Byestetikk

Den herskende klassens benk

Den herskende klassens benk

Det kalles «fiendtlig arkitektur», og det sprer seg over hele verden.

- Arkitekturen handler ikke om å løse sosiale problemer, men å skjule dem, sier svenske Fredrik Edin, kulturredaktør i den svenske, radikale ukeavisen Arbetaren. Han er en av få skandinaver med kompetanse på feltet.

Det klassiske eksempelet på fiendtlig arkitektur er en benk som har armlener plassert midt på slik at man ikke kan ligge på den. Noen ganger er det aggressive tiltak som pigger på bakken, sprinkler som spruter vann og høyttalere som spiller høy musikk. Men det kan også være ting som ser helt uskyldige ut, som for eksempel en tung blomsterkrukke på et sted der folk har sovet tidligere. Det er ofte ikke noe du og jeg legger merke til. De eneste som oppfatter beskjeden, er de som ikke er ønsket.

– Man hører ofte grunneierne si at det skal være åpent for alle. Men i «alle» inngår ikke hjemløse, EU-immigranter og misbrukere, bare de man har lyst til at skal få være der, sier Edin.

«Den herskende klassens benk» heter masteroppgaven der han tok for seg benker i et ideologisk perspektiv. Uttrykket er en omskriving på et sitat fra Karl Marx om at den herskende klasses tanker er de herskende tanker i samfunnet. På samme måte mener Edin at hvordan vi utformer bybildet sier noe om hvilke tanker som hersker blant oss.

– Selv et fysisk produkt som en benk blir et ideologisk utsagn. Man sier jo at samfunnets verdighet avgjøres av hvordan man behandler de som er mest utsatt, sier han.

Kommentarer   

#1 Eilev Groven Myhren 19-05-2015 05:47
Og sjefsargumentet for Ringnes då han "tok" Ekebergskogen var gentrifisering: "No skal bomsen bort". Det var tydeleg frå første dag at han ville skifte ut turgåarane med "finslege" kunstkjennarar.
+1 #2 Thomas Henden 19-05-2015 07:35
Veldig bra at du tar opp dette. Jeg sliter mye med muskelspenninge r osv. og har i en årrekke lagt merke til at både Ruter og andre institusjoner som kjøpesentre osv ikke egentlig ønsker at vi skal få slappe av når vi sitter ned, og lager benkene bevisst glatte eller uten ryggstøtte. (Seter inne på kaféer osv er selvsagt bedre, men ikke alltid, avhengig av hvor fort gjestene forventes å sirkulere)

Jeg tar mye sjeldnere kollektivtrafik k enn før, også fordi setene om bord i busser, trikker og t-baner bevisst er laget ukomfortabelt, og at mange av dem vender feil vei. Denne politikken har den samme begrunnelsen hele veien, man ønsker ikke at hjemløse og narkomane skal bli sittende for lenge på disse offentlige plassene, og man ønsker business og da skal folk ikke sitte ned, men være i sirkulasjon på kjøpesentre osv. På Ruters linjer så går man også så langt som å slå av varmen på nattbussene, så fulle folk etter fest, ikke skal sovne og eventuelt så lett kaste opp. Derfor har også bussene bevisst dårlig stilte bremser, som er rykkete - man ønsker ikke at folk skal slappe av for mye, eller sovne.

I sum får man da et samfunn i en slags "kampberedskap" , med ganske riktig, en kald og fiendtlig arkitektur som forsvar "mot plagsomme individer", eller hva man nå skal kalle det.

Til og med i borettslaget jeg bor i, fjernet man for en del år siden noen benker fordi man mente at det hjalp mot ungdommer som "hang rundt", men resultatet var at det i stedet gikk ut over vanlige voksne og eldre mennesker, spesielt dem med ryggplager og andre plager, og folk sitter dermed ikke så mye ute og tar en prat og koser seg som før, mens ungdommene alltids greier å sette seg på en stein eller kant eller noe. Slik er det nok blitt mange steder, og ironisk nok taper dermed næringslivet på dette, fordi flere velger å holde seg hjemme på litt sure og kalde dager, som det er mange av i Norge, hvor de ellers hadde gått ut.

Også kjøpesentra taper mer på denne "forsvarspoliti kken" fordi ett typisk scenario når familien er på shopping, er at mannen ønsker å avslutte shoppingen tidligere når forretningene ikke kan by på en eneste sitteplass mens kona prøver nye klær eller sko.

Jeg, for min del, velger stadig oftere bilen, da den har et mykt og godt sete, som vender rett vei, jeg er garantert sitteplass, og da gjør det egentlig ikke så mye at det er litt kø eller tar litt tid å finne parkeringsplass .
+2 #3 Kristian Vea 19-05-2015 13:17
Dette er en veldig uheldig utvikling, og jeg er så glad for at landsmøtet til De Grønne for noen helger siden vedtok denne resolusjonen (som jeg var med på å skrive). Den tar indirekte tak i dette ved å si det motsatte: våre byrom er en fortsettelse av våre hjem, og det betyr faktisk noe for hvordan de bør utformes.

mdg.no/.../...
#4 Helle Benedicte Berg 19-05-2015 13:19
Er det egentlig belegg for å si at dette sprer seg over hele verden? I mange byer i dag ser vi jo tvert om også mer åpenhet og deltakelse og fokus på livskvalitet for alle. Men ellers er jeg veldig enig - en lite gjestfri benk eller vinduskarm med pigger, er en for mye!
#5 Kristian Vea 19-05-2015 13:20
Helle: Om det sprer seg over hele verden vet jeg ikke, men det er i alle fall en retning innen urban design som har fått et visst fotfeste over tid.

The Guardian kommenterer:
theguardian.com/.../...
#6 Helle Benedicte Berg 19-05-2015 13:22
Ja, det er helt klart en retning, og det er ikke en god retning, men jeg er usikker på hvor sterkt den sprer seg, jeg tror faktisk dette var mer vanlig for 10-15 år siden enn nå, men det finnes jo noen eksempler. Dagens hovedtrend - ihvertfall i vestlige og skandinaviske byer - er økt tilgjengelighet og deltakelse i byrom. Ekskluderende design er mer vanlig i byer med helt store klasseskiller, som også har mer av gated communities.
#7 Helle Benedicte Berg 19-05-2015 13:23
Ser flere av casene er hentet fra London. Jeg studerte byutvikling der i 2002, og da var det allerede en diskusjon. Den gangen var det bla. et issue i tilknytning til visse store kjøpesentere, som ikke ønsket at folk skulle oppholde seg for lenge på benkene, verken inne i - eller utenfor sentrene.
#8 Tone Bergli Joner 20-05-2015 09:48
Vi har fientlige benker i Oslo også. Jeg kaller dem "sadistbenker". De står v trikkeholdeplas ser utenfor Oslo City, Gunerius og på Nydalen T-banestasjon. Jeg undersøkte hvorfor de er glatte og avrundt slik at de er umulig å sitte mer enn et minutt på. Fikk til svar at da kunne ingen uteliggere slå seg ned på dem.
#9 Nina Langfeldt 21-05-2015 07:25
Mitt inntrykk er at folk flest primært ikke reagerer på bumse-fiendtlig e benke fordi de representerer et mennesskesyn og ideologier man ønsker å ta avstand fra, men fordi disse benkene heller ikke er gode for folk flest. Så jeg antar at det folk flest ønsker, ikke er endring av menneskesyn eller ideolgiske perspektiv, men bedre benker og flere vektere og politi som kan holde bumsen unna eller jage dem bort?

You have no rights to post comments