Annet

Osloombudet - til tjeneste for byens innbyggere

Osloombudet - til tjeneste for byens innbyggere

Folkevalgte må selvsagt forholde seg til de konkrete enkeltsaker.

"Oslo skal være en kommune for brukerne, hvor brukerorientering står sentralt i alt arbeid på alle nivåer. Oslo kommune skal være en attraktiv, konkurransedyktig og effektiv serviceorganisasjon." Dette er de vakre programformuleringer fra Oslos byråd. Men samsvarer dette med den virkeligheten innbyggerne i denne byen møter i det daglige?

Velgerne har valgt meg som medlem av Oslo bystyre. I den egenskap skal jeg være med på å fatte viktige og overordnede vedtak for hvordan kommunen skal organiseres og nivået på tjenestetilbudet. Men som folkevalgt er jeg også ombud.

Ofte sies det litt spøkefullt at en skal være rimelig ressurssterk og frisk for å slåss for, og nå fram, for å få tilstrekkelig hjelp i Oslo helse- og sosialvesen. En må være rimelig oppegående for å finne fram i jungelen av regler og forskrifter, etater og telefonnummere. I de færreste tilfeller møter man en virksomhet eller saksbehandler som sier: "Takk for at du ringte. Jeg skal gripe tak i din sak, holde fast i den og sikre at den blir løst". I stedet føler en for ofte at noen driver stolleken med deg.

Det er bystyret som vedtar de overordnede regelverk og forvaltningen som avgjør de konkrete enkeltsaker. De fleste politikere/folkevalgte sier: Jeg skal ikke forholde meg til enkeltsaker. Jeg er uenig dette. Det er avgjørelsene i enkeltsakene som er selve lakkmus-testen på hvorvidt kommunen har et regelverk som fungerer etter intensjonene. Som folkevalgt kan jeg reise kritiske spørsmål, initiere debatter og utredninger og foreslå endringer med utgangspunkt nettopp i konkrete saker. Jeg kan løfte saker inn til behandling i bystyret. Det kan hjelpe deg og ikke minst: det kan hjelpe andre som senere kommer opp i samme situasjon.

Som Osloombudet står jeg til din tjeneste.