Funksjonshemmede

Trygghetsalarm også for fattigfolk: Kommunen må ta ansvar for mobilabonnementet

Trygghetsalarm også for fattigfolk: Kommunen må ta ansvar for mobilabonnementet

At kommunen tar ansvar for mobilabonnementet er eneste måte å sikre at også fattigfolk får trygghetsalarm.

Bjørn Andrè Gulbrandsen skrev til meg:

Jeg heter Bjørn og har epilepsi. Har fått innvilget trygghetsalarm, men får ikke dette fordi det kreves et abonnement fra Telenor som mennesker med gjeldsordning eller betalingsanmerkninger ikke får av Telenor. Oslo kommune har valgt denne løsningen for trygghetsalarm som ekskluderer mennesker med betalingsvansker og gjeldsproblematikk.

På torsdag lå jeg på badegulvet etter epilepsianfall med venstresidig lammelse i ca 45 min uten å få hjelp fordi jeg ikke har trygghetsalarm. Angsten var rimelig høy mens jeg hørte det ringte i mobilen som lå på stuebordet.

I Oslo kommune i dag er det sånn at når du har gjeldsproblematikk får du ikke trygghet. Er dette noe som kan gjøres noe med straks? De som leverer tjenesten for kommunen var ikke ukjent med at det var flere som ikke fikk trygghetsalarm pga betalingsanmerkninger. Er det sånn det skal være?"

Jeg har tatt saken opp med byrådet, som i notat til bystyret bekrefter fakta: Den som ikke består en kredittvurdering hos Telenor vil ikke få det mobilabonnementet hos Telenor som er en forutsetning for trygghetsalarm. Dette er en helt uakseptabel situasjon. Helsedirektoratet har anbefalt at kommunene tar ansvaret for hele kommunikasjonskjeden inkludert eventuelle telefonabonnement, med det økonomiske ansvaret dette medfører.

Oslo kommunes Helsetaten er i dialog med Telenor og Utviklings- og kompetanseetaten for å kartlegge ulike framtidige løsninger og prismodeller for abonnementer med trygghetsalarm i hjemmet, og hvor kommunen har ansvaret for abonnementet.

Da forventer jeg at denne saken finner sin snarlige løsning.

Kommentarer   

+1 #1 Veslemøy Kristine Talmo 19-06-2015 05:39
Er det mulig?! SKAMMELIG! Sånn kan vi ikke ha det!
#2 Lea Maria Jenssen 19-06-2015 05:59
Dette er jo ikke trygghet for alle
+2 #3 Astrid Rohde 19-06-2015 07:55
Mye rart som skjer i Oslo. Trodde det var helt andre kriterier som avgjorde hvem som Skulle få trygghetsalarm.
#4 Lillian Moldenæs 19-06-2015 08:02
Sykt spør du meg. Det er til og med dyrere med fasttelefon for de som ennå kan ha den.
Jeg har trygghetsalarm tilknyttet internettet med sim kort som tar over hvis nettet er nede. Internett har jeg men sim kortet betaler kommunen siden det er extra og MÅ være der.
Telenor bør ikke ha monopol på slike tjenester!!! Kommunen BØR bestemme hvem som skal ha trygghetsalarm. De har kompetansen og vet hvem som trenger den.
Hvis folk ikke får alarm, er det da telenor som skal ta regningen på alle turene som hjtj blir pålagt av Telenor med extrabesøk til de som ikke får alarm?
#5 Anders W. Olsen 19-06-2015 08:05
Merkelig. Det kan da ikke være noe problem for Oslo kommune å eie abonnementene?
#6 Helle Bakke 19-06-2015 08:07
Helt uhørt! Denne praksisen må åpenbart forandres umiddelbart!!
+1 #7 Heidi Farstad Kvalheim 19-06-2015 08:11
Vi er blitt så glad i private løysninger her i landet at vi ser ikkje når det går over alle støvleskaft, som her
#8 Hans-Petter Håkenstad 19-06-2015 09:48
Dette går rett og slett ikke ann! Folk som ikke får trygghetsalarm kan jo i nødsfall ligge der å dø! Her må myndighetene ta ansvar.
+1 #9 Åse Karin Karlsen 19-06-2015 09:50
Rimelig i tråd med blåblå tanke?? A-B-C menneske, verdige trengende og uverdige trengende:( MEN såklart heilt uakseptabelt.Ma n skulle tro vi levde i 1815 og ikke i 2015.. man kan ikke tro det selv om man ser det.Ett menneskeliv er og blir uerstattelig enten man er Kong Salomon eller Jørgen Hattemaker.Man kan miste pusten av mindre, men holdninger er det som styrer, også rett over stupet:(
#10 Odd Eivind Koppang Torp 19-06-2015 10:34
Dette er jo heilt absurd! At ein har dårleg råd treng ikkje bety at ikkje treng tryggleiksalarm ...
+2 #11 Oddvar Grønlie 19-06-2015 10:37
Nei, det må det bli slutt med øyeblikkelig. Det skal ikke være slik at lommeboka skal være avgjørende om hvorvidt man får hjelp eller ikke. Slik har det vert alt for lenge og en gang må dette stanses.
#12 Thomas Henden 19-06-2015 12:19
Bør ikke Nasjonal kommunikasjonsm yndighet kunne pålegge Telenor å la de som trenger trygghetsalarm få bruke et kontantabonneme nt eller noe, legge til rette det tekniske for at trygghetsalarme n inkludert i etableringspris en, ringer de aktuelle numre, sender melding eller hvordan dette nå fungerer når trygghetsalarme n utløses? Dette kan da virkelig ikke være noe teknisk problem???
#13 Steinar Mathiesen 20-06-2015 14:54
To ting som skurrer her, hvorfor skal Telenor ha monopol? Det andre er om en betalings anmerkning skal være grunn til å nekte abonnement.
#14 Else pettersen 21-06-2015 06:51
Det kan synes som at Stjelenor, jeg mener Telefon, driver med passiv dødshjelp.
#15 Wenche Svoor 22-06-2015 05:48
Et argument til: Hvorfor MÅ man ha fasttelefon for å få trygghetsalarm? Da "selvfølgelig" hos TELENOR, det påfører alle med trygghetsalarm ekstrautgifter! !!

You have no rights to post comments