Byrådet teller minoritetselever: Gir galt inntrykk av fakta
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Innvandrere, antirasisme
- Publisert torsdag 11. november 2010 01:32
Byrådets måte å telle på gir inntrykk av en større andel ”minoritetsspråklige” i Oslo-skolen enn det faktisk er. Det gjør bildet mer ”dramatisk” for noen og bidrar til at ”problemene” overdrives, også når kommunen selv ønsker å framheve hvor gode resultatene er, sett i forhold til utgangspunktet. Det er nok av pedagogiske og sosiale utfordringer i skolene i Oslo, men ingen er tjent med overdrivelser. Ikke minst fordi oppfatninger av skolesituasjonen er viktig for at en del barnefamilier flytter fra enkelte deler av Oslo. Byrådets egne tallmessige overdrivelser kan derfor forsterke de segregeringstendensene alle er enige om at er uheldige.
Les mer under
Byrådet oppgir at det er 40 pst. elever med minoritetsbakgrunn i Osloskolen. Dette baserer seg på innskrivingsskjemaene og tar med også alle dem som har en av foreldrene med et annet morsmål enn norsk, samisk, dansk og svensk.
Iflg. Statistisk Sentralbyrå er det 34 pst i aldersgruppa 6-15 (grunnskole) og 31,5 pst. i aldersgruppa 16-19 (vgs) som enten er innvandrere eller norskfødte med to innvandrerforeldre i Oslo per 1.1.2010.
Til sammen for de to aldersgruppene er andelen 33 pst. 10 pst. er innvandrere og 23 pst. norskfødte.
Blant dem i grunnskolealder er 9 pst. innvandrere og 25 pst. norskfødte.
Blant dem i videregpående-skole-alder er 14 pst. innvandrere og 17,5 pst. norskfødte.
I aldersgruppa 0-5 er vel 28 pst. innvandrere eller norskfødte med to innv.foreldre, dvs. nesten alle (25 pst.) er norskfødte.
Alle tallene finnes her: http://www.ssb.no/emner/02/01/10/innvbef/tab-2010-04-29-12.html
Oslos måte å telle på gir inntrykk av en større andel ”minoritetsspråklige” i Oslo-skolen enn det faktisk er. Det gjør bildet mer ”dramatisk” for noen og bidrar til at ”problemene” overdrives, også når kommunen selv ønsker å framheve hvor gode resultatene er, sett i forhold til utgangspunktet.
Det er mange Oslo-elever med en eller annen form for innvandrer- eller minoritetsbakgrunn, men en god del av dem har norsk som eneste eller ene morsmål og har norsk som viktigste språk, både for muntlig og ikke minst skriftlig kommunikasjon. Det kan også gjelde mange barn med to foreldre med et annet morsmål, for eksempel i det tamilske miljøet.
Som SSB-tallene viser, er bare 10 pst. av Oslos innbyggere i alderen 6-19 innvandrere, og mange av disse kan ha kommet i førskolealder. Med den høye andelen barn med minoritetsbakgrunn som nå går i barnehage, vil andelen som ikke behersker norsk ved skolestart, antakeligvis bli stadig lavere.
Det er nok av pedagogiske og sosiale utfordringer i skolene i Oslo, men ingen er tjent med overdrivelser. Ikke minst fordi oppfatninger av skolesituasjonen er viktig for at en del barnefamilier flytter fra enkelte deler av Oslo. Byrådets egne tallmessige overdrivelser kan derfor forsterke de segregeringstendensene alle er enige om at er uheldige.
Byrådet burde nyansere bildet og bruke tall som er mer korrekte hvis språk- og kulturbakgrunn er i fokus.
Barn som har vokst opp i Norge, har gått i barnehage og behersker norsk på linje med andre, bør ikke defineres som et samfunnsmessig problem, selv om minst en av foreldrene og/eller besteforeldrene er fra et annet land.
Kommentarer
Folk i gata er ikke så opptatt av dette. De er opptatt av hverdagen sin og å legge best mulig til rette for seg og sine.
Nå ser vi bydeler i Oslo hvor etnisk norske flytter fordi de ikke ønsker at barna dere skal være den eneste eller en av få etnisk norske i klassen eller skolen. Foreldrene mener at barna har bedre utgangspunkt der basisferdighete ne er mer i orden og at fokus er mer på å lære fag, ikke forklare samme kunnskap flere ganger fordi grunnleggende ferdigheter ikke er på plass.
Jeg har tidligere nevnt at jeg bor ikke så langt fra Drammen. Der har man også bydeler som blir fraflyttet. Da jeg vokste opp var et område som heter Hedensrud veldig populært. Der var prisene høye, husene store, utsikten topp og "direktørfaktor en" skyhøy. Husene der har falt vesentlig i verdi den siste tiden. Til tross for at boligmarkedet har gått opp falt det på Hedensrud. Fordi Hedensrud nå sogner til Fjell skole.
Dere kan sitte å se på tallene deres og mene at verden er et bra sted basert på tall. Virkeligheten er helt annen og det ser vi i praksis.
Det jeg sier er at disse tallene ikke påvirker samfunnet vårt.
Du kan godt si at tallene ikke er så "ille" som folk tror.
Men - det hindrer ikke den utviklingen vi ser.
Forskjellen mellom papir og virkelighet, ser du ?
Enda verre er konsekvensen av dette: Politikere som slår seg på brystet og sier at ting ikke er så ille som man tror pga denne rapporten. Mens ghettofiseringe n fortsetter....
kurl.no/lDcz
Eg har ingenting imot å tenke positivt, men det bør gjerast med beina på jorda, med realistiske analyser utan politisk korrekt glasur
Skolene i Groruddalen har like gode resultater som skolene på vestkanten i Oslo. Det er oppsiktsvekkend e fordi man skulle tro at barn fra mer ressursterke familier gjør det bedre. En av forklaringene kan være at festekulturene som er vanlig blant ungdommen i vest, er det lite av her. For 2 år siden ble min datters klasse nr 3 i landet i mattekonkurrans en Kapp Abel, og min datter var den eneste i klassen som ikke var flerkulturell.
Klart at det fins noen som kan lite norsk når de begynner på skolen. Men det dreier seg ikke om 80 %, jeg vil anta mindre enn 10 %. Om man tok bort kontantstøtten, ville man gjøre disse barna en tjeneste
Jeg innser at også folk fra slike land på sikt vil kunne bidra i vårt samfunn, men da må man iføre seg det virkelig lange perspektivet. Og hvem skal forsørge dem i mellomtiden?
Alternativet er enkelt. Folk bør få anledning til å oppholde seg på et sted der de er i stand til å forsørge seg selv og sin familie. Det er etter mitt syn ikke spesielt humant å sette folk på sosialhjelp, selv om det skjer i et rikt land som Norge.
jeg bor selv på Grønland og har to barn. Da barna nærmer seg seg skolealder vurderer jeg å flytte da skolene i nærmiljøet mildt sagt ikke scorer så høyt på de nasjonale prøvene.
Men flere folk har nevnt at det er endel fordeler med å ha barna på skoler med høy prosentandel flerkulturelle elever.
Kan dere nevne noen av fordelene? Vennligst vær litt spesifikke, da jeg må overbevise kona.
Til deg som vil ønsker noen fordeler med å ha barna på en skole med høy prosentandel flerkulturelle: Jeg har selv gått på en barneskole med en høy andel flerkulturelle. Der lærte jeg blant anent mye om andre kulturer, om toleranse og mangfold, noe som har gjort at jeg har hatt lett for å tilpasse meg andre mennesker når jeg har studert i utlandet.
Ellers er vel den største fordelen å ha barnet ditt på en såkalt flerkulturell skole at barna dine vokser opp i den "virkelige verden" og at de lærer å forholde seg til verden slik den faktisk er?
ahus.no/.../...
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.