Annet

En glassbedrift i vansker

En glassbedrift i vansker

Svendsen & Sønn Glass Service er en liten bedrift med lang erfaring. De har drevet med glass-service i Oslo og Akershus siden 1889.

Men som de skriver til Bymiljøetaten og byråden:

«Vi er en bedrift som opererer ved Pilestredet 41 A og er avhengig av inn- og ut-transport av varer gjennom inngangspartiet.  Men nylig ble det satt opp skilt for busser som skal parkere hele tiden vi jobber inne. Vi får ikke lov til å bruke inngangspartiet vårt.»

De har jo ikke særlig mye valg: Glass må bæres inn og ut fra bedriften, og varebil må i den forbindelse stå – kort tid – utenfor bedriftens inngangsparti.

Konsekvensen av dette er at bedriften stadig blir ilagt parkeringsbøter på kr. 900, men mest ubehagelig føler de nok er de mange konfliktene med buss-sjåfører og parkeringsvakter.

Jeg vet Bymiljøetaten har forsøkt å løse dette, men saken er tydeligvis - sett fra bedriftens side - ikke løst. Jeg mener dette bør være løsbart ved litt smidighet og samarbeid mellom Bymiljøetaten, Ruter og Ramazan Ay og hans kolleger hos Svendsen & Sønn Glass Service. Ser de på saken en gang til? Jeg har utfordret dem til det.

Og så er nok dette en påminnelse på at vi bør ha mer fokus på håndverkere og småbedrifters behov og arbeidsvilkår i storbyen.