Internasjonal politikk
Kommunalt innkjøp: Krav om samfunnsansvar?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Internasjonal politikk
- Publisert mandag 24. oktober 2011 01:02
Prinsippene i FNs Global Compact om menneskerettigheter, arbeidslivsstandarder, miljøhensyn og antikorrupsjonsarbeid er viktige i denne sammenheng. Disse går ut på at bedriftene skal støtte og respektere de internasjonale menneskerettighetene og sentrale arbeidstakerrettigheter, fremme miljøansvar og motarbeide korrupsjon. Prinsippene er basert på FNs Verdenserklæring om menneskerettighetene, ILOs kjernekonvensjoner, pinsippene om miljø og utvikling og FN-konvensjonen mot korrupsjon."
Bra, men virkeligheten er at i Oslo innkjøpsavtaler er bare 2 av disse punktene fulgt opp: forbud mot barnearbeid og sosial dumping. Jeg tar opp med Byrådet (under) spørsmål om hvordan den gode teorien blir fulgt opp i praksis.
Byrådet
her
Oslo, 21. oktober 2011
Oppfølging av delmål 6 i konsernovergripende anskaffelsesstrategi; anskaffelser skal gjennomføres med vekt på samfunnsansvar
Byrådssaken foranlediger disse spørsmål:
1)
Byrådssaken viser til at prinsippene i FNs Global Compact er viktige, og nevner særskilt ILOs kjernekonvensjoner.
ILO har 8 kjernekonvensjoner, og – så langt jeg kan se – Oslo kommune har så langt i sine kontrakter bare reist krav om at kommunens leverandører tilfredsstiller 2 av disse (forbud mot barnearbeid). Skal formuleringen i byrådssaken forstås slik at i framtidige kontrakter vil det bli stilt krav om oppfølging også av de 6 andre kjernekonvensjonene (forbud mot diskriminering, tvangsarbeid, retten til fri og uavhengig organisering, samt retten til kollektive forhandlinger)?
2)
Sentralt i FNs Global Compact, og som byrådssaken refererer, er støtte til og respektere de internasjonale menneskerettigheter.
Vil det i framtidige kontrakter stilt krav knyttet til dette, relatert til for eksempel FNs menneskettighetserklæring?
3)
Sentralt i FNs Global Compact, og som byrådssaken refererer, er arbeidslivsstandarer.
Vil det i framtidige kontrakter stilt krav knyttet til dette ut over spørsmålet om sosial dumping, og i så fall hvilke?
4)
Byrådssaken beskriver Fair Trade.
Å kjøpe Fairtrade og andre rettferdig handel-merkede produkter (bananer, kaffe, sukker, te, osv.) er definitivt bra. Men skal Oslo kommune ha en viss profil på sitt etisk handel-arbeid, må etisk handel dreie seg om vesentlig mer enn produktmerkeordninger. Hva med anskaffelse av PC'er / datautstyr, multifunksjonsmaskiner, kontormøbler / inventar, uniformer og andre tekstiler, stein og andre bygningsmaterialer, verktøy, kontorrekvisita, profileringsartikler, medisinsk forbruksmateriell, utstyr til vann- og avløp, gategods, lyktestolper og en rekke andre varer som forbrukes / anvendes i kommunen og som utgjør en vesentlig større andel av Oslo kommunes innkjøp enn Fairtrademerkede produkter?
Hvordan vil byrådet sikre at også den type varer er produsert på en lovlig og etisk forsvarlig måte?
5)
Å stille krav er en enkel øvelse, men er lite verdt uten (systematisk) oppfølging. Jeg mener at egenerklæring ikke er tilstrekkelig og Initiativ for etisk handel har utviklet (og videreutviklet) et egenrapporteringsskjema, som stiller flere og mer krevende spørsmål knyttet til leverandørenes arbeid med etisk handel. Skjemaet brukes som grunnlag for å vurderer risiko for brudd og som bakgrunn for oppfølgingssamtale med leverandør(er).
Vurderer byrådet det som aktuelt også å innføre dette?
Med hilsen
Ivar Johansen, SV /s/
Medlem finanskomiteen
Følg meg på Twitter eller Facebook