Barn og Unge
Mindre byråkrati i Osloskolen?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Barn og Unge
- Publisert lørdag 05. mai 2012 01:06
Men jeg er redd byåkratiet kanskje er størst i Oslo, den kommunen hvor Venstre har utgjort en del av det politiske grunnlaget for et borgerlig byråd de siste 16 år. Har det blitt mer eller mindre byråkrati i Osloskolen i løpet av disse årene? I 2009 vedtok bystyret: "Byrådet bes gjennomføre en vurdering av hvilke tiltak som kan bidra til at byråkratiet i Osloskolen kan reduseres." Jeg ber Byrådet skriftlig besvare overfor bystyret hvordan dette har gått.
Les Utdanningsforbundet i Oslos vurdering av tidsforbruk i Osloskolen
Dette er det spørsmål Byrådet skriftlig skal besvare overfor bystyret:
Jeg merket meg at Venstreleder Trine Skei Grande på partiets landsmøte understreket viktigheten av å ha mindre byråkrati i skolen:
- Lærerne er blitt nedlesset med alle andre oppgaver enn det å formidle kunnskap. De må stadig tilpasse seg kortsiktige politiske mål. For hver ny ide følger mer administrasjon, mer papirarbeid og mindre undervisning. Nå må lærerne få tid til å være lærere igjen, sa hun blant annet.
7. desember 2009 vedtok bystyret:
"Byrådet bes gjennomføre en vurdering av hvilke tiltak som kan bidra til at byråkratiet i Osloskolen kan reduseres."
1.
Hvilke konkrete endringer er foretatt i Osloskolen i løpet av 2010, 2011 og 2012 som har gitt mindre byråkrati, og frigitt tid for lærerne til undervisningsoppgaver?
2.
Venstrelederen understreker; "for hver ny ide følger mer administrasjon, mer papirarbeid og mindre undervisning". Jeg antar det også har vært nye ideer for Osloskolen etter 2009. Har derfor lærerne i Osloskolen pr. 2012 samlet sett - netto - mer tid til undervisning enn det som var situasjonen for 3 år siden?
3.
Hvilke ytterligere tiltak er nær forestående for å redusere det som omtales som byråkrati i Oslo-skolen?
Følg Ivar Johansen på Twitter
Få tilsendt nyhetsbrev
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.