Barn og Unge
Barnehageansatte gjør opprør mot massekartlegging
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Barn og Unge
- Publisert mandag 14. september 2015 07:01
Åtte barnehageansatte i bydel Grünerløkka nekter å delta.
En av tre norske barnehagelærere sier de blir pålagt å gjøre ting de mener strider mot hva som er best for barna. Det viser en fersk spørreundersøkelse Respons Analyse har gjort blant over 1.000 barnehagelærere på oppdrag fra Utdanningsforbundet. Byrådsavdeling for kunnskap og utdanning i Oslo kommune sendte nylig ut «Oslostandard for systematisk oppfølging av barns språkutvikling». Standarden pålegger alle byens kommunale barnehager å observerer samtlige toåringer ved hjelp av TRAS. Dernest å observere og kartlegge alle treåringer, etterfulgt av en individuell oppfølgingsplan.
– Dette kan vi rett og slett ikke være med på lenger. Vi er kommet til et punkt der valget står mellom å være lojal mot barn og foreldre eller mot en arbeidsgiver som går langt ut over det rammeplanen gir dem anledning til. – Vi er satt i en vanvittig profesjonell skvis, sier barnehagelærer Kjetil Gryting, som er en av tre pedagogiske ledere fra tre forskjellige barnehager som Dagsavisen har møtt.
Nå sier 8 barnehagelærere i bydel Grünerløkka i Oslo stopp. De nekter å gjennomføre den pålagte massekartleggingen. Jeg heier på ansatte som setter fagetikk og hensynet til barna i sentrum.
Kommentarer
Dette signaliserer vel stor mistillit til førskolelæraren som profesjonsutøva r? Ingen er vel usamd i at det er ein fordel at barn ved skolestart har eit minimum av norsk språk-kompetans e til å dekode kommunikasjonsp rosessar. Dette er vel ein del av førskolelæraren sin fagutdanning innan språk- og omgrepslæring?
Ved bruk av TRAS-testen må foreldra gje skriftleg løyve. Slike personopplysnin gar er av sensitiv karakter, og må lagrast forsvarleg i høve til Arkivlova. Alternativet er kanskje å sjå på bemanninga i barnehagen og i skolen? Det må vera nok kompetent personale med utdanning innan området. I Oslo har det vore ein del mangel på slikt personale,og barnehagane må drivast på dispensasjon. Er testing ein kompensasjon for denne manglande utdanninga blant tilsette på dette feltet? Det er visst ein del motstridande prinsipp på denne utdanningssekto ren i Oslo som går att år etter år?
Lønsnivået for barnehagelærara r må kanskje hevast, så unngår ein dette problemet med å "putte" førskolelærarar inn i leiarstillingar i grunnskolen, som dei neppe er kompetente til.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.