Funksjonshemmede

Transporttilbudet til psykisk utviklingshemmede: Sjåfører skaper uro

Transporttilbudet til psykisk utviklingshemmede: Sjåfører skaper uro

Mor til psykisk utviklingshemmet sønn er fortvilet. Taxi-sjåfører oppfører seg på en måte som gjør sønnen utrygg. Hun skriver blant annet dette om en opplevelse fredag:

"B gikk til bilen i dag, glad og fornøyd. Han elsker jobben sin på Ragna Ringdal og den beste belønningen var at han skulle hjem til pappa etter jobb. Han satte seg inn i bilen, klar for ny dag, med smil om munn.

Så kommer slangen i Paradiset frem. Taxisjåføren begynte å diskutere med meg om levering av B. Det hadde skjedd ham flere ganger at han kom før kl. 0800 og Ragna Ringdal tar ikke imot før kl. 0800, "enda det er 20 folk der inne". Jeg forsøkte å forklare at de åpner ikke før 0800. Hva skal jeg gjøre da spør sjåføren. Da må du vente til noen kommer, svarte jeg. Men han kaster seg ut av bilen, sier sjåføren. Ja, men du kan ikke dra før han blir hentet, svarte jeg. Det er ikke lov, sa sjåføren. Hvis jeg får mer penger av å vente enn å kjøre får jeg ikke penger, det er ikke lov, sa sjåføren igjen. Da må du snakke med Norgestaxi og SAMRES, svarte jeg samtidig som jeg forklarte at det er en ganske vanskelig oppgave å få en bil til rett tid som kommer fram i rett tid. Uten taxifelt og en uforutsigbar trafikk gjør det umulig og vi kan ikke klandre noen.

Jeg vet av erfaring at slike diskusjoner gjør B veldig urolig. Jeg ba ham stoppe og forklarte at B blir urolig av dette. Det endte med at den glade gutten sparket i gulvet og rev i selene på sekken. Jeg klemte han og sa at alt er i orden, han er ikke sint osv. Han gjorde et tappert forsøk på å smile, men det hele ble en grimase.

Det skulle være helt unødvendig at vi skal oppleve slike sjåfører. Vi er kunden og han bør ikke ta ut sin frustrasjon på oss. For å si det mildt er jeg også ganske frustrert over taxitilbudet til B, det er vi alle, tror jeg. B er psykisk utviklingshemmet og har ikke den intellektuelle kapasitet til å forstå hva som foregår. Han opplever det som en sint mann som kjefter og han blir veldig utrygg. Hvor mange traumatiske opplevelser den gutten har hatt i disse taxiene har jeg ikke lenger oversikt over."

Les hele hennes henvendelse nedenfor. Har andre tilsvarende opplevelser?

 

Dette er henvendelsen fra moren, og som blant annet er sendt til Velferdsetaten, Norgestaxi og Samres:

Ovennevnte gutt har transport tur-retur 2 hjem+avlaster - Ragna Ringdal dagsenter

B gikk til bilen i dag, glad og fornøyd. Han elsker jobben sin på Ragna Ringdal og den beste belønningen var at han skulle hjem til pappa etter jobb. Han satte seg inn i bilen, klar for ny dag, med smil om munn.

Så kommer slangen i Paradiset frem. Taxisjåføren begynte å diskutere med meg om levering av B. Det hadde skjedd ham flere ganger at han kom før kl. 0800 og Ragna Ringdal tar ikke imot før kl. 0800, "enda det er 20 folk der inne". Jeg forsøkte å forklare at de åpner ikke før 0800. Hva skal jeg gjøre da spør sjåføren. Da må du vente til noen kommer, svarte jeg. Men han kaster seg ut av bilen, sier sjåføren. Ja, men du kan ikke dra før han blir hentet, svarte jeg. Det er ikke lov, sa sjåføren. Hvis jeg får mer penger av å vente enn å kjøre får jeg ikke penger, det er ikke lov, sa sjåføren igjen. Da må du snakke med Norgestaxi og SAMRES, svarte jeg samtidig som jeg forklarte at det er en ganske vanskelig oppgave å få en bil til rett tid som kommer fram i rett tid. Uten taxifelt og en uforutsigbar trafikk gjør det umulig og vi kan ikke klandre noen.

Jeg vet av erfaring at slike diskusjoner gjør B veldig urolig. Jeg ba ham stoppe og forklarte at B blir urolig av dette. Det endte med at den glade gutten sparket i gulvet og rev i selene på sekken. Jeg klemte han og sa at alt er i orden, han er ikke sint osv. Han gjorde et tappert forsøk på å smile, men det hele ble en grimase.

Det skulle være helt unødvendig at vi skal oppleve slike sjåfører. Vi er kunden og han bør ikke ta ut sin frustrasjon på oss. For å si det mildt er jeg også ganske frustrert over taxitilbudet til B, det er vi alle, tror jeg. B er psykisk utviklingshemmet og har ikke den intellektuelle kapasitet til å forstå hva som foregår. Han opplever det som en sint mann som kjefter og han blir veldig utrygg. Hvor mange traumatiske opplevelser den gutten har hatt i disse taxiene har jeg ikke lenger oversikt over.

Personlig er jeg mildt sagt sjokkert over enkelte av sjåførene dere velger ut til å kjøre mitt og likesinnede barn. Dere teller kun kroner og ører når dere legger ut på anbud, uten tanke på at det finnes mennesker som er så skjøre at de ikke tåler diskusjoner over hodene deres. HØR! Det er ikke snakk om en transportetappe fra A til B, det er snakk om en transportetappe fra A til B innlagt omsorg for mennesker med spesielle behov. Når skal dere forstå det. Jeg er mektig lei av at dere skal ødelegge dagene min sønn har fått, han fortjener respekt på alle områder.

Et forslag er at Velferdsetaten betaler overtid til de ansatte på Ragna Ringdal som må hente brukere før åpningstid og som må sitte igjen, noen ganger i flere timer etter stengetid.

Norgestaxi kan håndplukke sjåfører som er egnet til oppdraget og må få tillegg i lønnen for omsorgstjenesten de yter (bør yte).

SAMRES - skaff dere et nytt dataanlegg som takler utfordringene. Det er ikke terrenget som skal tilpasse seg kartet, men omvendt.

Frustrerende hilsen

mor til B med sorg i hjertet

Kommentarer   

+5 #1 Per Erik Borgen 21-06-2015 07:01
Trafikk situasjon i Oslo varier. Her bør vel Ragna Ringdal være mer fleksibele med åpningstiden. Virker vel firkantet med absolutt kl. 8 presist. Kartet må tilpasset terrenget!
#2 Aase Helen Fintland 21-06-2015 07:34
Dette er dessverre ikke noe nytt ! Vi opplever taxi denne gruppe mennesker som ustabil og noen taxi sjåfører opptrer uprofesjonelt og lite tillitsvekkende . Vi er blitt veldig skeptisk, så nå sender vi han ikke alene uten følge !!
#3 Hege Tegler 21-06-2015 07:35
Vi har kjøring i Drammen, og har kun positive opplevelser med alle sjåførene. Det er bare faste sjåfører, og de er alltid blide og serviceinnstilt e. Det er så viktig å være trygg på mennesker man skal overlate barna til. Trist historie, men jeg håper det er unntaket.
+2 #4 Magnhild Sørbotten 21-06-2015 07:59
Utruleg at ikkje Norgestaxi kan få dette til å fungere. Trur løysinga for denne guten er å søke om "hvitt kort". Med "hvitt kort" vil han få fast sjåførgruppe hos Oslo Taxi.
+2 #5 Helena Wilberg 21-06-2015 08:32
De fleste sjåfører er gode. Men det er meget viktig å sende en skriftlig klage på de som ikke er det.
+1 #6 Svein Bjørnevoll 21-06-2015 08:34
Jeg kjenner til at det er lignende erfaringer med Färdtjänsten i Sverige, at de bruker sjåfører som er totalt uegnet til disse turene. Jeg har selv kjørt drosje på Lillehammer. Egentlig burde det være den faste kjøringen som er mest populært hvis du ser litt stort på det. Det er jo fast inntekt i en bransje der det ellers svinger veldig. Men jeg opplevde at mange av sjåførene skydde disse turene, både på grunn av venting, men også fordi de opplevde disse klientene som utfordrende. Jeg tror det beste hadde vært at det hadde vært faste sjåfører som var håndplukket og som fikk betalt, ikke bare for transporten, men også for å yte omsorg. Det beste hadde kanskje vært at det offentlige sto for transporten selv. På Lillehammer opplevde vi at vi mistet kjørting av eldre til dagsentrene.. Det var brannvesenet som overtok kjøringen. Samtidig begynte også brannvesenet å kjøre ut mat som en del av hjemmebaserte tjenester og de rykket ut på trygghetsalarme r sammen med hjemmetjenesten . For meg er det ingenting som tilsier at disse tjenestene kan gjøres bedre og billigere av private enn av det offentlige, heller motsatt.
+1 #7 Ida-Lill Karlsen 21-06-2015 08:35
Det var flere ting i denne teksten som jeg stusser litt på egentlig. Jeg har opplevd akkurat det stikk motsatte! Min mening er at sjåførene er nesten en av de beste miljøarbeiderne ! Noen stikkord: forståelse, aksept, lyttepartner og tålmodighet.
+1 #8 Berit Emilie Sørnypan 21-06-2015 08:37
Har som ledsager opplevd fantastiske og tålmodige sjåfører, men også sjåfører som helt åpenbart ikke burde fått tildelt tilsvarende turer.
+3 #9 Kristin Marine Hansen 21-06-2015 08:38
Jeg har selv en gutt som tar taxi fra og til skolen. Han har som regel en fast sjåfør som kjører,og han er helt fantastisk jeg ser også utfordringene til sjåførene,bland t annet barn som klart skulle ha hatt ledsager,men som blir sendt alene...men som det skrives ovenfor,noen av sjåførene kunne lett passert som en av de beste miljøarbeiderne
+4 #10 Bjørn Sverre Buer 21-06-2015 08:40
Det er ikke noe nytt at det er mange ubrukelige drosjesjåfører. Men problemet er jo mye av det regelverket som omgir drosjenæringa, er en direkte trakassering av den samme næringa. Hvem liker å stå og vente gratis? Og hvem liker å stå stille i rushtrafikken uten at taxameteret går på venting, slik pasienttranspor tbyråkratiet forlanger at sjåførene skal gjøre? Det må skytes på drosjepolitikke n før man skyter på sjåførene.
#11 Molly 21-06-2015 09:10
Jeg har opplevd det samme utallige ganger. Spesielt Norgestaxi er håpløse.Min sønn gikk tidligere på videregående. Vi prøvde å få fast sjåfør men dette kunne ikke bydelen gå med på. Han hadde det på grunnskolen og det gikk veldig fint. Min sønn ble veldig urolig av disse sjåførene som ikke kunne veien og som vi måtte gå å møte fordi de ikke gadd å kjøre til døren. Dessuten var det samkjøring Oslo rundt morgen og kveld, sjelden med de samme personene. Han tok dessverre dette ut over mange ting og til slutt ville han enkelt og greit ikke på skolen. Det ble mye støy, klage på klage til bydelen, søknader om hvitt kort som ble avslått gang på gang. Selv med attester fra skole, og en overlege på Bup om hvor viktig dette var for gutten sa kommunen NEI!! . Han skulle ikke ha hvitt kort. Saksnbehandlere n på bydelen satte sine egne vurderinger over en lang attest fra en overlege innen psykologi??? Maken til frekkhet.. Etter å ha klaget til sivliombudsmenn en og snakket med div instanser i kommunen fikk han til slutt hvitt kort. Da hadde det gått 2,5 år. Det var bare et par tastetrykk på dataen til damen i bydelen så var det gjort. Det måtte altså andre instanser til internt i kommunen for å få saksbehandleren fra kommunen til å skjønne hvor ille dette var. Dert burde vært unødvendig!!
#12 Rolf Bertelsen 21-06-2015 09:23
Nå kjenner jeg ikke detaljert situasjonen med å kjøre taxi i Oslo, men jeg har kjørt for Skien Taxi og der er situasjonen en ganske annen.
Som du selv sier avsluttningsvis så kan
Norgestaxi håndplukke sjåfører som er egnet til oppdraget og få tillegg i lønnen for omsorgstjeneste n de yter (bør yte).
Men alle slike oppdrag gis ut på anbud og det er da prisen som er det avgjørende, ikke kvaliteten dessverre!
+1 #13 Heidi Elisabeth Larsen 21-06-2015 09:45
Oppførselen er det ingenting å si på - den er ufin.
Men taxisjåfører har ikke utdanning innen helse og omsorg - man kan altså ikke forvente at de skal utøve pleie og/eller tvang (som innebærer å holde gutten i bilen)
Jeg synes det er mer naturlig å forvente at arbeidsplassen til gutten kan hente han dersom han kommer eksempelvis 10 minutter før tiden. Det er jo de som har kompetansen og kjennskapen til gutten - ikke en random sjåfør.

Men normal folkeskikk er selvsagt noe man bør forvente av sjåføren.
+1 #14 Espen Orstad 21-06-2015 09:47
Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemme de i årevis, og min erfaring i den sammenheng med taxisjåfører er bare positiv.
#15 Tove Janne Amundsen 21-06-2015 09:58
Snuppa har taxiskyss til skolen, har ikkje opplevd at sjåførene oppfør seg dårlig, men at opplæring til nye sjåføra e dårlig. Noen ganger vet de ikkje kor ho skal, og flere ganger har de sluppet ho av og bærre kjørt, uten å forsikre seg om at ho ble tatt i mot av en voksen. Nu tør vi ikkje lenger å sende ho med taxi uten at ho har søsken med. Vurderer sterkt å be om at en assistent skal være med bilen.
#16 Anette Sola Helge Norås 21-06-2015 10:00
Har hatt de samme opplevelsene godt det blir tatt opp
#17 Hanne Therese Rørvik 21-06-2015 10:06
Har gode erfaringer ift både taxisjåfører, bussjåfører og de som kjører transport i kommunen. Ofte går det an å snakke med de også, dersom det er noe viktig som må endres på Uttrykksikonet smile
-1 #18 Eli Marte Rusten 21-06-2015 10:08
Det er mange taxi-sjåfører som gjør og sier ting som er veldig problematisk til elever. Noen av dem mener også selv at de er de beste miljøarbeiderne . Sitat: "Hadde det ikke vært for meg hadde hen ikke lært en dritt her". Dette er et stort problem over hele landet. Heldigvis finnes det unntak.
#19 Marthe Moe 21-06-2015 11:21
Vi har bare god erfaring med skoleskyssen til sønnen vår. Fast sjåfør, og de sier gjerne fra om det er andre som skal hente.
#20 Therese Hongrø 21-06-2015 11:23
Atter en gang ser jeg hvor heldige vi har vært.Nå har gutten vår "bare" autisme og ikke pu,men han stortrives med sine faste sjåfører og de er helt suverene. Trygge og rolige, og tar alt med humor og ro. Det burde vært en egen gruppe av sjåfører som fikk sånne oppdrag, for personlig egnethet betyr alt med disse barna.
+1 #21 Kari Mette Bergersen 21-06-2015 11:46
Kanskje alle taxisjåfører skulle sendes på sinnemestringsk urs? Litt psykologi er heller ikke av veien. Kanskje vi da slapp unna uinteressante taler om politikk?
#22 Rolf Bertelsen 21-06-2015 11:55
Nå er ikke akorat Norges taxi mest kjent for service, men nok mest for å legge inn billige anbud. Med den politikken får de heller ikke gode sjåfører, da folk generellt gjerne vil ha betalt for det arbeidet de utfører !
+1 #23 Rolf Bertelsen 21-06-2015 11:56
Kim Mette Bergesen: Det undrer meg at du ikke forstår sammenhengen med at folk blir satt i en situasjon med å skulle utføre lavbetalt akkord-arbeide, samtig som de da skal være serviceytende. Dette er ikke bestandig den mest heldige kombinasjon da det uten tvil er drosjeselskapet som tjener langt det meste av pengene.
+2 #24 Tore Bareksten 21-06-2015 12:41
HVORFOR IKKE FASTE SJAFØRER?

Noen psykisk funksjonshemmed e har talevansker slik at de ikke er så lett å forstå hva de sier hvis man ikke kjenner dem. Andre kan ha autistiske trekk og synes det er vanskelig med nye personer. Fra ungenes synsvinkel er det best med faste sjåfører.


Selskapet som vinner anbudet er ofte det med flest utenlandske sjåfører. Flere av disse snakker dårlig norsk. Kommer det en ny person for å hente barnet hver dag, mens en helt annen person leverer, oppstår det lett kommunikasjonsp roblemer. Det ville faktisk vært en stor fordel om samme person både hentet og leverte. Selv opplever jeg ofte at sjåfører som skal levere spør om sønnen min kan gå alene ut av bilen eller må følges til døren. Slike telefoner ville jeg sluppet om samme person hentet og leverte. Fra foreldrenes synsvinkel er det best med faste sjafører.

Det er blitt stadig vanskeligere å leve av å kjøre drosje. Det har både blitt flere drosjeselskaper og flere tidligere kunder som kjører kollektivt. Og nå vil byrådet la enda flere kjøre drosje. Mange av de gamle drosjesjaførene som var godt kjent i byen og snakket flytende norsk synmes det er slitsomt å måtte jobbe stadig len gre for å tjene like mye som i gamle dager. De velger seg andre yrker og blir ofte erstattet av unge innvandrere som verken er gode i norsk, godt kjent i byen eller interessert i å være drosjesjåfører på lengre sikt. De som kjører drosje mens de venter på en bedre jobb. Men alle drosjesjåfører vil gjerne vite hva de kommer til å tjene i løpet av uka. De fleste drosjesjafører er derfor interessert i faste oppdrag, av typen hente et barn på en bestemt adresse hver morgen og levere samme barnet tilbake etter skoletid. Også drosjesjåfører ønsker forutsigelige lønnsforhold. Fra drosjesjåførene s synsvinkel er det best med faste sjåfører.

Men når både barn, foreldre og sjåfører foretrekker faste oppdrag, hvorfor får de ikke det?
Hvorfor klarer Oslos politikere be de som lager anbudene ta dette med i anbudskravene?
Kan det være fordi at drosjeselskapen e ikke klarer å sette opp slike skiftordninger?

Vi ser det samme i eldreomsorgen. En eldre dame jeg kjenner fikk tilbud fra kommunen hun bodde i både om ukentlig hjelp til kroppsvask og ukentlig hjelp til gulvvask. Kommunen sendte henne stadig nye unge menn som skulle vaske henne. Dette fant hun såpass flaut at hun etter hvert så nei til kroppsvask, men beholdt gulvvasktilbude t. Noen måneder var det 4 ulike personer som kom hver sin uke for å vaske gulvet hennes. Selv ville hun foretrukket en bestemt person. Men dette er visst ikke mulig med dagens teknologi.

Pussig nok, i 70 åra jobbet jeg selv som hjemmehjelp på Sagene i Oslo. Da fikk jeg en fast gruppe eldre jeg skulle besøke hver uke og ble etter hvert kjent med dem og de ble trygg på meg. Hvorfor får ikke eldre i dag den samme tryggheten som de fikk før?

Kan det være dagens dataprogrammer som gjør det umulig for funksjonshemmed e barn og eldre å få faste personer å forholde seg til?
+7 #25 Tahir Mahmood Salam 21-06-2015 14:00
En av verdens rikeste hovedstad, Oslo, bruker taxisjåførene til slavearbeid for kommunen og velferdsstaten. De eldre, svake og funksjonshemmed e blir satt på anbud av velferdsstaten til noen penge som enkelte sentraler blir manipulert med frivillig tvang til og ta anbud. Helt urettferdig. Sjåførene får ikke betalt for å vente, hvis det er trafikk og kødannelse. Eller hvis det tar 20 min før en pasient kommer til bilen. En tt-bruker sin taksameter begynner ikke før kunden har satt seg i bilen og dratt kortet (Norgestaxi). Alt sammen for at kommunen skal sparer par millioner på bekostning av taxisjåfører og dems lønn. Helt urettferdig. Bilen min fikk en skade på 50.000 kr fordi en kunde/pasient åpnet døren og skrapet en fobikjørende bil. Velferdsstaten har ikke betalt ennå. Slike mange andre historier finnes i markedet. Når det gjelder kompetanse til kjøring med syke mennesker, så er jeg utdannet sykepleier. Vet hvordan man får kunder inn og ut av bilen, og hvordan man behandler dem under turen. Jeg husker en psykisk utviklingshemme t kunde begynte og spytte på meg under kjøring. Jeg taklet det ganske greit, men jeg er sikker på at det kan være utfordrende for mange andre sjåfører i slike situasjoner. Konklusjonen er at kommunen må ikke spare på kjøring av de svakeste vi har i samfunnet som fortjener mest. Taxisjåførene må få sine lønn, og tillegg for spesial transport av syke, og ikke minst få lønn for å vente både ved henting og levering. Sjåførene må få en form for kurs for å takle ekstreme situasjoner og for å få litt mer innsikt i psykiatri. Hvis verdens rikeste hovedstad Oslo var mindre pengegrisk, hadde det løst de fleste utfordringer vi opplever idag.
#26 Liv Loe 21-06-2015 16:22
Jeg mener at skolen skal ta dette opp med taxisjåførene
+1 #27 Monica Fjeld Ramsdal 21-06-2015 16:24
Dette var ikke tema før når alle elevene hadde faste sjåfører, som ble godt kjent med barna de kjørte.
Samres er et håpløst system da det ofte kommer vilkårlige sjåfører uten noen som helst kjennskap til rutiner rundt elevene.
#28 Eilen Hofmo Raffelsen 21-06-2015 16:37
Dere kan prøve å søke på hvitt TT kort- fast sjåfør gruppe! Vi fikk det til vår sønn nå da han er ferdig på grunnskolen.
#29 Heidi Kjelløkken 21-06-2015 17:50
Det må være grusomt vondt for mor å måtte sende ungen med taxien når slikt skjer, og like så for den lille som sitter og er redd og utrygg. Slik skal det ikke være!
+3 #30 Odd Martin Bech 21-06-2015 18:18
Dette er dessverre resultatet av at det offentlige ikke er villig til å betale hva det koster, men overlater til blårussen å presse pris slik at denne type kjøring er lite interessant for en skikkelig seriøs sentral. Hilsen en som har kjørt i snart 30 år.
#31 Karl-Magnus Forland 21-06-2015 19:36
Absolutt skolen og foreldre som bør være fleksibel, ikke sjåføren som gjør så godt han kan.
#32 Ann Elin Eilefsen 22-06-2015 05:33
Anbudene som taxiene kjører etter, gir veldig strenge regler - selv om sjåføren kunne tenke seg å yte den ekstra servicen, så er det ikke alltid de har rom for det, pga anbudets art (regler om ventetid, hvor bilen skal etterpå dersom det er timekjøring med flere hentinger/turer osv). Det som er ille her, er den generelle utformingen av anbud, som ofte ikke tar hensyn til at passasjerene er mennesker og ikke møbler
#33 Jon Eide Jacobsen 23-06-2015 20:33
Jeg vet bare at jeg har generelt bedre opplevelser med Oslo Taxi, enn de andre taxi-selskapene i Oslo området. Men så må vi også forstå det at taxi-sjåfører er bundet til en del strenge regler.
-1 #34 Astri Genberg 23-06-2015 20:34
At noen oppfører seg helt uakseptabelt overfor psykisk utviklingshemme de, kommer av kunnskapsmangel , og frykt for det man ikke kjenner noe til. Trist!
#35 Jon Eide Jacobsen 23-06-2015 20:35
Astri: På samme måte som du har kunnskapsmangel over reglene til taxi-selskapene mener du? Han kunne ikke gjøre som moren sa fordi det ville bryte reglene.
#36 Jan Innvik 24-06-2015 20:20
Kjenner flere tilfeller hvor drosjesjåføren ikke har forståelse for at det er personer med særskilte behov. Sjåføren har behandlet de dårlig. Det kan virke som det ikke hjelper å klage til drosjeselsakpet . De bare fraskriver seg ansvaret og dekker seg bak at de har gode rutine. Noe jeg mener ikke stemmer.

You have no rights to post comments