Annet

Avviksmeldinger: Fungerer det?

Avviksmeldinger: Fungerer det?

Ved å dokumentere feil, og lære av dem, skapes det bedre tjenester.

Avviksmeldinger må derfor sees på som en gavepakke til forbedring. Derfor må det være en lav terskel for å melde. Hvis man kan gripe tak i en nesten-hendelse og gjøre noe med det, kan det hende at man unngår at noe alvorlig skjer i neste omgang. Derfor skal det selvsagt også være forbudt å lukke et avvik uten tiltak.

Sånn har det slett ikke alltid vært i Oslo kommune.  Da Kommunerevisjonen for to år siden undersøkte dette for sykehjemsektoren var det ikke mye skryt å få for kommunens avvikshåndtering: «Det synes å være en klar underrapportering av avvik». «Det manglet en omforent forståelse av hva som skulle meldes som avvik», og «Det var svakheter ved ledelsens behandling av avviksmeldingene og systematiske vurdering av mønstre i avviksmeldingene», var blant funnene i rapporten, som baserte seg på gjennomgang av avvik og intervjuer med ledere og ansatte ved Lilleborg og Ryen sykehjem.

Rundt avviksmeldinger er det ofte to hovedproblemer, konstaterer tidsskriftet Sykepleien: 

Uproff ledelse: Meldingene stopper opp eller «lukkes» på for lavt nivå uten at problemet er løst. De som sender avviket blir innkalt på teppet og får kjeft. De kan få beskjed om at det er ingenting å gjøre med mangelen på personal på grunn av dårlig kommuneøkonomi, eller de kan få beskjed om at de ikke skal føre avvik på dette. For noen få har avviksføringen resultert i personalsak.

Dårlig arbeidsmiljø: Å føre avvik «på hverandre» kan gi dårlig stemning mellom kollegaer. Noen tar dette som personlig kritikk i stedet for en kilde til forbedringsarbeid rundt strukturer, rutiner og prosedyrer.

Den nye rødgrønne politiske ledelse i Oslo la opp til en ny kurs: Avvikle hemmeligholdet rundt avviksmeldinger. Nå skulle avviksrapporter i f.eks. sykehjem og hjemmetjenester være offentlig, og jeg håper dette også har ført til mer bevissthet i tjenestene med avviksregistrering.

Nedenfor legger jeg ut, som illustrasjon, avviksrapportering for de siste 8 måneder i hjemmetjenesten i bydel Nordre Aker. Den krever en forklaring: Tiltak på grunnlag av avviksrapportering er som oftest ført i kommentarfeltet. Avvikshåndtering i bydel Nordre Aker er sikkert ikke så mye annerledes enn i andre bydeler, men gir meg grunnlag for å spørre:

Fungerer avviksrapportering, og oppfølgingen, nå tilfredsstillende i pleie- og omsorgstjenesten? Kom gjerne med innspill.