Internasjonal politikk
Hvorfor forskjellige regler for sex og våpenkjøp når nordmenn er i utlandet?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Internasjonal politikk
- Publisert lørdag 23. februar 2013 14:21
For noen år siden trådte sexkjøpsloven i kraft i Norge. I Norge er det nå forbudt å kjøpe seksuelle tjenester. Som turist i et annet land må man fortsatt følge Norges lover for kjøp og salg av seksuelle tjenester og man risikerer straff ved overtredelse. Dette gjelder ikke for kjøp og salg av våpen. Hvis man vil kjøpe eller selge våpen i utlandet holder det å følge det respektive landets egne lover og regler," skriver Hedda Langemyr, daglig leder i Norges Fredsråd i denne artikkelen.
Lettere å kjøpe sex enn våpen?
Av Hedda Langemyr, daglig leder i Norges Fredsråd
Etter innføringen av sexkjøpsloven ble det også forbudt for norske turister å kjøpe sex i utlandet. Slik er det ikke med våpenlovgivningen.Det burde være et minstekrav hvis regjeringen skal skryte av en god og restriktiv våpenpolitikk!
For noen år siden trådte sexkjøpsloven i kraft i Norge. I Norge er det nå forbudt å kjøpe seksuelle tjenester. Som turist i et annet land må man fortsatt følge Norges lover for kjøp og salg av seksuelle tjenester og man risikerer straff ved overtredelse. Dette gjelder ikke for kjøp og salg av våpen. Hvis man vil kjøpe eller selge våpen i utlandet holder det å følge det respektive landets egne lover og regler.
Den norske stat har forholdsvis strenge regler for salg og kjøp av våpen som blir produsert i Norge. Ikke alle land har samme lovgivning på dette som Norge, men det betyr ikke at Norge bør redusere sine krav for norskeid produksjon av våpen i utlandet. Den norske stat har eierandeler i to selskaper som produserer forsvarsmateriell i Norge: Nammo As og Kongsberg gruppen ASA. Det er skremmende at disse selskapene har datterselskaper i land som Canada, Sverige, Finland, Tyskland, Sveits og USA hvor selskapenes produksjon forholder seg til lovverk og eksportregler i det landet de opererer i, som er langt mer liberaliserte enn de vi lever under. Norskeide selskaper i utlandet, som produserer forsvarsmateriell, behøver dermed ikke å følge norske lover og regler, som ofte er strengere.
Ønsker vi en strengere våpeneksportkontroll i Norge bør dette gjelde både for våpen og ammunisjon produsert i Norge og i utlandet. Ønsker vi en bedre kontroll av hvor våpnene våre havner må på samme måte krav om sluttbrukererklæringer foreligge uavhengig av hvem vi handler med, om det er Tyrkia eller USA. Slik tilfellet er nå har vi ingen garantier for hvor våpnene havner når vi handler med våre sikkerhetspolitiske allierte, fordi de i bunn og grunn står fritt til å eksportere til hvem som helst innenfor sine gjeldende regelverk.
Årets stortingsmelding om norsk våpeneksport viser positive trekk, det er større innsyn og strengere regler for eksport av forsvarsmateriell fra Norge, men det er langt fra tilfredsstillende nok til at norske myndigheter kan si seg fornøyde. Det hevdes at produksjon og eksport av forsvarsmateriell utgjør en verdiskapning i Norge. Det er derimot ganske klart at de verdier vi skaper gjennom våre datterselskaper som selger våpen til land i krig eller hvor det er fare for krig er høyst diskutable. Kjøp av seksuelle tjenester kan også hevdes å være en verdiskapning for noen. I Norge er imidlertid dette en verdiskapning vi ikke støtter, men som vi kontrollerer og forbyr både i Norge og i utlandet. Slike verdier og standarder bør derfor også reflekteres gjennom en kraftig innstramming i vår virksomhet og eierskap i våpenselskaper verden rundt.
Følg Ivar Johansen på Twitter
Følg Ivar Johansen på Facebook
Få tilsendt temavise nyheter
Kommentarer
Man kan ikke pålegge personer å opptre etter en annen nasjons lover der personen er til en hver tid.
Man kan ikke vedta at nordmenn ikke kan kjøre raskere enn 100 km/t i utlandet. At de ikke skal kunne kjøpe alkohol dagen før helligdager når de er i syden.
Man kan ikke kreve forståelse for at utlendinger her ikke forholder seg til norsk lov og må forholde seg til hjemlandets lover.
Hvaslags integrering blir det?
Så - det at en lov er feil kan ikke brukes som argument for at den er riktig i andre debatter.
Men, uansett; her er du helt på jordet.
Jeg viser til straffelovens § 12 som angir en rekke straffbare handlinger foretatt i utlandet og hvor du rammes etter norsk straffelov.
Det at vi er rammet også av internasjonale lover - det trodde jeg var så åpenbart at jeg ikke tok det med.
Handel med sex, kjøre fortere enn 100 km/t, kjøre med over 0.2 i promille, røyke en røyk inne på resturant, kjøpe alkohol midt på natten, er ikke rammet av internasjonale lover og lov for en nordmann å gjøre om han er utenlands. Ikke i Norge.
Det er de lokale lover som gjelder og det må man respektere.
Mener du at de som kommer til oss i Norge skal gjøre som de har lov til i sitt hjemland?
Norge kan ikke lage lover mot at nordmenn ikke får lov til å gjøre det.
brudd på straffelovens kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423 i sin helhet dreier seg om internasjonale lover?
i den utstrekning nordmenn i utlandet begår straffbare handlinger som rammes av disse kapitlene i straffeloven kan han/hun straffes i Norge.
Jeg har ikke mulighet her og nå å gå inn i alle kapitlene.
Men, jeg savner svar på om du mener at folk fra andre nasjonaliteter skal forholde seg til norske eller hjemlandets lov når de er i Norge....
Det var hovedpoenget med Heddas artikkel,slik jeg leste den.
I tillegg rammes naturligvis en rekke straffbare handlinger av lokal lovgivning i det respektive land.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.