Funksjonshemmede
TT-kjørekontor fra Senegal?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Funksjonshemmede
- Publisert tirsdag 05. august 2014 02:53
At Oslo kommune har inngått ny kontrakt med Samres AB om drift av kjørekontor og korttjeneste i TT-tjenesten har, ikke overraskende, skapt sterke reaksjoner hos TT-brukerne. Et av dagens ankepunkter mot Samres er at det er store språkproblemer å snakke med deres svenske ansatte. At Samres nå har opprettet en bestillingssentral i det afrikanske landet Senegal har ikke akkurat stagget frykten. VD hos Samres, Björn Falck, argumenterer for at alle vinner når transporttjenester styres fra Afrika.
Jeg har derfor stilt følgende spørsmål til Velferdsetatens seksjonssjef Hedda Aas: "Har avtalen noen formuleringer som hindrer Samres i å lokalisere aktiviteten til andre land, f.eks. Senegal?"
Og hun svarer:
"Nei, det har den ikke. I regelverket om offentlige anskaffelser er det et grunnleggende krav om at oppdragsgiver ikke kan diskriminere leverandører på grunn av nasjonalitet eller lokal tilhørighet. I avtalen er det stilt krav til gjennomføring og kvalitet i tjenesten som skal leveres. Det er for eksempel stilt høyere krav til norskkunnskaper enn vi har i dag, kravet i ny avtale er: Kundebehandlere skal beherske meget godt norsk muntlig og skriftlig, tilsvarende bergenstesten.
Videre stilles det krav som: Leverandør kan benytte et planleggingssystem for å planlegge transporten, men planleggingen skal kontrolleres og justeres manuelt av personer med gode geografikunnskaper om Oslo og Akershus for manuell kvalitetssikring av den planlagte transporten. Leverandør skal også sikre seg oppdatert kjennskap til endringer i trafikkbildet, f.eks. omkjøringsruter ved trafikkulhell, særskilt kødannelser en dag o.l."
Jeg er i tvil om Velferdsetatens lovforståelse nødvendigvis er rett, for det dreier seg om noe annet og mer enn "nasjonalitet eller lokal tilknytning." I Sverige har Samres stått veldig på for å flytte tjenestene til Senegal. Som det heter i Gøteborgsposten:
"Under en lång tid har det pågått en rättslig tvist om anbudsföretaget Samres ska ha rätt att utföra uppdraget från Senegal eller inte. Västtrafik har sagt nej och hänvisat till osäkerhet kring hanteringen av personuppgifter enligt kraven i personuppgiftlagen (Pul). Senegal har exempelvis inte skrivit under Europarådskonventionen, vilket Västtrafik kräver. Samres AB har överklagat Västtrafiks krav men förlorade senast i kammarrätten. Nu ligger tvisten i Högsta förvaltningsdomstolen. Samtidigt har Västtrafik och Samres träffat ett avtal där det enligt Västtrafik finns skrivningar som gör det omöjligt för Samres att bedriva någon del av den upphandlade verksamheten från Senegal. Den rättsliga tvisten anses därmed som död."
Men Oslo kommune vil altså ikke, på samme måte som svenskene, motsette seg at TT-henvendelser håndteres fra Senegal dersom Samres nå eller i senere i kontraktsperioden skulle ønske det. Eneste kravet kommunen har i den sammeheng er at språk- og geografikunnskapskrav tilfredsstilles.
Kommentarer
Jeg har mange svenske venner som bekrefter dette.
Jeg fikk også høre et argument for utlokalisering, fremført av en av v.d.-ene for "färdtjänstföre tagen -- det er jo flere som driver ifärdtjänsbrans jen i Sverige som kjent -- argumentet skulle være at man skapte arbeidsplasser i fattige land.
Det er jo beundringsverdi g at man ønsker å gjøre en innsats for å bedre arbeidsledighet en i andre land, men med fare for å virke kynisk må jeg si at jeg for min del tror at det mer er økonomiske hensyn som styr. Her er det om å gjøre å tjene penger, intet annet.
nå er mitt spørsmål om Oslo kommune ønsker å redusere tilgjengelighet en for TT-passasjerene . En utmerket måte å gjøre dette på er å utlokalisere tjenesten til land hvor norskkunnskapen e er minimale. Dette er jo også en måte å spare penger på.
Jeg synes det er trist at Oslo kommune neglisjerer synspunkter fra handikapporgani sasjonene; dette har jeg for øvrig fremført tidligere. Man kan jo lure på hva man egentlig skal med brukerinnflytel se når kommunen velger å se bort fra dette, selv om konklusjonene hva angår Samres er temmelig klare.
DE SOM SVARER I ANDRE ENDEN AV TELEFONEN HOS SAMRES, SKAL BÅDE FORSTÅ HVA KUNDEN ØNSKER OG BESVARE SAMTALEN PÅ ET SPRÅK/ EN DIALEKT SOM KUNDEN KAN FORSTÅ.
Jeg er overbevist om at dette er også SAMRES interessert i når de outsorcer denne tjenesten til et land så langt borte som Zenegal. Likevel er det meget viktig for oss at SAMRES hele tiden blir PUSHET dersom de ikke klarer å levere de tjenestene både Oslo kommune og TT-kundene kan være tilfredse med.
Fint at vi har en "vaktbikkje" som deg Ivar.
Espen Thomassen,NBF-r epr. i Rådet for funksjonshemmed e, bydel Søndre Nordstrand
Jeg mener, det kan ikke være lokakunnskap som blir utslagsgivende dersom Oslo kommune legger koordinering av TT-kjøringen til Senegal.
Ja du leste riktig. Senegal i Afrika.
Her snakker vi om en potensielt grenseoverskrid ende outsourcing.
Jeg mener, det kan ikke være lokakunnskap som blir utslagsgivende dersom Oslo kommune legger koordinering av TT-kjøringen til Senegal.
Ja du leste riktig. Senegal i Afrika.
Her snakker vi om en potensielt grenseoverskrid ende outsourcing.
Et spørsmål er hvem som skal betale, ta kostnaden, for misforståelser og forsinkelser? Skal et kommunalt tjenestested som har mange brukere inn og ut få en eksklusiv rett til å ha beredskapsperso nale til å takle situasjoner som kan oppstå ved rot hos Samres, og skal det ha rett til å fakturere for mertid?
Mitt spørsmål kan utvides til brukerens foresatte, brukeren selv osv.
De neste er vern om personopplysnin ger og rettsstillingen knyttet til dette i Senegal. Dersom denne er vesentlig annerledes er dette et spørsmål som bør klargjøres. Og er den ikke god nok, skal dette alene stoppe tjenesteyting fra Senegal. Her er nok et helt vesentlig poeng. Stå på Ivar!
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.