i Oslo havn ønsker å svekke de organiserte bryggearbeidernes fortrinnsrett til å laste og losse skip. På en flåsete måte har de snakket om «verdens dyreste lunsj», uten å innrømme at årsaken til at kranene stopper i lunsjpausen er at det ikke er ansatt mange nok til at jobben kan gå kontinuerlig.

Det er havnearbeiderne som kan lasting og lossing. De kjenner logistikken, og de har kommet med forslag til bedre effektivitet og kapasitetsutnyttelse. Oslo havn vil overlate lossing og lasting til terminalselskapet. Dermed åpner de for at jobben kan gjøres av skipsansatte med mangelfull opplæring og språkkunnskaper. Det blir litt billigere. Og mye farligere.

Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) organiserer bryggearbeiderne, og de mener dette vil sette døra på vid gap for sosial dumping. I dag er NTF i konflikt med arbeidsgivere i Risvika ved Stavanger og i Drammen, der de private selskapene nekter å inngå tariffavtale som ivaretar fortrinnsretten. Nylig vant NTF en knusende seier i Holshipsaken i Drammen. Boikotten var lovlig.

Styret i Oslo havn sier privatisering må til for å sikre effektiv drift. Tull. De ansatte har kommet med flere konkrete forslag til forbedringer, men uten at ledelsen har villet diskutere forslagene.

Det er skremmende med en ledelse som nekter å lytte til sine ansatte. Dette har ingen ting med effektivisering å gjøre, men med kostnadskutt på bekostning av ansattes lønns- og arbeidsvilkår og pensjon.

Oslo havn drives av en religiøs-ideologisk tro på privatisering.

(også trykket i Fagbladet)

Kommentarer   

+4 #1 Gunn Pound 21-04-2014 06:50
Sparing og atter sparing. Nå må fagforeningene stå sammen i kampen mot kapitalismens grådige klør som alltid har prioritert profitt fremfor sikkerhet og trygge arbeidsplasser. Hvis høyrekreftene får styre lenge nok er jeg redd for at utviklingen går tilbake til den tiden da arbeidsfolka stod med lua i hånda. Nå er det blåblå regjering og borgerlig bystyreflertall . Disse har aldri vært arbeiderklassev ennlige. Mitt forslag er at fagforeningene går sammen og presser LO til streik hvis ikke forhandlinger nytter. Fagforeningene er viktigere nå i disse kalde høyretider.
+1 #2 Frank-Thomas Ellingsund 21-04-2014 20:54
Slik jeg leser det så vil jo de ansatte kunne følge med over i et nytt selskap, da dette blir regnet som virksomhetsover dragelse, ingen mister jobben ! Kanskje man kan få en mer effektiv drift om en privat aktør skal inn, effektivisering og omorganisering er noe det private næringsliv har hele tiden. At kommunen vil omorganisere er ikke noe mer galt det..
#3 StokkeStuer 10-07-2014 01:09
Vi må stå sammen Kamerater knuse Oslo havn. Det er vi som er sjauere ikke mannskapet. Vi vinner denne kampen.
Vi må få flere til å støtte oss.
Knuser de sjauerene, så er det deg de knuser til slutt.
Proud Docker's
+1 #4 Roger Stensland 10-07-2014 22:56
Frank-Thomas, hvor blåøyd går det ann å bli.
Dette nekter jeg å tro, at du skriver, i fullt alvor.
Effektivisering , omorganisering, rasjonalisere, dette har vi da hørt om før. Alle vet jo at dette ofte settes i gang for å ta fra noen rettigheter, spare penger for eiere og investorer, samt fordekke forholdene i virksomheter.
#5 Thomas Olsen 28-10-2014 15:52
Mange velger i dag en forurensende lastebil-transp ort fordi havnene våre er så ineffektive. At eierne vil effektivisere og omorganisere er jo bare naturlig og bra for fremtiden, og burde også være i de ansattes interesse. Private bedrifter søker effektivisering hele tiden, og dette skaper sikrere fremtid og tryggere arbeidsplasser. Dessverre er det en del fagorganisasjon er som tror at arbeidsgiveren er til for dem - ikke omvendt.

You have no rights to post comments