Byestetikk

Byrådet: Massiv økning av kommersiell reklame i Oslo

Byrådet: Massiv økning av kommersiell reklame i Oslo

Byrådet vil nesten 3-doble byreklamen på grunn av bysykkelordningen.

Byrådet har inngått avtale med Clear Channel Norway som innebærer en massiv reklameøkning i det offentlige rom. Eller som jeg vil kalle det; en massiv kommersiell nedtagging og forsøpling av det offentlige rom fra en handelsstand og et næringsliv som  på en aggressiv måte vil påvirke oss som konsumenter.

Bysykkelordningen er aldeles utmerket, men at den betales ved en massiv økning av reklame i det offentlige rom er særs uheldig. I dag har bysykkelordningen -  i følge byrådssaken - 1.350 sykler som betales med 275 reklameflater, og når det nå utvides til 3.000 sykler økes reklameflatende til hele 795. For at markedsverdien skal være tilstrekkelig vil dette være svært synlig reklame vi ikke kan unngå ved bare å snu oss bort fra eller lukke øynene for.

Det er en stigende erkjennelse for at omgivelsene påvirker vår opplevelse av trivsel, men med den avtale byrådet nå har inngått med Clear Channel settes dette arbeidet langt tilbake. I fagmiljøer er det flere som er i tvil om byrommet vil tåle så mye økt reklame, og herunder er Clear Channel selv blant de som har advart.

Byrådets vedtak er signert Venstre-byråd Guri Melby. Hennes parti lovte dette overfor velgerne: «Venstre mener det er for mye reklame i det offentlige rom. (…) I kommende bystyreperiode vil Venstre fortsette arbeidet med å redusere den visuelle reklamemengden i byen.»

Kommentarer   

#1 Morten I Kerr 17-04-2015 05:15
Såvidt jeg erindrer var det vel Bystyret som (uten innvendinger) vedtok en helt nødvendig forandring av kommunens reklamevedtekt som gjør det mulig å fortsette og utvide satsningen på reklamefinansie rte bysykler og bymøbler i Oslo ....
#2 Ivar J 17-04-2015 05:28
Ja, det fattes ukloke vedtak i Oslo bystyre!
#3 Tone Bergli Joner 17-04-2015 08:41
Kjent Høyrepolitikk å være ukritisk til reklame og hva det gjør med byens ansikt og hverdagen vår. Jeg er så inderlig lei reklame.
#4 Janecke Hagevik 17-04-2015 08:47
Spørsmålet er vel å finne andre finansieringsor dninger som ikke er å øke skattene. Økt egenbetaling for syklene vil også slå negativt ut ved at færre vil benytte ordningen.
+1 #5 Morten Irwin Kerr 17-04-2015 08:49
Internasjonalt ser man en klar tendens til økt egenandel (både selve abonnementet og bruken - men også mulighet for å kombinere bruk av offentlig kommunikasjon med bysyklene - på samme billett). I Oslo er det idag 3 timers gratis bruk, hvilket ikke er særlig effektivt for en velfungerende bysykkelordning ...
-1 #6 Halvor Raknes 17-04-2015 14:05
Dette er skikkelig ille. Vi blir bombardert med semiotisk og semantisk søppel!
#7 Erik Henning Edvardsen 17-04-2015 15:38
Misliker sterkt denne forsøplinga av byrommet, og minnes de vanvittig stygge reklametårnene som de prøvde seg med for noen år siden. Problemet er Oslo-politikern e som setter igang hasardiøse prosjekter som folk ikke vil ha - ny Holmenkollbakke med gruslegging av idyllen Besserudtjernet og store overskridelser, alle manipuleringene rundt luftslottet Lambda i stedet for utvidelse og forbedringer på Tøyen, rådyr reklamekampanje for OL i Oslo, osv.
#8 Bjørn Bjøro 18-04-2015 06:18
Kjære byråd: En så massiv forsøpling av offentlig byrom burde ikke være god Venstre-politik k.
#9 Håvard Pedersen 18-04-2015 07:46
Og mens byen tilsøples mer og mer av kommersiell reklame, er det stadig vanskelig for blant annet ideelle organisasjoner og beboerinitiativ er å få ut sine budskap som f. eks kunngjøre et folkemøte. Å betale i dyre dommer for en reklameplass har de færreste har råd til. Mange kan riktignok nås på sosiale medier, men fortsatt ikke på langt nær alle. Jeg savner tavler hvor man kan kunngjøre beboermøter og andre ikke-kommersiel le lokale aktiviteter.
#10 Tone Vågbø 18-04-2015 13:08
Det er snart reklame hvorenn man snur seg ! Sååå lei av dette !
+2 #11 Harald Bjørn Johnsen 18-04-2015 13:09
Reklame overalt er noe dritt

You have no rights to post comments