Annet
Tariffavtale: V
Da jeg sist var på besøk i Fredrikstad stoppet vi underveis for lunsj på Marchè Restaurants i Rygge. På serveringsdisken var det et informasjonsskilt om at stedet hadde tariffavtale for sine ansatte. Sånn informasjon liker jeg å få. Jeg prioriterer å benytte steder som har ordnede lønns- og arbeidsforhold.
Sosial dumping, svart arbeid og lempfeldighet til det å ha ryddige lønns- og arbeidsvilkår er et stadig større problem i arbeidslivet. Dette må selvsagt være en av de mange endringer et nytt politisk flertall i Oslo til høsten må bidra til. Oslo kommune er en av landets største innkjøpere, og gjennom dette har kommunen en betydelig markedsmakt. Ingen skal få leveranser til Oslo kommune uten at man følger bestemmelsene i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår for offentlige anskaffelser og ILOs kjernekonvensjoner. Og særlig ILO-konvensjon nr. 94.
Juridisk sett gir ikke anbuds- og konkurransereglene mulighet til å stille krav om tariffavtale. Men i valg av leverandører skal tariffavtale inngå som en kvalitetsfaktor og som skal telle tungt. Skiensmodellen (se nedenfor) kan være et godt mønster for for den innskjerping som et nytt politisk flertall bør innføre.
Skiensmodellen mot sosial dumping
Dagens generelle krav til tilbydere, slik som nevnt i saken, opprettholdes. I tillegg skal følgende antikontraktørklausul inntas som spesielle kontraktbestemmelser i forbindelse med utlysning av offentlig anbud innenfor bygg- og anleggskontrakter, og kontrakter innenfor kjøp av varer og tjenester så langt de passer.
1. Arbeidet skal utføres av tilbyderen og dennes ansatte i tjenesteforhold, eventuelt ved underentreprenør og deres ansatte. Tilbyder skal til enhver tid kunne framlegge dokumentasjon på ansettelsesforholdet. Tilbyder skal dokumentere at majoriteten av de ansatte har fagbrev innfor sitt fagområde.
2. Avtale om underentreprise med enmannsforetak eller anvendelse av innleid arbeidskraft krever skriftlig begrunnelse fra entreprenøren.
3. Tilbyder plikter å sørge for at likelydende bestemmelser om bruk av egne ansatte, enmannsforetak, innleid arbeidskraft og krav om dokumentasjon av fagbrev inntas i kontrakter med underentreprenører. Arbeidskraften skal være innleid i samsvar med arbeidsmiljøloven § 14-12a og § 14-13.
4. Norsk er hovedspråk på kommunens byggeplasser, både skriftlig og muntlig. Det kreves at minst en person på hvert arbeidslag forstår og behersker å gjøre seg godt forstått på norsk.
5. Byggherren tillater ikke mer enn et ledd i kontraktskjeden. Oppdragsgiver kan godkjenne to ledd når det foreligger en god begrunnelse. Det skal aldri være mer enn to ledd i kontraktskjeden.
6. Tilbyder og underentreprenører som skal engasjeres i prosjektet skal være godkjente og aktive lærlingebedrifter. Når størrelsen på prosjektet tilsier det kan oppdragsgiver kreve at det skal være lærlinger i prosjektet (Gjelder norske bedrifter).
7. Etter ligningsloven § 6-10, med tilhørende forskrifter, plikter næringsdrivende som har gitt noen oppdrag på byggeplass å gi melding til Sentralskattekontoret for utenlandssaker om enhver utenlandsk oppdragstaker eller utenlandsk arbeidstaker som utfører oppdrag på byggeplassen.
8. Tilbyder er ansvarlig for å rapportere fortløpende om bruk av utenlandsk arbeidskraft i alle ledd i kontraktskjeden, herunder framskaffe og framlegge for byggherren kopi av innsendt melding for den enkelte utenlandske oppdragstaker eller utenlandske arbeidstaker.
9. Lønn og annen godtgjørelse for samtlige arbeidstakere skal utbetales til konto i en norsk bank.
10. Tilbyder skal dokumentere at han har gyldig yrkesskadeforsikring for alle ansatte, og gir oppdragsgiver rett til å kontrollere opplysningene.
11. Byggherren kan kreve dagmulkt av tilbyderen dersom han selv eller noen av hans underentreprenører anvender ulovlig eller ikke kontraktsmessig arbeidskraft og forholdet ikke er blitt rettet innen en frist gitt ved skriftlig varsel fra byggherren. Mulkten løper fra fristens utløp til forholdets opphør. Mulkten skal utgjøre en promille av kontraktssummen, men ikke mindre enn kr. 1 000,- pr. hverdag.
12. Tilbyder skal sørge for at ansatte i egen organisasjon og ansatte hos eventuelle underentreprenører ikke har dårligere lønns- og arbeidsforhold enn det som følger av landsomfattende tariffavtale eller det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke, jfr §5 i forskrift om lønns og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter. Tilbyder skal på oppfordring legge fram dokumentasjon om lønns – og arbeidsvilkårene til de ansatte. Alle avtaler tilbyder inngår og som innebærer utføring av arbeid under denne kontrakten, skal inneholde tilsvarende dokumentasjon. Dersom tilbyder ikke etterlever disse pliktene og forholdet ikke er rette innen en fastsatt frist har oppdragsgiver rett til å kreve dagmulkt. Mulkten løper fra fristens utløp til forholdets opphør og størrelsen fastsettes samme måte som i punkt 11.
13. Det skal bekreftes på vedlagte egenerklæring at ILO-konvensjon nr. 94 blir fulgt.
14. Ved konstatert brudd på ovennevnte bestemmelser, og entreprenøren ikke har rettet feilen innen fristens utløp, kan byggherren heve kontrakten.
Kommentarer
Les for øvrig gjerne denne bloggposten om sosial dumping: industrienergi.no/.../...
Hilsen Marius, som jobber i Industri Energi
Vennlig hilsen
Fagforbundet Hvaler
v/Hovedtillitsvalgt Wenche P Wroldsen
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.