Barn og Unge
Oslo-skolen: Vi må bygge ned test- og kontrollregimet
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Barn og Unge
- Publisert torsdag 10. september 2015 09:02
Simon Malkenes, lektor i Oslo-skolen og forfatter av boka "Bak fasaden" utfordrer.
Og han har selvsagt rett: I Osloskolen undergraves lærerprofesjonen gjennom politisk detaljstyring fra Rådhuset.
Rektorenes lønn er gjort avhengig av gode testresultater. Derfor har rektor egeninteresse i at de elever som ikke vil nå høyt opp i prøveresultater blir fritatt. Skolene pugger nå på skoleprøver på bekostning av andre fag.
Vi må bygge ned test- og kontrollregimet, ved blant annet å fjerne Osloprøvene, og sørge for at Osloskolen ikke har flere obligatoriske prøver enn landet forøvrig. Vi må få en skole basert på samarbeid og tillit. Tillit til lærernes profesjonelle vurdering og deres faglighet.
Vi må få på plass en tillitskultur. En gjensidig tillitskultur. Den som gir tillit får som oftest tillit tilbake. Tillit er ikke noe man krever, men noe man opparbeider seg over tid. Og den forutsetter at vi gir slipp på kontroll og rapporteringsregimet. Skolen og lærerne må få pedagogisk frihet. Litt, men naturligvis ikke helt bokstavelig: Jeg gir blaffen i hvordan du løser oppgaven, men: målet er at du skal oppnå disse resultatene, innen denne dato. Trenger du bistand får du selvsagt det. Det er på resultatene myndiggjorte medarbeidere skal måles.
Lærerne må få tid til å være lærere. Tid til å få brukt deres faglighet. Da er også lærertetthet viktig. Det må innføres en norm i grunnskolen som tilsier 15 elever pr lærer de 4 første årene, og 20 elever pr lærer etter det.
Hør hans utfordring på link nedenfor.
Kommentarer
* lokal arbeidstidsavta le-undergraving av sentral avtale
* lokale lønstillegg/ urettferdig lønsutvikling/l ønsfordeling (Oslo - KS)
* mangel på funksjonelle undervisningslo kaler, mangel på nok skolebygg, klasserom og kontorarbeidsplassar
* habilitetsprobl ematikk fordi fagforeiningane organiserer arbeidstakarar og arbeidsgjevarar som er i rektorrolla
* tafatte fagforeningar og splitta arbeidsmiljø på dei fleste skolane i Oslo
* detaljstyringa gjer læraren til funksjonær, lærarprofesjone n vert redusert gjennom arbeidsgjevarro lla til rektorane (leiarkontraktar)
* Fou-arbeid er fråverande, testregimet vert prioritert. Mangel på refleksjon i lærarkollegiet p.g.a. detaljstyring og "intern justis" med stygge ekskluderingsme todar utan at fagforeiningar, arbeidstilsyn osv. reagerer.
* uverdig behandling av seniorarbeidstakarar
I eit langtidsperspek tiv er det dette inntrykket som har festa seg for veldig mange lærarar som ikkje tilhøyrer "hoffet til rektor". Så her kan ein vel seie at New Public Management har festa grepet i Osloskolen. Fagforeiningsti llitsvalde er forbausande stillteiande i valdebatten. Har dei "sove i timen"?
*
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.