Annet
Kampen om havna
"Styret i Oslo havn ønsker å svekke de organiserte bryggearbeidernes fortrinnsrett til å laste og losse skip. Det er havnearbeiderne som kan lasting og lossing. De kjenner logistikken, og de har kommet med forslag til bedre effektivitet og kapasitetsutnyttelse. Oslo havn vil overlate lossing og lasting til terminalselskapet. Dermed åpner de for at jobben kan gjøres av skipsansatte med mangelfull opplæring og språkkunnskaper. Det blir litt billigere. Og mye farligere.
Oslo havn drives av en religiøs-ideologisk tro på privatisering," skriver Fagforbundets Stein Gulbrandsen.
Kampen om havna
Av Stein Gulbrandsen, seksjonsleder i Fagforbundet
I kommunalt eide Oslo havn raser en bitter strid. Den handler dels om privatisering og dels om faglighet og kompetanse. Oslo havn vil innføre en modell der ett terminalselskap driver havna mens det kommunale havneselskapet eier og leier ut kranene. Kranførerne, som er organisert i Fagforbundet skal virksomhetsoverdras til dette selskapet.
Styret i Oslo havn ønsker å svekke de organiserte bryggearbeidernes fortrinnsrett til å laste og losse skip. På en flåsete måte har de snakket om «verdens dyreste lunsj», uten å innrømme at årsaken til at kranene stopper i lunsjpausen er at det ikke er ansatt mange nok til at jobben kan gå kontinuerlig.
Det er havnearbeiderne som kan lasting og lossing. De kjenner logistikken, og de har kommet med forslag til bedre effektivitet og kapasitetsutnyttelse. Oslo havn vil overlate lossing og lasting til terminalselskapet. Dermed åpner de for at jobben kan gjøres av skipsansatte med mangelfull opplæring og språkkunnskaper. Det blir litt billigere. Og mye farligere.
Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) organiserer bryggearbeiderne, og de mener dette vil sette døra på vid gap for sosial dumping. I dag er NTF i konflikt med arbeidsgivere i Risvika ved Stavanger og i Drammen, der de private selskapene nekter å inngå tariffavtale som ivaretar fortrinnsretten. Nylig vant NTF en knusende seier i Holshipsaken i Drammen. Boikotten var lovlig.
Styret i Oslo havn sier privatisering må til for å sikre effektiv drift. Tull. De ansatte har kommet med flere konkrete forslag til forbedringer, men uten at ledelsen har villet diskutere forslagene.
Det er skremmende med en ledelse som nekter å lytte til sine ansatte. Dette har ingen ting med effektivisering å gjøre, men med kostnadskutt på bekostning av ansattes lønns- og arbeidsvilkår og pensjon.
Oslo havn drives av en religiøs-ideologisk tro på privatisering.
(også trykket i Fagbladet)
Kommentarer
Vi må få flere til å støtte oss.
Knuser de sjauerene, så er det deg de knuser til slutt.
Proud Docker's
Dette nekter jeg å tro, at du skriver, i fullt alvor.
Effektivisering , omorganisering, rasjonalisere, dette har vi da hørt om før. Alle vet jo at dette ofte settes i gang for å ta fra noen rettigheter, spare penger for eiere og investorer, samt fordekke forholdene i virksomheter.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.