Barn og Unge
Barnevernet: Byrådet griper ikke inn mot kontraktørvirksomhet
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Barn og Unge
- Publisert torsdag 01. juli 2010 02:07
Barne- og familietaten oppfatter dette som en prinspiell avgjørelse fra BUF-etats side, men Byrådet vil ikke la dette få følger for barnevernsinstitusjoner som leverer tjenester til Oslo kommune.
Les den opprinnelige saken
Les også hos Fontene
Til: Finanskomiteen
Fra: Byråden for sosiale tjenester og rusomsorg
Dato: 28.6.2010
KVALITET OG LOVLIGHET VED INNKJØP AV INSTITUSJONSPLASSER I BARNEVERNET
Ivar Johansen (SV) har i brev av 08.06.2010 stilt følgende spørsmål til byrådet:
”Flere av bydelene kjøper institusjonsplasser fra barnevernsfirmaet Boenheten AS (jfr. vedlagte artikkel fra tidsskriftet Fontene). Firmaet drives med kun 5 årsverk for 21institusjonsplasser. Alle de øvrige arbeidskraftsressurser er innleid arbeidskraft, hvor alle er registrert som selvstendig
næringsdrivende gjennom enkeltmannsforetak.
1)Jeg forutsetter at tjenestene er kjøpt inn gjennom anbud, og jeg ønsker derfor å vite hvilken vekt det der er lagt på ansattes arbeidsvilkår som et kvalitetskrav som har betydning også for kvaliteten på de tjenester ungdommene møter. Arbeidsmiljølovens § 14-9 gjelder når den innleide
arbeidskraft utøver arbeid innenfor en bedrifts kjernevirksomhet. Hovedregelen er at man skal ha fast ansettelse når det er snakk om en permanent virksomhet.
2)Som seriøs innkjøper bør kommunen ha et ansvar for at virksomheten det inngås forretningsmessig forhold med driver lovlig. Har kommunen i den sammenheng vurdert hvorvidt Boenheten driver en form for ulovlig kontraktørvirksomhet?”
Svar:
Til spørsmål 1:
Barne- og familieetaten har inngått to rammeavtaler med BOenheten. Den ene ble inngått i 2006 i forhold til ungdom med rusmiddelavhengighet. Avtalen utløper 1.oktober 2010. Den andre avtalen gjelder ungdom med atferdsproblemer og ble inngått i 2007, og utløper 01.07.2011. Ved utarbeidelsen av den første rammeavtalen var det ikke tatt inn klausul om krav til lønns- og arbeidsforhold. Ved anskaffelsen i 2007 ble det tatt inn et punkt om dette i rammeavtalen, jfr. R-25/2006 ”Lønns- og arbeidsvilkår for arbeidere som utfører tjenestekontrakter og bygge- og
anleggskostnader for Oslo kommune”.
BOenheten skiller seg ut fra mer tradisjonelle institusjonstiltak ved at ungdommene ikke skal være en del av et større fellesskap. Den enkelte ungdom har en separat boenhet i institusjonsbygget, og det arbeides kun individuelt. Miljøarbeider (oppdragstaker) og ungdom ”matches” i forhold til den
unges problematikk, og det arbeides med selvstendiggjøring slik at ungdommen kan klare overgangen til en selvstendig tilværelse.
Til spørsmål 2:
I forbindelse med Godkjenningsmyndighetens oppfølgingsmøter høsten 2009 med de institusjonene som Barne- og familieetaten har inngått rammeavtale med, ble ansettelsesavtaler og oppdragsavtaler kontrollert, og det ble foretatt stikkprøver i forhold til lønn. Dette ble også gjort
på BOenheten, og avlønningen og oppdragskontrakt ble vurdert å være i samsvar med Oslo kommunes regelverk for gjengs lønn.
Imidlertid har det nå via tidsskriftet Fontene kommet fram opplysninger som er nye for Godkjenningsmyndigheten. Synspunkter fra LO-advokaten gjør at Barne- og familieetaten vil be om en drøfting med Kommuneadvokaten om bruk av underleverandører opp mot reglene i arbeidsmiljøloven.
Verken Godkjenningsmyndigheten i Oslo eller i Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) har problematisert temaet om innleid arbeidskraft, inntil det ble fattet et vedtak av Bufetat Region Midt-Norge om bortfall av en godkjenning i februar 2009. Saken dreide seg om en privat barneverninstitusjon hvor det faglige arbeidet og det daglige omsorgs- og behandlingsansvaret i sin helhet ble utført av innleid underleverandør. Saken ble påklaget, og vedtaket opprettholdt. Barne- og familieetaten tolker dette som en prinsipiell avgjørelse.
Godkjenningsmyndigheten foretok etterfølgende kontrollbesøk hhv 29.04.2009 og 19.02.2010. Ved begge kontrollbesøkene var det fokus på i hvilken grad arbeidsforholdet påvirket institusjonens kvalitet og ivaretakelse av ungdommene. Både de ansatte og de innleide ga ved begge kontrollbesøk uttrykk for tilfredsstillende forhold og at de var særlig godt ivaretatt hva gjelder veiledning og samkjøring av faglige problemstillinger. Godkjenningsmyndigheten har ved begge kontroller vært opptatt av at institusjonen kan tilby arbeidskraft som er stabil samt faglig og
personlig egnet.
Barne- og familieetaten forbereder ny anskaffelse av institusjonsplasser for ungdom med omfattende og sammensatte behov. I forkant av tilbudsinnbydelsen vil Barne- og familieetaten drøfte problemstillingene omkring underleverandører og bruk av oppdragstakere med Kommuneadvokaten, slik at lovforståelsen blir korrekt. Barne- og familieetaten vil på bakgrunn av de nye opplysningene som framkom i
fagtidskriftsartikkelen innkalle til møte med BOenheten for å bringe på det rene de faktiske forhold rundt oppdragstakerne.
Jeg vil for øvrig vise til at Fylkesmannen i Oslo og Akershus gjennomførte tilsyn i Boenheten 26.11.2009 og skriver blant annet følgende i sin rapport:
”Personalsituasjonen:
Institusjonen har 19 årsverk og av disse er det 7 faste stillinger, resten av staben er innleid arbeidskraft. De innleide er stabile medarbeidere med ulik fagkompetanse. De kan følge ungdommene videre etter utflytting og over i annet type tiltak. Det har vist seg å være meget gunstig for flere av beboerne som ønsker ettervern.
Alle ansatte får fortløpende veiledning av sitt arbeid av ledelsen i BOenheten. Institusjonen benytter i tillegg Erik Larsen til felles veiledning og som foredragsholder. De har personalsamling en gang i måneden, da gjennomgås status til alle ungdommene med alle ansatte. Ledelsen er
oppdatert med utviklingen til hver beboer og hvordan miljøteamet arbeider gjennom denne gjennomføringen.
Opplæring av de ansatte:
Institusjonen har en opplæringsperm og rutinehåndbok som de går gjennom med alle de ansatte. Alt som sendes ut fra institusjonen skal kvalitetssikres av ledelsen. Arbeidende styreleder Arve Lund skal kontrollere alle vedtak som kommer inn. Vider informerer institusjonen at de har
utarbeidet rutiner på å kontakte de ulike barneverntjenenestene om ikke tiltaksplaner er på plass. Dette gjøres pr. tlf., e-post eller brev. Fylkesmannens tilsynsrapporter gås gjennom på fagmøtene.”
På bakgrunn av Godkjenningsmyndighetens og Fylkesmannens oppfølging i denne saken har jeg tillit til at lovligheten av driftsformen blir utredet, og at hensynet til beboerne blir godt ivaretatt.
Med vennlig hilsen
Anniken Hauglie
byråd
Kopi til:
Helse- og sosialkomiteen
SVs bystyregruppe
Følg meg på Facebook her
Følg meg på Twitter her
Kommentarer
Vanlig er 4 på vakt til 12-14 på dagtid, færre på kveld og nattestid. Siden de, som du sier, trenger de stabile forhold og nok voksne som har tid til å SE og høre dem.
De stedene det er mange på vakt og få unge, så trengs det! Tro meg!! Detter er unger som er seriøst skadet.
Kanskje fordi de hat fått hjelp for sent.
Iblant er det nødvendig med 4 voksne på 1 unge en periode. Ikke heng deg opp i disse tallene. I et hardt presset barnevern der alt for få får hjelp, er ikke problemet at de kaster penger rundt seg, men at det er for lite ressurser. I gamle dager var folk (både barn og ansatte) lenge på institusjonene og arbeidsmiljølov en styrte mindre. Idag har ikke folk lov å jobbe som den gang og det blir fler skift.
Jeg fikk gåshud her da jeg leste du fremdeles besøker henne.. Har vært en del helter der ja.. ikke bare slemme, heldigvis.. Men tøffe tider både for unger og ansatt, etter min mening.
På de mini-institusjo nene, er det ofte unger/ungdom som går ganske så bananas med jevne mellomrom. Eller har ekstremt store problemer og trenger en person sammen med seg hele tiden. Ved vold er det farlig både for dem og de ansatte om de er for få på jobb.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.