Barn og Unge
Rekruttere og beholde lærere. Hva skal til?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Barn og Unge
- Publisert torsdag 25. juni 2015 03:30
I dag legger byrådet fram en strategisak om hvordan man skal rekruttere og beholde lærere. Jeg er i tvil om den svarer på utfordringene.
Saken fremmes fordi bystyret har bedt om en slik sak. Det er - tror jeg - ingen gale ting som foreslås i saken, men jeg er usikker på om den treffer i forhold til det lærerne selv sier.
Kunnskapsdepartementet la for noen år siden fram en rapport om hvorfor lærere sluttet i skolen: Mange sluttet som lærere fordi klassene er for store og fordi de får for lite tid med hver enkelt elev, samtidig som skolen er blitt mer byråkratisk. Kontorarbeid, rapporter og dokumentasjon kommer på toppen av andre oppgaver.
Rapporten fra Kunnskapsdepartementet viste at det er særlig to grep som er sentrale for å lokke flere lærere tilbake til skolen:
- Lærerne må i større grad få bruke kreftene på sine fag, sine elever og selve undervisningen.
- Dessuten må de få mer tid til hver enkelt elev, noe som flere steder krever færre elever i klassene.
Og særskilt for Oslo-skolen: Om en skal rekruttere og beholde lærere må læreren få ansvar og frihet til å ta de profesjonsmessige avgjørelser om pedagogikk og læring i sitt eget klasserom uten å bli overstyrt av nivåene over, etatsledelse og byrådet. Det betyr at mål og resultatstyring, åpenhet om resultat, kartlegging og tett oppfølging (standardiserte prøver mm), fritt skolevalg og stykkprisfinansiering alle er politisk ideologiske styringsverktøy som kommer i mellom det viktigste i skolen: relasjonen mellom lærer og elev.
Det er i den relasjonen læreren jobber. Frustrasjonen over hindrene, og den unødvendige arbeidsmengden de fører med seg, driver læreren bort fra skolen. Fjerner en hindrene så blir læreren.
Stkkordet for meg blir da: Osloskolen trenger en tillitsreform.
Kommentarer
Dessverre var jeg skuffet også over forrige regjering og det som synes å være SVs "sjel" i skolepolitikken også: Den gamle sosialistiske erkjennelsen av at "kunnskap er makt" er fortrengt til fordel om ideen om at det viktigste er å forebygge skuffelse over ikke å lykkes for elevene. Gleden over mestring har vært fraværende i SVs skoledebatt. Dermed har SV ført en argumentasjon der reduserte krav (fremmedspråk, matematikk, etc.) er blitt svaret, der alternativt økt lærertetthet/el evoppfølging for å mestre problemer, og lærer-etterutda nning med økonomisk kompensasjon til skolene burde vært svaret. Det kunne gitt innhold til ønsket om individualisert undervisning i erkjennelsen om at barn har ulike forutsetninger (både mht. mulighet til oppfølging hjemmefra, og mht spesifikke lærevansker). Det ville samtidig tatt brodden av Høyres svar på skolens utfordringer, som var karakterkrav til lærerutdanning på den ene siden, karakterbasert skoleopptak for elever på den andre siden, og karaktere så tidlig som mulig som det tredje elementet. Det karakterbaserte skoleopptak gir mer enhetlige klasser, og kan derfor åpne for større klasser. Der blir de sterkeste på kort sikt vinnere, selv om de på lang sikt går glipp av å lære og leve i det mangfoldet samfunnet og arbeidslivet der ute faktisk er. Det karakterbaserte opptaket åpner derfor i verste fall for fordomsutviklin g overfor "de andre". Elevene går også glipp av muligheten til å lære ved å hjelpe/forklare ting for medelever, noe som er et sterkt pedagogisk virkemiddel også for sterke elever. Dette i motsetning til de som klager på at tilstedeværelse av svake elever hindrer læring for de sterke elevene.
En liten digresjon: SV bør ikke bruke det politisk vridde ordet "fritt skolevalg" selv om høyrepartiene gjør det: Ordet tilslører at denne friheten bare gjelder de sterkeste elevene, mens det for de svakere elevene blir et "tvungent skolevalg", eller "begrenset skoletilbud" mht. det som faktisk er en rettighet, nemlig videregående utdanning. I verste fall kan dette øke frafallet i skolen, noe som kan sies tydeligere med en annen ordbruk. Derfor bør SV systematisk bruke ordet "karakterbasert skolevalg", også siden det er mer nøytralt og beskrivende enn "fritt skolevalg", som begrepsmessig er ren nytale i ordets verste forstand.
Når det gjelder skolekarakterer synes skoledebatten å ha oversett at skolekarakterer psykologisk sett er to ulike ting: Dårlige karakterer virker helt annerledes enn gode karakterer. Høyresiden velger ideologisk å si at dårlige karakterer skal stimulere til innsats. Logisk kunne de like gjerne sagt at det stimulerte til avmakt. Den første fortolkningen stemmer kanskje for elever som vet de har vært sløve, men for de som faktisk har gjort så godt de kan, og likevel får dårlige karakterer, blir disse sterkt demotiverende. Slik øker karakterene forskjeller, der individualisert tilbakemelding kan være utviklende for alle. -Men det krever igjen høyere lærertetthet og mindre tid til byråkratisk evalueringsvirk somhet...
Lykke til IJ, viktig at du står på for en god skole, du har en jobb å gjøre både overfor høyresidens sviktende skoleforståelse , men faktisk også i egne rekker!
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.