Funksjonshemmede

Byrådet vil begrense friheten for bevegelseshemmede

Byrådet vil begrense friheten for bevegelseshemmedeFor de fleste av oss er det en selvfølge at vi kan stoppe en ledig drosje på gata, eller gå til nærmeste drosjeholdeplass, når vi trenger en taxi. I så mange sammenhenger snakkes det så vakkert om valgfrihet, og jeg fremmet i sin tid forslag i bystyret om at også TT-brukere burde ha denne valgfrihet. Bystyreflertallet ønsket ingen valgfrihet for bevegelseshemmede som ikke kan nyttiggjøre seg ordinær kollektivtrafikk.

Nå går Høyre/Fr.P-byrådet andre veien, og ønsker å ytterligere å stramme inn på bevegelseshemmedes frihet: forutsetning for å kunne benytte TT-tjenesten er at en forhåndsbestiller transport. I en tid hvor det skrytes av at du ikke trenger rutetider, for trikken går hvert 5. minutt, ønsker Byrådet å gi bevegelseshemmede en vanskeligere hverdag. Årsmøtet i Blindeforbundets Osloavdeling ( se under) reagerer meget skarpt på forslaget.

Les planene for en ny TT-modell (ppt - hvis problemer; høyreklikk og last ned til egen maskin)
Les om anbudskravene


Uttalelse fra årsmøtet i Norges Blindeforbund Oslo

Sterk begrensning i blinde- og svaksyntes bevegelsesfrihet
 

Byrådet har blitt pålagt å anbudsutsette TT i Oslo. I denne forbindelse er Norges Blindeforbund Oslo blitt kjent med på et informasjonsmøte at byrådet i denne forbindelse vil frata blinde, svaksynte og andre grupper av funksjonshemmede muligheten til tilrettelagt transport uten å ha bestilt dette på forhånd. 

Norges Blindeforbund i Oslo reagerer sterkt på at byrådet på denne måten begrenser bevegelsesfriheten til blinde og svaksynte i Oslo. Vi mener dette er diskriminering av oss som gruppe, samtidig som det harmonerer dårlig med Oslo kommunes satsing på ordinær kollektivtransport der busser og trikker går stadig oftere. Ingen bestiller bussen eller trikken på forhånd. 

I forskriften for TT står det at TT skal være en erstatning for kollektivtransport for funksjonshemmede når de ikke kan benytte dette. I Oslo kommunes egen evaluering av Transporttjenesten fremkommer det at bestillingstransport, som har vært praktisert for brukere av spesialbiler for rullestoler er svært negativt mottatt blant brukerne, uten at det er noen gevinster for Oslo kommune.  

Kommentarer   

#1 Hanne Lyssand 05-05-2010 10:07
Jeg blir oppgitt. kunne de samtidig vedta at det aldri skal være forsinkelser på de offentlige kontorene du bruker tt- kort for å komme til?
#2 Wenche Vatne 05-05-2010 10:57
Valgfrihet er bare for festtaler.
#3 arne rud moa 05-05-2010 11:56
Det skal tydeligvis ikke være lett å være funksjonshemmet . Når man får tildelt fritidsreiser må de også kunne brukes. Hvorfor i svarte skal alle sosiale tiltak gjøres vanskelig tilgjengelige av byrådet.
#4 Tove Karr 05-05-2010 12:18
Når min demnte mann og jeg skal ut for å handle eller treffe venner, kan altså ikke uforutsette ting skje, noe det nesten alltid gjør, dette vil gjøre det praktisk talt umulige for ham å komme ut.
#5 Tove Bolstad 05-05-2010 14:08
Jeg bare spør, hva skal vi med universell utforming, når vi ikke kan benytte oss av mulighetene, på lik linje med funksjonsfriske ? Ikke gjør at TT ordningen blir vanskeligere å nyttiggjøre oss av ! Problemer har vi nok av fra før.
#6 Anne-Mette Bredahl 05-05-2010 19:08
Dette er helt håbløst. som blnd bruker jeg drosje for å ta min etårige sønn til barnehage og deretter videre til jobb. hjem fra jobb og fra barnehagen og hjem. det betyr 4 ture hver dag. hvis jeg skal påregne en time pr tur er det 4timer per dag + ventetid. et forslag som det kan gjøre at det blir umulig for meg å fortsette min jobb...???
noen har ikke gjennomtenkt dette forslag.
#7 Berit Ovesen 05-05-2010 21:48
Trist med alle sakene som kommunen og Staten inisierer og som sikkert har til hensikt å spare penger, men som endrer og reduserer tilbud til funksjonshemmed e. Det krever mye å forholde seg til funksjonshemmin gen og så krever det utrolig mye å stadig måtte forholde seg til ulike utspill og endringer. De siste årene har vi vært med på konkurranseutse tting av elevtransport. Det var kjempekrevende for skolene, barna og foreldrene og endte med retrett og rettsak. Så sa omsorgsbygg opp leieavtalen til skolen for 29 psykisk utviklingshemme de. Skolen måtte finne en løsning uten hjelp fra det offentlige. Så ble utvidet ungdomstid ved private skoler stoppet. Den ble heldigvis reversert. Hva blir det neste?
#8 Bjørn Hansen 05-05-2010 23:27
Det er slik at funksjonshemmed e er en annen art enn restene av menneskeheten i Oslo. I denne byen bryr de seg ikke om at, og vi sier det igjen, at sektoransvarspr insippet skal gjelde vedtatt av Stortinget. Mellom GUD og Oslo kommune er der ingen, i alle fall ikke Stortinget.
#9 Bjørn Hansen 06-05-2010 07:38
Før snakket folk Latin nå snakker de bare penger. Vi bygde nettopp et prosessanlegg på Aukra til 60000 millioner. Stockhpolm bruker 180 millioner i universell utforming hvert år Oslo 30. Jeg er lei dette maset om at det er dyrt. Det er det ikke. Det som foregår er menneskeforakt satt i system, ved utestengelse.
#10 Kristin Berg 06-05-2010 09:58
Innstrammingen vil, slik jeg forstår den, ramme alle TTbrukere i Oslo, ikke bevegelseshemme de alene. Denne fløyen av politikere pleier vanligvis å mislike byråkrati, og er ofte raskt ute med å påpeke mostanderes dragning mot nettopp dette! Liv og lære - en vanskelig størrelse, og dette er atter et eksempel hvor troverdigheten reduseres til langt under nullpunktet! Den eneste effekten jeg ser, er at prislappen øker ytterligere. Dersom ulike drosjeselskap får endelig tilsagn i ulike bydeler, da kan det blir en virkelig elegant kabal som skal legges - dette er virkelig kørka teit!
#11 Randi Lundh 06-05-2010 19:47
Utrolig at noen i det hele tatt kan komme med et slikt forslag! Dette må vel bli en sak for likestillings- og diskriminerings ombudet?
#12 Anna 07-05-2010 12:53
ja, dette må vi ta tak i!! Håper vi kan være med å gjøre om på dette. det innebærer oj en stor innskrenking av friheten til brukerne. i tillegg ser jeg at samkjøring kan skape problemer for de som har angst. min sønn ville ikke talket det å kjøre sammen med folk han ikke kjente, og slett ikke taklet ukjente sjåfører. heldigvis er vi forbi det , men det er sikkert mange som er der nå. Det virker som byrådet bare forholder seg til voksne med nedsatt fysisk funksjonsevne uten jobb i denne saken. Trenger de mer informasjon?
#13 Ivar J 07-05-2010 12:56
heldigvis er dette, så langt, "bare" et forslag som er ute på høring.
og Byrådet har heller ikke fullmakt til å vedta denne type omorganisering.
det endelige forslag må fram til behandling/vedt ak i bystyret, og ved bred moblisering vil jeg tro det er mulig å stoppe denslags ideer.
#14 Agnes Persen 09-05-2010 12:37
Ja hvorfor gjøre det lett når det kan gjøres "vanskelig" for oss som er brukere. Skulle ønske politikerne fikk prøve noe av våres hverdag.Tenk for et ramaskrik det har vært i vinter med togforsinkelser . Hvem tenker på oss når vi sitter å venter på bil. Sist jeg var på behandling satt jeg i nesten 2 timer å ventet på drosje som ikke kom, den var bestilt gjennom 05515, og der var det umulig å komme fram. Til slutt måte jeg drosje på TT-kortet. Tenk som alt blir fordyret for oss. Hvem betaler telefonregninge ne for oss. Det er dyrt å ringe 5 sifret nummer. Håper vi fortsatt kan ta en drosje uten å måtte bestille. Politikere "DET ER LOV Å BRUKE HODE"

You have no rights to post comments