Funksjonshemmede
Transporttilbudet til psykisk utviklingshemmede: Sjåfører skaper uro
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Funksjonshemmede
- Publisert søndag 21. juni 2015 03:30
Mor til psykisk utviklingshemmet sønn er fortvilet. Taxi-sjåfører oppfører seg på en måte som gjør sønnen utrygg. Hun skriver blant annet dette om en opplevelse fredag:
"B gikk til bilen i dag, glad og fornøyd. Han elsker jobben sin på Ragna Ringdal og den beste belønningen var at han skulle hjem til pappa etter jobb. Han satte seg inn i bilen, klar for ny dag, med smil om munn.
Så kommer slangen i Paradiset frem. Taxisjåføren begynte å diskutere med meg om levering av B. Det hadde skjedd ham flere ganger at han kom før kl. 0800 og Ragna Ringdal tar ikke imot før kl. 0800, "enda det er 20 folk der inne". Jeg forsøkte å forklare at de åpner ikke før 0800. Hva skal jeg gjøre da spør sjåføren. Da må du vente til noen kommer, svarte jeg. Men han kaster seg ut av bilen, sier sjåføren. Ja, men du kan ikke dra før han blir hentet, svarte jeg. Det er ikke lov, sa sjåføren. Hvis jeg får mer penger av å vente enn å kjøre får jeg ikke penger, det er ikke lov, sa sjåføren igjen. Da må du snakke med Norgestaxi og SAMRES, svarte jeg samtidig som jeg forklarte at det er en ganske vanskelig oppgave å få en bil til rett tid som kommer fram i rett tid. Uten taxifelt og en uforutsigbar trafikk gjør det umulig og vi kan ikke klandre noen.
Jeg vet av erfaring at slike diskusjoner gjør B veldig urolig. Jeg ba ham stoppe og forklarte at B blir urolig av dette. Det endte med at den glade gutten sparket i gulvet og rev i selene på sekken. Jeg klemte han og sa at alt er i orden, han er ikke sint osv. Han gjorde et tappert forsøk på å smile, men det hele ble en grimase.
Det skulle være helt unødvendig at vi skal oppleve slike sjåfører. Vi er kunden og han bør ikke ta ut sin frustrasjon på oss. For å si det mildt er jeg også ganske frustrert over taxitilbudet til B, det er vi alle, tror jeg. B er psykisk utviklingshemmet og har ikke den intellektuelle kapasitet til å forstå hva som foregår. Han opplever det som en sint mann som kjefter og han blir veldig utrygg. Hvor mange traumatiske opplevelser den gutten har hatt i disse taxiene har jeg ikke lenger oversikt over."
Les hele hennes henvendelse nedenfor. Har andre tilsvarende opplevelser?
Dette er henvendelsen fra moren, og som blant annet er sendt til Velferdsetaten, Norgestaxi og Samres:
Ovennevnte gutt har transport tur-retur 2 hjem+avlaster - Ragna Ringdal dagsenter
B gikk til bilen i dag, glad og fornøyd. Han elsker jobben sin på Ragna Ringdal og den beste belønningen var at han skulle hjem til pappa etter jobb. Han satte seg inn i bilen, klar for ny dag, med smil om munn.
Så kommer slangen i Paradiset frem. Taxisjåføren begynte å diskutere med meg om levering av B. Det hadde skjedd ham flere ganger at han kom før kl. 0800 og Ragna Ringdal tar ikke imot før kl. 0800, "enda det er 20 folk der inne". Jeg forsøkte å forklare at de åpner ikke før 0800. Hva skal jeg gjøre da spør sjåføren. Da må du vente til noen kommer, svarte jeg. Men han kaster seg ut av bilen, sier sjåføren. Ja, men du kan ikke dra før han blir hentet, svarte jeg. Det er ikke lov, sa sjåføren. Hvis jeg får mer penger av å vente enn å kjøre får jeg ikke penger, det er ikke lov, sa sjåføren igjen. Da må du snakke med Norgestaxi og SAMRES, svarte jeg samtidig som jeg forklarte at det er en ganske vanskelig oppgave å få en bil til rett tid som kommer fram i rett tid. Uten taxifelt og en uforutsigbar trafikk gjør det umulig og vi kan ikke klandre noen.
Jeg vet av erfaring at slike diskusjoner gjør B veldig urolig. Jeg ba ham stoppe og forklarte at B blir urolig av dette. Det endte med at den glade gutten sparket i gulvet og rev i selene på sekken. Jeg klemte han og sa at alt er i orden, han er ikke sint osv. Han gjorde et tappert forsøk på å smile, men det hele ble en grimase.
Det skulle være helt unødvendig at vi skal oppleve slike sjåfører. Vi er kunden og han bør ikke ta ut sin frustrasjon på oss. For å si det mildt er jeg også ganske frustrert over taxitilbudet til B, det er vi alle, tror jeg. B er psykisk utviklingshemmet og har ikke den intellektuelle kapasitet til å forstå hva som foregår. Han opplever det som en sint mann som kjefter og han blir veldig utrygg. Hvor mange traumatiske opplevelser den gutten har hatt i disse taxiene har jeg ikke lenger oversikt over.
Personlig er jeg mildt sagt sjokkert over enkelte av sjåførene dere velger ut til å kjøre mitt og likesinnede barn. Dere teller kun kroner og ører når dere legger ut på anbud, uten tanke på at det finnes mennesker som er så skjøre at de ikke tåler diskusjoner over hodene deres. HØR! Det er ikke snakk om en transportetappe fra A til B, det er snakk om en transportetappe fra A til B innlagt omsorg for mennesker med spesielle behov. Når skal dere forstå det. Jeg er mektig lei av at dere skal ødelegge dagene min sønn har fått, han fortjener respekt på alle områder.
Et forslag er at Velferdsetaten betaler overtid til de ansatte på Ragna Ringdal som må hente brukere før åpningstid og som må sitte igjen, noen ganger i flere timer etter stengetid.
Norgestaxi kan håndplukke sjåfører som er egnet til oppdraget og må få tillegg i lønnen for omsorgstjenesten de yter (bør yte).
SAMRES - skaff dere et nytt dataanlegg som takler utfordringene. Det er ikke terrenget som skal tilpasse seg kartet, men omvendt.
Frustrerende hilsen
mor til B med sorg i hjertet
Kommentarer
Som du selv sier avsluttningsvis så kan
Norgestaxi håndplukke sjåfører som er egnet til oppdraget og få tillegg i lønnen for omsorgstjeneste n de yter (bør yte).
Men alle slike oppdrag gis ut på anbud og det er da prisen som er det avgjørende, ikke kvaliteten dessverre!
Men taxisjåfører har ikke utdanning innen helse og omsorg - man kan altså ikke forvente at de skal utøve pleie og/eller tvang (som innebærer å holde gutten i bilen)
Jeg synes det er mer naturlig å forvente at arbeidsplassen til gutten kan hente han dersom han kommer eksempelvis 10 minutter før tiden. Det er jo de som har kompetansen og kjennskapen til gutten - ikke en random sjåfør.
Men normal folkeskikk er selvsagt noe man bør forvente av sjåføren.
Noen psykisk funksjonshemmed e har talevansker slik at de ikke er så lett å forstå hva de sier hvis man ikke kjenner dem. Andre kan ha autistiske trekk og synes det er vanskelig med nye personer. Fra ungenes synsvinkel er det best med faste sjåfører.
Selskapet som vinner anbudet er ofte det med flest utenlandske sjåfører. Flere av disse snakker dårlig norsk. Kommer det en ny person for å hente barnet hver dag, mens en helt annen person leverer, oppstår det lett kommunikasjonsp roblemer. Det ville faktisk vært en stor fordel om samme person både hentet og leverte. Selv opplever jeg ofte at sjåfører som skal levere spør om sønnen min kan gå alene ut av bilen eller må følges til døren. Slike telefoner ville jeg sluppet om samme person hentet og leverte. Fra foreldrenes synsvinkel er det best med faste sjafører.
Det er blitt stadig vanskeligere å leve av å kjøre drosje. Det har både blitt flere drosjeselskaper og flere tidligere kunder som kjører kollektivt. Og nå vil byrådet la enda flere kjøre drosje. Mange av de gamle drosjesjaførene som var godt kjent i byen og snakket flytende norsk synmes det er slitsomt å måtte jobbe stadig len gre for å tjene like mye som i gamle dager. De velger seg andre yrker og blir ofte erstattet av unge innvandrere som verken er gode i norsk, godt kjent i byen eller interessert i å være drosjesjåfører på lengre sikt. De som kjører drosje mens de venter på en bedre jobb. Men alle drosjesjåfører vil gjerne vite hva de kommer til å tjene i løpet av uka. De fleste drosjesjafører er derfor interessert i faste oppdrag, av typen hente et barn på en bestemt adresse hver morgen og levere samme barnet tilbake etter skoletid. Også drosjesjåfører ønsker forutsigelige lønnsforhold. Fra drosjesjåførene s synsvinkel er det best med faste sjåfører.
Men når både barn, foreldre og sjåfører foretrekker faste oppdrag, hvorfor får de ikke det?
Hvorfor klarer Oslos politikere be de som lager anbudene ta dette med i anbudskravene?
Kan det være fordi at drosjeselskapen e ikke klarer å sette opp slike skiftordninger?
Vi ser det samme i eldreomsorgen. En eldre dame jeg kjenner fikk tilbud fra kommunen hun bodde i både om ukentlig hjelp til kroppsvask og ukentlig hjelp til gulvvask. Kommunen sendte henne stadig nye unge menn som skulle vaske henne. Dette fant hun såpass flaut at hun etter hvert så nei til kroppsvask, men beholdt gulvvasktilbude t. Noen måneder var det 4 ulike personer som kom hver sin uke for å vaske gulvet hennes. Selv ville hun foretrukket en bestemt person. Men dette er visst ikke mulig med dagens teknologi.
Pussig nok, i 70 åra jobbet jeg selv som hjemmehjelp på Sagene i Oslo. Da fikk jeg en fast gruppe eldre jeg skulle besøke hver uke og ble etter hvert kjent med dem og de ble trygg på meg. Hvorfor får ikke eldre i dag den samme tryggheten som de fikk før?
Kan det være dagens dataprogrammer som gjør det umulig for funksjonshemmed e barn og eldre å få faste personer å forholde seg til?
Samres er et håpløst system da det ofte kommer vilkårlige sjåfører uten noen som helst kjennskap til rutiner rundt elevene.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.