Barn og Unge
Nei til språkkartlegging av alle 3-åringer i barnehagene
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Barn og Unge
- Publisert mandag 27. april 2015 19:01
Krystallklar uttalelse fra Fagforbundet.
"De ansatte i Oslobarnehagene har nå blitt pålagt å kartlegge språket til alle treåringer. Dette skal kun gjøres med foreldrenes skriftlige samtykke. Men det skal også dokumenteres hvis foreldrene sier nei. Hva er hensikten med dette?
Det er bra at barnehagen har tiltak som skal styrke barns norskspråklige kompetanse før skolestart, også verktøy som TRAS. Men kartlegging av alle 3 åringer er ikke måten å få til dette på. Det blir gal bruk av knappe pedagogiske ressurser," sier Fagforbundet, Seksjon kirke, kultur og oppvekst, blant annet i en uttalelse.
Klokt sagt!
Les hele uttalelsen nedenfor, under "les mer".
Uttalelsen fra Fagforbundet, Seksjon kirke, kultur og oppvekst.
De ansatte i Oslobarnehagene har nå blitt pålagt å kartlegge språket til alle treåringer. Dette skal kun gjøres med foreldrenes skriftlige samtykke. Men det skal også dokumenteres hvis foreldrene sier nei. Hva er hensikten med dette?
Verktøyet som skal brukes, heter TRAS(Tidlig registrering av språkutvikling). TRAS er et skjema der den ansatte skal fargelegge hva barnet mestrer/ ikke mestrer. For seksjonen reiser det flere spørsmål. Strider det ikke mot eksisterende lovverk (Rammeplanen/ Barnehageloven) og retningslinjer å pålegge ansatte å bruke et bestemt verktøy for å dokumentere barns lek, læring eller utvikling? Hva vil man oppnå med dette?
Barnehagen er ”den viktigste integrerings- og språkopplæringsarena for minoritetsspråklige barn i førskolealder,” i følge Stortingsmelding nr. 23 (Kommunaldepartementet 2008:9). Derfor bør det heller fokuseres på miljøet rundt barnet i barnehagen, som f. eks antall ansatte pr barn, flerspråklig kompetanse i barnehagen, barnehagens budsjetter etc. For mye fokus på hva det enkelte barn kan og ikke kan skaper en type konkurranse alt fra småbarnsalder som vi ikke er tjent med.
Vi setter også spørsmålstegn ved om eier av barnehagen kan pålegge ansatte en bestemt type kartlegging av alle barn. Dette mener vi strider mot Rammeplanen for barnehager og barnehageloven.
Det er bra at barnehagen har tiltak som skal styrke barns norskspråklige kompetanse før skolestart, også verktøy som TRAS. Men kartlegging av alle 3 åringer er ikke måten å få til dette på. Det blir gal bruk av knappe pedagogiske ressurser.
Kommentarer
Hvis det skal være opp til den enkelte barnehagelærer å vurdere barnas språk, eller behov for om det i det hele tatt skal vurderes, blir det helt tilfeldig og avhengig av den enkeltes kompetanse og personlige oppfatning. Jeg tror alle barnehagelærere ønsker å bidra til å gi alle barn en god barndom, en flott tid i barnehagen, men også å gi dem de beste forutsetninger for å klare seg videre i livet.
Derfor bør en mer systematisk vurdering av barnas språk og barnehagens språkmiljø gjennomføres i barnehagene. Jeg mener dette kan bidra til at vi i barnehagene kan bli mer bevisst hva vi må jobbe med i vår barnehage for å skape et godt og utviklende språkmiljø for barna vi til enhver tid har hos oss.
Jeg tror ikke at vi blir dårligere pedagoger hvis vi får større og mer systematisk kunnskap om barna og språkmiljøet i barnehagen.
Jeg mener ikke at dette er uproblematisk, men jeg ser absolutt at det fins gode grunner for en systematisk språkvurdering av barn og barnehagens språkmiljø.
Når det gjeld Tras så er det trasig(!) at det vert brukt blindt på alle born. Det er og eit verkty som ikkje eignar seg til å vurdera minoritetsspråk lege born med.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.