Helsevesen
Jeg tar fysio- og ergoterapitjenesten til bystyret
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Helsevesen
- Publisert tirsdag 06. februar 2018 04:04
Jeg har nå sendt fram dette spørsmålet som byrådet skriftlig skal besvare overfor bystyret:
«Jeg får mange henvendelser fra innbyggere og tjenesteapparatet om at ventetider til fysio- og ergoterapitjenester ofte kan være svært lange.
Mitt spm til byrådet er:
- Hva er byrådets kunnskap om dette, målt opp mot f.eks. ASSS-nettverket anbefalte prioriteringsnøkkel?
- Ser byrådet behov for initiativ her?»
Et eksempel på henvendelse vedrørende ergoterapi: «Jeg ønsker å informere deg om at det er uholdbar lang ventetid på å få ergoterapitjenester i min bydel. Jeg har sykdommen ME og søkte om ergoterapi for å søke om hjelpemidler i januar 2016. Jeg står fortsatt på venteliste etter 1 1/2 år. Jeg har etterspurt noen ganger hva som skjer og om jeg snart får hjelp, sist i april i år. Da får jeg til svar at de har lang venteliste og ikke kan svare på når jeg får hjelp. Dette anser jeg som uholdbart.»
Et eksempel på henvendelse vedrørende fysioterapi: "Skriver meget kort til deg om en bekymring jeg har i min jobb i som fysioterapeut i sykehjem. Sykehjemsetaten har skjært ned på alle fysioterapi og ergoterapi stillinger, da politiske føringer og penger er til stillinger som hjelpepleiere og sykepleiere. Når du Ivar blir gammel og brekker lårhalsen så vil du få hjelp til å kle deg av hjelpepleierne, og doktoren vil ordinere medisin og sykepleieren vil sørge for at den blir tatt.
Vel flott, da er jobben gjort og så kan du sitte der og vegetere sammen med det resten av forsamlingen. Du er ren, påkledd, kanskje smertefri, men du har ingen mulighet til å treffe dine egne valg på hva du ønsker å delta på siden ingen prioriterer at du kan bevege deg selv, da dere politikere har økonomisk fratatt den eldre dette valget. Du må spørre om personalet vil hjelpe deg, på en konsert eller på besøk til en annen pasient etc.»
Jeg tar ressurs- og ventetidsituasjonen til bystyret. Hva er folkes egne erfaringer?
Kommentarer
Så min erfaring med behandling betalt av skattebetalere er at det er totalt bortkastet bruk av penger og jeg føler meg kun som en ting det tas imot støtte for og som de helst bare vil ha fortest mulig ut igjen. Så etter og bruke tiden på prat eller øvelser jeg selv kan og har gjort i mange år, bestiller jeg ny time hos en annen behandler som faktisk hjelper meg, men som koster skjorta.. Og tenker faktisk på at fellesskapet har betalt for den meget bortkastede timen min og får dårlig samvittighet!
Her har bransjen mye og gå på! Begynner å minne mer og mer om USA og forsikringsordn inger hele samfunnet vårt nå
lovdata.no/.../2017-09-01-1334
Dette betyr at dersom kvaliteten er for dårlig må man klage til bydel/kommune, dette for å få hevet kvaliteten der det trengs. Ikke nok med bare god tilgjengelighet - kvaliteten må være god!
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.