Barn og Unge

En skole for alle, også i Oslo

En skole for alle, også i OsloMartine, 5 år, frisk og glad med Downs Syndrom, forbereder seg til skolestart. Mamma Ingrid Myklebust kjenner forskningen som viser gode resultater med inkludering i vanlig skole, og ble derfor noe paff da hun fra skolens side ble møtt med: "vi regner med at du vil velge en spesialgruppe for Martine."

Og dermed er hun blitt klar over hvor lite inkluderende skole vi har i Oslo. I større grad enn landet forøvrig brukes spesialskoler og spesialklasser, framfor integrering. - Jeg er svært bekymret for segregeringen som skjer i Oslo, hvor elever blir plassert i forsterkede skoler og avdelinger. Vi trenger alle barna for å gjøre nærskolen god!" skriver Ingrid Myklebust.

Men Martines foreldre gir seg ikke uten kamp: "Vi har ikke gitt oss, og sagt til vår nærskole at vi kommer, og at vi må finne en måte å samarbeide på." Les hva Ingrid Myklebust skriver, og kom gjerne med dine synspunkter og erfaringer i kommentarfeltet.


En skole for alle også  i Oslo

Byrådsak 3-07 og Midtlyngutvalgets rapport viser begge at Oslo skolen er spesielt dårlig på inkludering av elever med spesielle behov. Byrådssakens underlag viser blant annet i en oppstilling som følger:

Tabell 9. Andel elever som får spesialundervisning etter enkeltvedtak og i spesialklasser og spesialskoler. Prosent. 2001 (Kilde: Kostra (Kommune-stat rapportering).)
                                                                                                                                            
Andel elever i grunnskolen som får spesialundervisning

Oslo                             5,5 pst
Alle unntatt Oslo            5,5 pst

Andel elever i spesialskole i forhold til alle elever i vanlig skole

Oslo                             1,4 pst
Alle unntatt Oslo            0,2 pst

Antall elever i spesialklasser og i skoler i fht. Alle elever i grunnskolen og spesialinstitusjoner

Oslo                             2,1 pst
Alle unntatt Oslo            0,4 pst


Skoler i Oslo med stor andel elever i spesialskole el gruppe gjør det bedre enn de skoler som underviser alle elever selv. De har mer ressurser til de resterende elever. Dermed viser dette kanskje at årsaken til at Oslo gjør det så bra på nasjonale tester i forhold til andre steder i landet ligger i at man skyver ut de mest brysomme og krevende elevene? Altså er ikke Oslo-skolen nødvendigvis bedre enn skoler i resten av landet?

Jeg noterer også at det i byrådets underlag vises til at brukerorganisasjonene ønsker at elevene stykkprisfinansieres, og de vil ha alle elever i samme skole. Utdanningsinstitusjonene ønsker å bevare alle spesialgrupper og spesialskoler.

Overraskelsen var stor da vi skulle begynne å planlegge skolestart for vår lille jente som fylte 5 i mai. Vi regnet med å legge ressurser i å få til en god skolegang. Vi hadde hørt det var vanskelig å få gode arbeidsrutiner på plass slik at hverdagen ville fungere også for vår datter med Trisomi 21 (også kalt Downs Syndrom eller Perfect Syndrom som noen av oss ønsker det). Men å bli møtt med at man regnet med at vi ville velge en spesialgruppe – det hadde vi ikke regnet med. Vi hadde lest oss opp på litteratur og forskning som viser hvor gode resultater man har med inkludering i vanlig skole både i inn- og utland.

I ettertid har vi alle sett i avisene hvor lite selvsagt det er at skolegangen skal foregå inkludert i bostedsskolen i Oslo. Saken i mai, Bøler skole, der foreldre, rektor og lærer går sammen ut i media og sier de har for dårlig med ressurser både kunnskapsmessig og personalmessig (økonomisk?) er et eksempel blant mange andre.

Men det finnes også gode historier, både Vålerenga skole og Svendstuen skole er blant disse i Oslo.

Vi har derfor ikke gitt oss, og sagt til vår nærskole at vi kommer, og at vi må finne en måte å samarbeide på. Fra før vet vi at en gutt i vårt nabolag ble henvist til en spesialgruppe på en annen skole. Han hadde et langt bedre utgangspunkt enn vår datter for å følge den undervisningen vi selv husker fra skolen. Hvorfor satset ikke skolen på å tilpasse undervisningen slik at også han fikk gå der?

Jeg vil påstå at han er en av de elevene som taper på at skolene ikke prøver å tilrettelegge i forhold til sine elever, det er elevene som skal passe inn i skolens system.

Inkludering i barnehage i Oslo

Vår erfaring er at tilbudet varierer kraftig også her. Utfordringene merkes ikke like godt ettersom kravene til barna ikke er like store som i skolen naturlig nok. Selv var vi etter hvert svært skuffet over det pedagogiske tilbudet. Tilrettelegging for ekstra trening i språk og andre ferdigheter var altfor tilfeldig og preget av dårlig progresjon og lite kunnskap om ny forskning.

Dette førte til at vi selv tok affære og jeg begynte på kurs for å lære meg mer om språktrening. Ettersom kunnskapen økte vokste også kravene til samarbeid med barnehagen. Vi måtte bytte barnehage da vi ikke fant forståelse for dette.

De siste to årene har vår datter gått i en barnehage der både styrer, støttepedagog og pedagogisk leder har vært mottakelige for samarbeid og ny kunnskap fra dag én. Mye hjulpet av deres engasjement, har jeg fortsatt mine studier innen språktrening og vi har fått uvurderlig kompetanse fra min kursleder professor Iréne Johansson.

Vi har hatt det storartet alle sammen, det er utrolig gøy å oppleve hvor bra vår datter responderer på våre tiltak bare vi ser og tilpasser oss hennes måte å lære på – via lek og moro. Det aller morsomste er å se hvor gøy alle de andre barna også har det, når de får ta del i ”spesialundervisningen”.

Er det så langt vi skal strekke oss som foreldre for å få det til å fungere i barnehagen? Har skolen samme interesse av å få veiledning via foreldre?

Spørsmålene er mange og skolestarten år 2010 nærmer seg med stormskritt.

I Midtlyngutvalgets rapport står det under pkt 1.1:

“Det har vært lagt stor vekt på å unngå stigmatisering av barn og unge med særskilte behov ut fra de grunnleggende verdiene om likestilling og likeverd. En følge av dette  er at tiltak har blitt utsatt, ut fra en forestilling om at ting kan endres eller gå over. Denne «vente og se-holdningen» har også en basis i utviklingspsykologiske perspektiver. Alternativet er tidlig innsats ved at det blir satt inn tiltak så snart det er mistanke om at barn eller unge har særskilte behov. Tidlig innsats rører ikke ved det verdimessige fundamentet som gjelder for opplæringen.”

Jeg håper man vil iverksette tidlig innsats i Oslo i årene fremover.

Midtlyngutvalget påpeker også at skolen ser ut til å være tilpasset en elev som ikke finnes. En elev som ligner de som jobber på skolene. Skolen ser ikke ut til å fokusere på læring, men det å undervise. De ønsker seg elever som passer inn i den arbeidsrutinen de ønsker seg.

Dette er veldig fjernt fra den gode læreprosessen vi har vært i de siste årene. Vi har forandret oss masse og lært masse om hvordan man trener sitt talespråk blant annet, når det ikke kommer automatisk. Vi har også lært oss en ny måte å støtte taletreningen, ved selv å benytte tegn-til-tale. Dette er sjelden kunnskap i Oslo-skolen. Vi skulle så gjerne ha fått begynt å forberede vår bostedsskole på denne måten å jobbe på…  kanskje ville også de få ny energi av å få verktøy som virker?

Midtlyngutvalget påviser at 20-25% av elevene har lite utbytte av ordinær undervisning. Betyr ikke dette at undervisningen må endres? Utvalget viser også til dette og sier at i de skoler hvor den ordinære undervisningen er fleksibel og ivaretar den enkeltes behov så er behovet for spesialundervisning minst.

Argumenter for barns rett til språktrening utifra FNs Barnekonvensjon.

Min datter fylte 5 år for få uker siden. Hun er selvsagt den vakreste i verden, om dere er foreldre selv så vet dere hva jeg mener? Dere kjenner også at det absolutt viktigste for dere er at deres barn skal ha et godt liv? Min datter er født med et ekstra kromosom 21, hun har en diagnose som gjør at mange mennesker føler en usikkerhet i møte med henne. De blir redde, vet ikke helt hvordan de skal forholde seg. I gamle dager, om du kan kalle 60-tallet gamle dager, fikk barn som henne ikke vokse opp sammen med sin familie. De ble tatt fra foreldrene og måtte bo i en institusjon. På institusjonen fikk de omsorg, stimulansen fra omverdenen og muligheten til å utvikle et godt språk var svært liten.

I dag tar vi avstand fra denne måten å behandle våre medmennesker på, vi finner den fremdeles i utviklingsland. Men tenk over hva dette har gjort med vårt utgangspunkt når vi ser utviklingshemmede mennesker? Fordommene sitter igjen enten vi vil det eller ei, og først når vi anerkjenner dette er vi klare for å ta fatt på oppgaven om å skape en bedre verden. Jeg vil ha en verden der mangfoldet av mennesker er det mest naturlige og ønskelige. For min datter ønsker jeg at hun blir kjent med omverdenen omkring seg, og ikke minst – at omverdenen blir godt kjent med henne. Det handler om å skape felles arenaer med plass for alle, slik at fordommer og redsel forsvinner. En grunnforutsetning er at man kan kommunisere, til dette behøves språk. Når språket ikke kommer av seg selv må det trenes på, og til dette må forholdene legges til rette.

FNs barnekonvensjon tar til orde for at:

Artikkel 13 .
1. Barnet skal ha rett til ytringsfrihet; denne rett skal omfatte frihet til å søke, motta og meddele opplysninger av ethvert slag uten hensyn til grenser, enten det skjer muntlig, skriftlig eller på trykk, i kunstnerisk form eller gjennom en hvilken som helst uttrykksmåte barnet måtte velge.

Artikkel 23.
1. Partene anerkjenner at et barn som er psykisk eller fysisk utviklingshemmet, bør ha et fullverdig og anstendig liv under forhold som sikrer verdighet, fremmer selvstendighet og bidrar til barnets aktive deltakelse i samfunnet.

Artkkel 28.
1. Partene anerkjenner barnets rett til utdanning, og med sikte på å oppnå                     
denne rett gradvis og på grunnlag av like muligheter skal de særlig:
a) gjøre grunnutdanningen obligatorisk og gratis tilgjengelig for alle,
b) oppmuntre utviklingen av forskjellige former for videregående opplæring, herunder allmennfaglig og yrkesfaglig opplæring, gjøre dem tilgjengelige og oppnåelige for ethvert barn, og treffe egnede tiltak som for eksempel innføring av gratis undervisning og tilbud om økonomisk støtte ved behov,
c) med alle egnede midler gjøre høyere utdanning tilgjengelig for alle på grunnlag av den enkeltes evner,
d) gjøre informasjon og veiledning om undervisning og fagopplæring tilgjengelig og oppnåelig for alle barn,
e) treffe tiltak for å oppmuntre til regelmessig skolegang ……

Jeg er svært bekymret for segregeringen som skjer i Oslo, hvor elever blir plassert i forsterkede skoler og avdelinger. Vi trenger alle barna for å gjøre nærskolen god! Hvordan skal dagens generasjon bli bedre på mangfold, inkludering og se verdien i ethvert menneske hvis de ikke får muligheten til å bli kjent med ulike mennesker, også barn med utviklingshemming eller med store og sammensatte funksjonshemminger? Nærskolene som greier inkludering har erfaringer som tilsier at hele klassen vinner - læring for alle parter og et menneskesyn som er annerledes.

Opplæringsloven § 8.2 sier at en ikke har lov (til vanlig) å sette sammen grupper etter nivå, likevel gjøres dette mange steder. I tillegg fører denne typen segregering til brudd på menneskerettighetene (kommende FN konvensjon for mennesker med nedsatt funksjonsevne og Barnekonvensjonen) og diskriminering (jmf. den nye diskriminerings- og tilgjengelighetsloven). 

Likevel opprettes det forsterkede klasser/skoler og jeg er redd for at min datter ikke skal få det hun har krav på i følge opplæringsloven og Barnekonvensjonen.

Som forelder til et barn med behov for spesiell tilrettelegging vil jeg helst vite litt mer om hva som venter når min datter begynner skolen. Jeg ønsker at vi kan planlegge skolestarten lang tid i forveien, jeg vil gjerne vite hvem lærerene skal være på et tidlig tidspunkt så jeg kan starte samarbeidet med dem. Vår skole sier de ikke vet hvem de har før mai måned det året min datter skal begynne.  Vi får altså ingen god start, vi kommer til å benytte de første årene til å komme i gang. Akkurat som i barnehagen. Det er trist, og føles svært unødvendig. Prøver de å skyve oss over i en spesialklasse?
Jeg er overbevist om at man med enkle midler kan tilpasse undervisningen i Oslo-skolen til alle elever.

Hvordan?

Bl.a. ved at alle lærere får undervisning i tegn-til-tale og annen ASK (alternativ supplerende kommunikasjon) slik at de kan inkludere alle elever i undervisningen og samtalen. Dette vil automatisk sette tempoet ned slik at tilleggsbonusen er at flere elever henger med. Alt som undervises må gjøres virkelig for elevene. Deres virkelighet må settes i fokus. Dvs at læreren må gjøre seg kjent med hvordan de ulike elevene lærer, hvordan de motiveres, hva de er interessert i og ta utgangspunktet i dette når innholdet i læreplanen formidles.

Dette vil kanskje bety at de må hente hjelp utenifra. Denne hjelpen må være lettere tilgjengelig. Dersom PPT har kompetanse, hvilket de bør ha utifra den høye utdannelsen de fleste ansatte der har, så må de løses fra alle skrivebordsforpliktelsene og komme seg ut der hvor undervisningen skjer. Kanskje bør det være tilsatt spesialpedagoger i høyere stillinger ved hver skole – og denne må være oppdatert på de kunnskaper det er behov for i lærerenes møte med de ulike elevene, eller igjen hente kunnskap utenifra dersom behovet er smalt og ikke opptrer ofte nok til at de har egen kompetanse.

Dette er  superspennende! I et større perspektiv får vi et demokrati som fungerer. Ikke der alle er like, ikke der alle får lik oppfølgning, men ulik oppfølgning utifra deres eget behov og utifra hvordan de lærer best.

Forskning viser at høy lærertetthet utviser bedre tilpasset undervisning for alle. Det hjelper også om det er dyktige assistenter, men dårlige assistenter gjør vondt verre akkurat som dårlige lærere gjør det samme.

Dersom man ser på flertallet i byrådets underlag så ser man at det er flest utdanningsinstitusjoner som har svart, og det er jo flest av dem, sett i forhold til brukerorganisasjoner for de aller svakeste, de funksjonshemmede. Dersom man som byråd og bystyre skal se på hva flertallet mener, så kommer aldri de svakeste til å vinne frem. Nå har vi heldigvis en del kamper å vise til, hvor de svakeste har vunnet frem. Kvinner fikk stemmeret i 1913 i Norge. Obama ble president i USA i 2008. Det er håp for at vi også kommer forbi fordommene mot de funksjonshemmede!

Mvh

Ingrid Myklebust

Beboer i bydel Nordstrand, mamma til Martine 5 år, frisk og glad med Trisomi 21.

Les mer:

Möjligheter för barn med Downs syndrom i vanlig skola

Midtlyngutvalget: Utvalget for bedre læring for barn, unge og voksne med særskilte behov. Utvalgets nettsider

Midtlyngutvalgets innstilling

Norsk Nettverk for Downs Syndrom

Kommentarer   

#1 Helene Holand 13-08-2009 09:14
Hei!

Stå på, vi er flere som støtter dere. Du har helt rett forskning støtter en god inkluderende skole som den beste læringsarena for alle barn. Norsk lov og internasjonale avtaler og konvensjoner gir barna rett til undervisning i et inkluderende utdanningssyste m. det ble sist slått fast i FN konvensjonen om like muligheter for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Jeg kjempet selv den samme kampen for 25 år siden da min sønn begynte på skolen. Jeg er overbevist om at når han i dag lever et selvstendig liv med eget hjem, jobb og en aktiv fritid ble grunnlaget lagt i skoletida, i klassen sammen med klassekammerate r og lekekamerater i nabolaget. Det er spesielt hyggelig når jeg møter klassekammerate ne hans fra skolen og de forteller hvor heldige de var som fikk gå i samme klasse som Jakob.
#2 JILL WHITE FANEBUST 13-08-2009 09:31
Ingen tvil Martine må få og på samme skole
som barna i nabolaget og barna hun har gått
i barnehage med.Downbarn lever ett helt normalt
liv som barn og voksen.Mange får seg kjæreste
i voksen alder,egen bolig ,jobb og har en aktiv
fritid.Lykke til med Martine.




JIL
#3 Heidi Thingvold 13-08-2009 09:46
Beklageligvis er dette en realitet for alle i Oslo som ikke har "A4" unger. Integrering og individuel undervisning tilpasset den enkeltes nivå er skjelsord for de fleste rektorer og rådgivere i skolen. Ikke klarer de å skaffe assistenter og assistentene de skaffer er ikke stabile. Hvem skal lære seg til å lese ungene tidlig slik at nødvendige tiltak som f.eks ekstra pauser kan gjennomføres? Hvis skolen vet at de har barn med f.eks. ADHD i enkelte klasser hvorfor kjører da disse klassene dobbelt timer? Er i hvertfall ikke for ungene sin del. Oslo trenger å lære mer om integrering og undervisning av barn med spesielle behov i alle grader. Et tiltak er å legge ned spesiall skoler og sos-em (sosial-emosjon elle) klasser. Flytte disse resursene inn i skolen. Med gode assistenter som kjenner ungene og kan lese signaler tidlig kan selv den værste "bråkmakeren" fungere i en vanlig klasse.
#4 Ane Børrud 13-08-2009 09:59
Vi velger privatskole med full integrering i vanlig klasse. For meg blir det et paradoks at datteren min "må" på privatskole!
#5 Thomas F. H. Torjusen 13-08-2009 10:38
Det virker som om det ropes like høyt om individuell tilrettelegging fra to ytterkanter for tiden; både fra dem som sies å ha et dårligere utgangspunkt i livet enn gjennomsnittet av oss, og fra dem som sies å ligge langt over gjennomsnittet men som risikerer å bli "problembarn" fordi de kjeder seg og ikke blir stimulert nok.
For meg virker det smartest - rent samfunnspolitis k - å holde alle i samme klasse, men med flere lærere tilgjengelig. Styrk almenskolene og klasseromsunder visningen, dropp privatskole på grunn- og ungdomstrinnet.
#6 Anne Kathrine Eckbo 13-08-2009 10:38
Også våre unger, som er litt smartere enn snittet, "må" også på privatskole for å få tilpasset undervisning! Dessverre er det sånn at i den offentlige skolen SKAL alle være A4, tilpasser du deg ikke til det så begynner problemene. Etter over 20 år i norsk skole med mine 7 barn har vi nå endelig fått medhold i at også de smarte ungene har RETT på tilpasset undervisning. Men det har kostet, og flere av ungene har dessverre fått varige men etter feil undervisningsfo rm og trakassering fra lærere som ikke ville forstå problemene og møte ungene på deres nivå. Se gjerne på nettsiden: lykkeligebarn.n o
#7 Jens Petter Gitlesen 13-08-2009 10:39
Fellesskolen har vært det viktigste tiltaket for sosial utjevning. Klassen er, utenom familien, den viktigste sosiale enheten hvor medlemskapet skjer uten kvalifikasjon. Kravet om a fjerne elevene ”som ikke passer inn”, er blitt sterkere. Kravet er en alvorlig trussel: Skolen bør være det enkleste stedet å sikre inkludering. Gir en opp dette idealet, blir det naivt å snakke om et inkluderende samfunn. Opplæringsloven s bestemmelser om tilpasset opplæring gjelder alle elever. Dersom skolen ikke makter å gi en god og tilpasset opplæring også til de flinke elevene, undergraves fundamentet til fellesskolen. Uten inkludering i barnehagen og skolen, blir fødeavdelingen og kirkegården samfunnets eneste fellesarenaer. En av mine døtre har også Down syndrom. Hun går i vanlig klasse med mange fine medelever. Emilie har lært mye av det. Jeg er sikker på at medelevene har lært like mye. Den dagen Emilie sine medelever blir politikere og ledende forvaltere, vil de ha en nyttig ballast med seg.
#8 Ida Skaar 13-08-2009 12:11
Jeg er helt enig i prinsippet om integrering der dette er det beste for barnet og at det skal gis individuelt tilpasset opplæring for alle barn. Problemet er finansieringssy stemet i Oslo-skolen. Det er stykkprisfinans iering og prisen avhenger bl.a. av sosioøkonomiske forhold. Det vil si at Martine fra bydel Nordstrand følges av mye mindre penger enn et barn med tilsvarende behov fra en bydel der foreldrene tjener dårligere og flytter mer, selv om lærerårsverkene koster det samme i begge bydeler. Dette mener jeg er urimelig, og at det er en av de tingene politikerne bør gjøre noe med! Jeg synes at det er urimelig å forvente at skolen skal kunne vite hvilken lærer Martine skal ha når hun begynner neste år, men skolen har sikkert en sosiallærer som kan hjelpe dere med en god skolestart. Lykke til!
#9 Rektor 13-08-2009 15:40
Du må huske på at når en elev går i vanlig klasse, får ikke skolen noen ekstra penger til denne eleven. Martine må ha spesialpedagogi sk hjelp i stort omfang. Vi skulle alle ønske å integrere. Men elever med store behov for tilpassing og spesialpedagogi sk hjelp, må tas fra den felles rammen som skal gå til alle. I tillegg har de fleste skoler opptil 10% elever med IOP som alle skal ha ekstra hjelp. Forskjellen på min skole er ca kr. 40 000,- for elever generelt og over kr. 400 000,- elever i byomfattende spesialgruppe for barn med autisme. Når elever går i spesialgruppe, blir de likevel integrert i skolen der det er mulig så lenge gruppen er på en vanlig skole. De er en del av fellesskapet.

Det er greit å være idealistisk, men det er også viktig å være realist. Det er klart at opplegget for Martine blir noe helt annet når hun får kr 360 000,- ekstra til opplæring. Vi har flinke pedagoger i skolen, men de kan ikke trylle. Nå bør dere politikere snakke om slike ting i steden for å komme med påstander om norsk skole som ikke stemmer. Vi utfører oppdraget vi er pålagt oss. Politikerne legger rammebetingelse ne.

Osloskolen er en svært intergrerende skole. Vi er opptatt av å gi våre elever det beste tilbudet, men å gi Martine et tilbud innen den normale skole uten ekstra midler, er svært vankelig. Alle blir frusterte, foresatte, lærere og kanskje Martine selv. Jeg har selv hatt elev med Downs intergrert i vanlig klasse, spennende og utfordrende, men da var det noe som het B-timer som fulgte den enkelte elev som hadde ekstra behov. Du skal likevel huske på at Martine hele tiden må prestere optimalt når hun er sammen i vanlig elevgruppe. Hun får aldri "slappe av". Det er også noe å tenke på.

Bare et lite hjertesukk
#10 Ingrid Myklebust 13-08-2009 21:49
Til Helene H.
Takk! Det er godt å høre om gode erfaringer med inkludering i skolen. Det motirverer til fortsatt innsats!

Til Jill W. F.
Nettopp! Takk for støtte.

Til Heidi Th.
Høres kjent ut som opplevelse av problemet... men jeg tror ikke rektor er problemet. Problemet sitter høyere opp og fordeler ressurser. Enig med deg i at ressurser fra spesialskoler/g rupper kan omfordeles, på sikt. Av hensyn til elever og lærere i disse klassene/skolen e må man ha ekstra ressurser og ekstra fokus på kompetanseoppby gging i ordinær skole før alternativene kan bygges ned. Flere lærere per klasse/gruppe og tilbud om spes. ped. oppfølgning ville hjulpet masse.

Til Ane B.
Forstår godt at du føler det som et paradoks!

Til Thomas F. H. T.
Jeg er så enig med deg!

Til Anne Kathrine E:
Så leit. Nettopp de varige menene er jeg redd for. Hvorfor skal barna holdes tilbake??? Når det finnes så mye kunnskap om hvordan man kan hjelpes fremover. Vi må bekjempe fordommene!

Til Jens Petter G.
Så hyggelig å høre at Emilie har det bra i skolen! Jeg håper på det samme for Martine. Enig med deg i at skolen er en viktig, felles arena - for alle.

Til Ida S.
Synes du treffer spikeren. Finansieringssy stemet i Oslo må endres, slik at det er mulig for alle skoler å ønske barn som trenger ekstra tilrettelegging velkommen med lett hjerte.

Til Rektor.
Finansieringssy stemet i Oslo må endres. Det er derfor jeg har skrevet dette innlegget, for om mulig å illustrere for politikerene og beslutningstake re i forvaltningen hvordan det føles at barnet mitt ikke er fullt og helt velkomment i ordinær skole - av økonomiske årsaker. Mitt håp er at dette kan flytte fokus fra økonomi til menneskelige hensyn.

Takk for alle kommentarer!
#11 Rudolf Davidsen, Utdanningsforbundet Nordkapp 14-08-2009 19:30
Har lest alle kommentarene til Martines mor. Meningene er mange, men de fleste lander på at dette er et ressursproblem.

Helt siden Kristin Klemet gjorde det legitimt å mobbe lærere, for derved å kunne gjøre forandringer i skolen, har inkluderingsmod ellen eksistert. Begrepet inkludering er i utgangspunktet positivt, men når det blir brukt som middel for å spare penger så fører det galt av sted.

Det er vel det vi ser i dag. Store klasser (50 stk!) og færre lærere, Og dermed liten mulighet til å gi samtlige tilpasset opplæring. I tillegg har rektorer blitt disponenter som har økonomi som første prioritet.

Lærerne har blitt tillagt oppgaver som ikke har noe med undervisning å gjøre. Vi kaller dette for tidstyver. Dette har ført til lærerflukt som vi har bare sett starten på.
Noe er fundamentalt galt når politikere sier at de aldri har bevilget mer penger til kommunene, samtidig som det aldri har vært lagt ned flere skoler og barnehager.

Martines sak er nok mere kompleks hvis man går under overflaten.

Interessant å se at SV foreslår å sette et tak på 20 elever pr lærer. Det er nettopp sånn det var før Clemet gikk ut i media og påsto at: "Lærere kan ikke skrive norsk"!
#12 Ole Petter 17-08-2009 12:37
Jeg bare MÅ få kommentere innlegget til Rektor 13. august:

Han skriver at man må huske på at ressursene til spesialundervis ningen må tas av de ressursene som skolen skal ha til alle sine elever; det kommer ikke noen ekstra penger.

Opplæringslovens § 5-1 (om retten til spesialundervis ning) hadde sin basis i Ot prp nr 46 (1997-98), og i forarbeidene til paragrafen heter det bl.a.: "At spesialundervis ning skal givast som ein rett til den enkelte, vil seie at eit opplæringstilbo d på det minstenivået lova nemner, blir halde utanfor den fridommen kommunane har til å gjere økonomiske prioriteringar. Kommunen eller fylkeskommunen kan da ikkje lovleg avslå eit krav om spesialundervis ning med den grunngjevinga at det ikkje er satt av midlar til dette i kommunebudsjettet."

I det ligger at et enkeltvedtak om spesialundervis ning ikke skal stoppes av et økonomisk argument, at det det går ut over andre eller at det må tas fra potten til alle. Jeg mener at - dersom skolen ikke har økonomi til det tiltaket eleven har rett til - så MÅ kommnen bevilge det som mangler. Rett til spesialundervis ning er en absolutt rettighet, og ikke en rett til en rasjonert ytelse.

Siste avsnittet i rektors innlegg viser tydelig at han/hun ikke forstår hva denne rettigheten går ut på - en rettighet til læring ut fra sine forutsetninger og i det tempo og med den metodikk som er tilpasset vedkommende.

Jeg er redd for at det dessverre er en del rektorer som holdningsmessig har langt igjen før ALLE barn får ivaretatt sine selvsagte rettighet om å få en forsvarlig og tilpasset opplæring i sin hjemmeskole, preget acv likeverd og mestring.

#13 Alf Sigurd Anvedsen 18-08-2009 20:36
Pramilla Dewan er presis i sin evaluering av situasjonen når det gjelder den inkluderende skole i Nepal. Den er der bare på papiret. Mottoet "en skole for alle" er betydningsfull. Den sier noe om målet. Likesom Pramilla analyserer situasjonen i Nepal, må vi her i Norge innse at det er en lang vei å gå før den inkluderende skolen er en realitet. Vi går i gal retning. Så flott at Ingrid Myklebust står på for datteren sin Martine for at hun skal få et inkluderende skoletilbud. Så synd at Oslo kommune ikke legger til rette for det skoletilbud som gir Martine det beste læringsutbytte. I tillegg frarøves hun den viktigste fellesarena med de andre ungene i gata. Dette på tross av den lovgivning vi har her i Norge. Hun diskrimineres.
#14 Pramila Dewan 18-08-2009 20:41
Very good! In Nepal School for All ! is only a slogan written on paper. Now we are trying to transform this slogan into a reality.
#15 Olemann 29-08-2009 19:18
Jeg mener at barn med Autisme eller Utviklingshemmi ng vil ha det best på spesialskole. For dem er det å være en del av et fellesskap og et miljø viktigere enn det å lære å bli arbeidskraft for næringslivet.
#16 Ole Petter 30-08-2009 10:21
Til Olemann:

Du må gjerne mene det, men forskning viser det motsatte.

You have no rights to post comments