Barn og Unge

KS: Ja til fortsatt opptrapping av det kommunale barnevern

KS: Ja til fortsatt opptrapping av det kommunale barnevern

Da KS sitt hovedstyre forleden behandlet "KS' forventninger til Regjeringen og Stortinget i stortingsperioden 2013 - 2017" foreslo jeg, og fikk enstemmig vedtatt: "Opptrappingsplanen for kommunalt barnevern må fortsette". Det er særs viktig å styrke det kommunale barnevernet.

Under overskriften "styrkt kapasitet og kompetanse i det kommunale barnevernet", heter det i den rødgrønne regjeringens forslag til statsbudsjett for 2014:

"Regjeringa føreslår å styrkje det kommunale barnevernet med ytterlegare 85 mill. kroner i 2014. Kommunane skal kunne søkje om midlar til 150 nye stillingar, samt kompetanse- og samhandlingstiltak. Saman med satsinga frå 2011–2013 vil om lag 600 mill. kroner vere øyremerkt det kommunale barnevernet i 2014. Medrekna satsinga i 2010, vil dette gi til saman 1 000 nye stillingar. Fylkesmannsembeta vil handsame søknadene frå kommunane.

Regjeringa si satsing på det kommunale barnevernet har ført til at fleire barn med behov for hjelp er blitt oppdaga. Dette har òg gitt auka vekst i det statlege barnevernet. Det er knytt usikkerheit til korleis utviklinga vil bli for det statlege barnevernet. Dersom ikkje kommunane lukkast med det førebyggjande arbeidet sitt, er det risiko for at behovet for statleg hjelp held seg på eit høgt nivå. I kva grad ein greier å utvikle stabile fagmiljø, spesielt i små kommunar, vil òg kunne påverke etterspurnaden etter statlege barnevernstenester.

Satsinga på kommunalt barnevern gir auka aktivitetsvekst i det statlege barnevernet på kort sikt. Barneverntjenester med få tilsette vil gjerne ha mindre kapasitet enn store tenester til å drive fagleg utvikling. Godt tverrfaglig samarbeid og eit samordna tenestetilbod vil derfor vere nødvendig for å gi et breiare fagleg fellesskap i kommunen. På den måten kan samarbeid kompensere for eit lite fagmiljø i små barnevernstenester. Kommunen kan søke om midlar til kompetanse- og samhandlingstiltak gjennom fylkesmannen."

KS forventer altså at den blåblå regjeringen fortsetter den satsingen barneminister Inga Marte Thorkilldsen har stått for.

Kommentarer   

+4 #1 Bente Vik 19-10-2013 23:13
Jeg tenker at midler til adekvat forbyggende arbeid for barnefamilier bør styrkes. Og at midler øremerkes til dette formålet, og ikke til barnevernet generelt. Detsuten må det mer kompetanse til i barnevernet, og ikke slik som det er idag, med altfor stor definisjonsmakt hos inkompetene barnevernskonsu lenter. Det bør også settes inn midler for et tilsyn med denne tjensten for å sikre at såvel barnevernsloven og menneskerettigh etsloven (Enk) blir fulgt, da dette ikke er tilfellet idag i svært mange saker. Jeg anbefaler interserte i å lese samfunnsmagasin et og hva menneskerettigh etsjurist Marius Reikerås skriver om barnevernet i Norge, for virkelig forstå hvordan dette systemet er/ fungerer. Barnevernet bør etter mitt skjønn ikke få mer makt. Men bli et hjelpeapperat slik intensjoenen er. Med vennlig hilsen samfunnsengasje rt.
+3 #2 Anne Grete 20-10-2013 01:14
Nå i det siste 6 mnd har jeg virkelig fått oppleve alle disse maktmisbrukerne . Jeg har sittet som vitne i de forskjellige instansene og sett på disse løgnhalsene. Far gjorde det som måtte gjøres i oppfølging skole,lege Jeg er tante til en gutt på 8 år som hadde det helt flott hos sin far. Men selv om han gjorde det som skulle til for barnet så ble han mistenkt for seksuelt misbruk. Noe som er avkreftet av både Barnehuset i Trondheim og i dommeravhør. Men gutten får han ikke tilbake. Så nå må dere snart hjelpe barna i sitt hjem, i stedet for å stjæle barnan vbort fra uskyldige foreldre. Erstatningsaken e kommer til å bli mange.
+4 #3 Bjørn Bjøro 20-10-2013 05:47
Det er derfor viktig ikke enøyd å legge til større ressurser. Jeg erfarte svært mye i de nesten 10 årene jeg arbeidet ved byomfattende akutt- og utredningsinsti tusjon i barnevernet.

De må legges mye større vekt på hjelp til utsatte, på tvers av faggrensene.

Fattigdomsproblematikk framprovoserer lett handlinger som følge av slitasje, og som så sees på snevert og kan medføre at barn blir tatt. Vektleggingen bør maksimalt være å løse de grunnleggende utfordringene, uten at det blir barnevern ut av det, og når det er barnevern allerede gjennom støtte og positiv veiledning.

En utfordring er også sakkyndige, som påvirkes av hvor pengene kommer fra, i stor grad fra barnevernet, og i betydelig grad fargelegger ut fra det. Og den samme sakkyndige sitter ofte i ulike roller: Utreder på oppdrag fra barnevernet, sitter som sakkyndig medlem i Fylkesnemnda, sitter som sakkyndig medlem i Tingretten. Unnskyld uttrykket, men rettsusikkerhet en er dessverre satt i et visst system.

En meget stor utfordring er også de minoritetsetnis ke familiene. Den reelle kompetansen i store deler av barnevernet er dessverre begrenset, dels benyttes den ikke og dels benyttes ikke kompetente hjelpere, brobyggere. Resultatet blir hva som med god grunn oppfattes som overgrep, og det blir svært kostbart når mange barn tas, i stedet for å bygge opp alternativene. God utredning av nettverk, familie og venner bør være en selvfølge, men gjøres i liten grad. Videre bruk av brobyggere (linkworkers) for å styrke foreldrene og være til barnets beste, og i tillegg familieråd.

Barnevernet må være så kompetente at de benytter de ressursene som finnes i minoritetsorgan isasjonene. Det er god kompetanse i BUF-dir sentralt, men den må brukes i de lokale tjenestene. Det vil spare ressurser og unngå internasjonale skandaler ad. vårt barnevern.
+3 #4 Knut Helge 03-11-2013 08:45
Jeg mener at når kommunene går til det skrittet å gå til omsorgsovertake lsene så må alle tiltak ha vært prøvd og dokumentert, slik er det ikke i dag.
Fylkesnemda er veldig rundhåndet med barnevernstjene sten og deres meninger og spådommer og gir barnevernstjene sten rett i 96% av sakene om å overta omsorgen.
Hvorfor er det slik?
Barnevernstjenesten selv må stå til ansvar for å betale fullt ut for å overta omsorgen for barn, istedet som nå få ekstra penger tilført fra Staten for hvert barn de tar.
Slik det er nå så er kommunene kun pliktig til å betale en egenandel, og resten av betalingen overlates til staten. Når det er slik at "hjelpetiltak" må betales fra en slunken kommunekasse, mens etter en omsorgsovertake lse er det staten som står for betalingen, er vel valget enkelt for mange kommuner? Slikt kalles for menneskehandel med de mest sårbare i vårt samfunn.
+2 #5 Jan Myhre 03-11-2013 11:44
Det er både nytteløst og dumt å bære havre til en død hest. Barnevernet er i krise - litt på spissen kan man si at ingenting fungerer godt nok i barnevernet. Det skyldes at "barnets beste" er blitt en kamp om politisk ideologi. Spissformulert: Eier du ditt barn, eller eier staten det? Situasjonen i dag er at vi har alt for mange akutte omsorgsovertake lser (noen hevder 80-90% for mange), og alt for få hjelpetiltak i hjemmet. Førstnevnte koster mer, dermed får man mindre midler til de som faktisk har behov for omfattende omsorgshjelp. Finn ut hvorfor det er slik, og bruk de økte midlene fornuftig. Nedsett et utvalg, ledet av Gjørv, og la det gjøre samme jobben som med politiet etter 22.7.
+1 #6 Knut Myrebøe 03-11-2013 12:22
Jeg er visst den første i Norge som har påpekt at Barnevernet i Norge må Kvalitetssikres ? - min Rapport "Kan Barnevernet Kvalitetssikres ? Trussler og Muligheter" på 120 sider. Kapasitet og Kompetanse gjør det hele mye verre hvis man ikke Kvalitetssikrer systemene først og innfører løpende Kvalitetskontro ll i alle Enkeltsaker. Dette vet KS! Jeg har utkast til en løsning! Hilsen Knut Myrebøe - Kvalitetsreviso r

You have no rights to post comments