Eldreomsorg

Lindebergsakene: Unnskyldning til de som urettmessig rammes

Lindebergsakene: Unnskyldning til de som urettmessig rammes

- Helt grunnleggende rettsikkerhetsprinsipper er at enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Og i alle fall: når politi og helsetilsyn henlegger en sak er saken nullstilt. Da kan ikke kommunen allikevel ilegge vedkommende en straffesanksjon ved fortsatt å utestenge ham fra sin arbeidsplass.

- Det er ledere, på alle nivåer, som har ansvaret, og som rettmessig må ta dette.

Og kanskje det viktigste er: Også i framtida vil det helt sikkert skje feil overfor ansatte, pårørende eller brukere av kommunale tjenester. Derfor, når det gjelder både administrative og politiske ledere: Vær ydmyk, innrøm feil og vær raus nok til å beklage og be om unnskyldning overfor dem som urettmessig rammes.

Dette var 3 av mine oppsummeringer av hva vi kan lære av de såkalte Lindeberg-sakene da bystyret behandlet Kommunerevisjonens rapport.

Les hele innlegget nedenfor.

 

Oslo bystyre 5. februar  2014 Ivar Johansen, SV

 

Sak Oslo kommunes saksbehandling i Lindebergsakene

Ordfører,

Dette er en trist sak. Eller riktigere to triste saker.

Jeg skal konsentrere meg om å si hva vi bør lære av de 2 sakene:

Lærdom nr. 1 er: Sykehjemsansatte må være seg bevisst at det ikke er uvanlig at demente personer beskriver hendelser som ikke har skjedd.

Lærdom nr. 2: Når avvik skjer: Sørg for god dokumentasjon fra første stund. Kvalitetssikringssystemet Kvalitetslosen skal være tilgjengelig for alle ansatte, og brukes. Varsler fra ansatte om avvik må følges opp av overordnet ledelse.

Lærdom nr. 3: Sykehjemmene må ha gode rutiner ved påstander om seksuelle overgrep eller svikt i  medikamenthåndtering. Ved mulig seksuelt overgrep må det selvsagt foretas en medisinsk undersøkelse. Her sviktet Sykehjemsetaten.

Lærdom nr. 4: Ansatte med personal- og ledelsesansvar må kjenne lov- og avtaleverk, som jo blant annet skal ivareta beboere og ansattes rettssikkerhet. Her var det for mye comboy-virksomhet.

Lærdom nr. 5: Hold hodet kaldt, og ikke forhast deg med handlinger som uberettighet kan skape uro hos ansatte, beboere og pårørende. Som her, hvor byrådslederen på en fredag sender ut pressemelding om unormal høy dødsrate på en sykehjemsavdeling, og som hadde vært helt avdramatisert om han – som anbefalt – hadde ventet til mandag.

Lærdom nr. 6: Helt grunnleggende rettsikkerhetsprinsipper er at enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Og i alle fall: når politi og helsetilsyn henlegger en sak er saken nullstilt. Da kan ikke kommunen allikevel ilegge vedkommende en straffesanksjon ved fortsatt å utestenge ham fra sin arbeidsplass.

Lærdom nr. 7: Det er ledere, på alle nivåer, som har ansvaret, og som rettmessig må ta dette.

Og den siste, og kanskje viktigste er: Også i framtida vil det helt sikkert skje feil overfor ansatte, pårørende eller brukere av kommunale tjenester. Derfor, når det gjelder både administrative og politiske ledere: Vær ydmyk, innrøm feil og vær raus nok til å beklage og be om unnskyldning overfor dem som urettmessig rammes.

You have no rights to post comments