Funksjonshemmede
TT: Krevende for seniorklubben i Blindeforbundet
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Funksjonshemmede
- Publisert onsdag 17. august 2011 01:23
Blindeforbundet i Oslo har er flott tilbud til eldre blinde. Hver uke møtes 50 blinde og svaksynte hver uke. Mange av disse er veldig ensomme og isolerte og trenger sårt og komme seg ut.
Men nå rakner det, på grunn av TT-ordningen. De store TT-bussene er veldig vanskelig å gå ut og inn av når du i tillegg har både dårlig syn, hørsel og i mange tilfeller dårlige ben, hofter og slike ting som kommer i alderdommen.
Bussene TT-tjenesten bruker har veldig vonde seter å sitte i, det ligger seler og masse ting rundt om på gulvene som de ikke ser og har lett for og snuble i. Det er mange som har store sår på leggene etter og ha dunket bort i noe i bussen. Mange av brukerne har nå sagt at de snart ikke orker å komme på klubben lenger p.g.a disse bussene.
Bydelene kunne løst dette ved at disse blinde eldre slipper å bruke bussene, men i stedet benytte drosje fra det som ble etablert som en overgangsordning. De fleste bydeler er fleksible, men ikke alle. Jeg tar saken opp med Byrådet.
Aud Stenberg skriver til meg som ansatt aktivitør for en seniorklubb på Norges Blindeforbund:
Hun har 50 blinde og svaksynte eldre mennesker som kommer til seniorklubben hver uke. Men siden Samres tok over TT-kjøringen har hun hatt store problemer med transporten. Enten kommer de fryktelig for sent, de glemmer å hente dem både inn til klubben og i retur hjem. Dette er naturligvis fryktelig frustrerende. De gamle blir veldig usikre av dette. Og som hun sier:
"De henter også en og en i hver sin store buss, så dette er ikke mye samkjøring. Dette må bli dyrt for kommunen!
De store bussene er veldig vanskelig å gå ut og inn av når du i tillegg har både dårlig syn, hørsel og i mange tilfeller dårlige ben, hofter og slike ting som kommer i alderdommen. Bussene har veldig vonde seter å sitte i, det ligger seler og masse ting rundt om på gulvene som de ikke ser og har lett for og snuble i. Det er mange som har store sår på leggene etter og ha dunket bort i noe i bussen. Mange av brukerne har nå sagt at de snart ikke orker å komme på klubben lenger p.g.a disse bussene. Dette et er fryktelig leit. Klubben er det eneste de ser frem til, mange er veldig ensomme og isolerte og trenger sårt og komme seg ut.
Nå har noen bydeler åpnet for at de gamle kan benytte seg av overgangsordningen. Men bydel Nordstrand er helt urokkelig,. Hun har sendt to søknader, hun har ringt, og to av hennes brukere har ringt, men de vil ikke la noen benytte seg av den ordningen. Hun spør: "Hvordan er det mulig at noen bydeler er behjelpelig og Nordstrand rett og slett nekter? Skal det ikke være likt for alle bydeler? Byråden har jo også sagt at de skulle kontakte bydelene og informere om at det skulle være lettere å få være med i overgangsordningen."
Jeg tar spørsmålet opp med Byrådet.
Kommentarer
Seniorklubben hadde et system med transport. Det fungerte med tre faste sjåfører og fulle biler på faste ruter. Alle var fornøyd. Nå er ingen fornøyd. Vi har en stund sett at seniorene våre bruker fritidsreiser for å komme hit. Det viser hvor stor betydning seniorklubben har, men med tanke på at de har tre turer pr uke er det trist å vite at de bruker to på klubben. Det betyr at de annenhver uke kan ta en tur til butikken,frisør en eller besøke en venn/venninne. Det betyr økt isolasjon.
Norges Blindeforbund Oslo er, som resten av handicapbevegel sen i Oslo, opptatt at av samkjøring kun skal brukes der det er effektivt og ikke gir store forsinkelser. I seniorklubben er samkjøring nettopp det. Det er sågar trivelig og svært velkomment. Men ikke i de store bussene. Flere har skadet seg. Vi har feks ei med brukket rygg og nakke, nesten blind. Det forlanges av henne at for å være med i seniorklubben må hun være villig til å ta nedslag fra stor buss!
Seniorklubben vår har et system som står klart til bruk. Effektivt og en suksess på alle måter. Men vi har så langt ikke fått lov til å bruke det.
Det er forøvrig en skam at ikke flere bydeler godkjenner bruk av lave biler til eldre. Man skulle tro de drev rekruttering til hopplandslaget. Jeg hadde en bisarr samtale med en tt-ansvarlig i en bydel. Hun mente (som mange) at så lenge blinde med bevegelseshemmi ng fikk hjelp inn rullestolrampen så var det ikke noen problemer. "Da foreslår jeg du setter på deg bind for øynene, legger på dårlig balanse og en bevegelseshemmi ng og forsøker selv" sa jeg. "På dette nivået vil jeg ikke snakke" svarte hun. "Det er jeg helt enig med deg i" sa jeg. Og vårt medlem fikk lav bil. Men hun var ingen senior, hun skulle på arbeid. Det ser ut til at ting er vanskeligere å forstå når det kommer til gamle. Men for oss er seniorene viktig. Psykisk helse blant eldre er viktig. Nå må kommunen i praksis vise resultater på at de har hørt det vi har sagt!
Men du har kanskje ikke lest hva de skriver over?
Men som Blindeforbundet sier; passer bra når passasjerne skal til samme adresse: Blindeforbundet s seniorklubb
Se for deg følgende regnskap: 50 ukentlige brukere med 2 turer hver blir 100 turer i uka X 420.- X 40 uker i året= 840000.- ekstra fordi blindeforbundet s medlemmer ikke vil kjøre minubuss.
I tillegg er 75% av spesialbilene som kjører i ordningen ikke eldre en 2 år og har meget god komfort. Det er ikke værre å gå opp rampen i en minibuss med hjelp av sjåføren, en å gå opp f eks en rullestolrampe på et kjøpesenter. At blindeforbundet s medlemmer opplever det som et statusfall å måtte kjøre minibuss i stedet for en fin Mercedes taxi er jo en annen sak.
Blindeforbundets medlemmer burde jo være glade for at de slipper å bruke av sine fritidsturer når de skal på eldreklubben. Alle andre TT - brukere som drar på eldreklubber rundt om i byen må bruke en fritidstur, mens blindeforbundet s medlemmer har presset gjennom at det er et dagsentertilbud og dermed blir ikke turen trukket av kvoten fritidsturer.Ur ettferdig vil mange si, og du Ivar er jo inkarnasjonen på rettferdighet så her har du en jobb å gjøre!
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.