Miljø og kollektivtrafikk

TT-ordningen: Prøveprosjekt i 2 bydeler?

TT-ordningen: Prøveprosjekt i 2 bydeler?På mitt initiativ vedtok bystyret i 2007 å utsette en planlagt anbudsutsetting av TT-tjenesten og igangsette en evaluering av dagens ordning. Her skulle en se på både organisering, brukerilfredshet og omfang. Med bakgrunn i dette har byrådet nå fremmet forslag for bystyret, og hvor hovedforslaget er at det iverksettes en prøveprosjekt i 2 bydeler knyttet til samordning og bestillingstransport av TT-fritidsreiser. Dette er basert på forhåndsbestilling og samkjøring i maxitaxi-er og minibusser, og er vel et tilbud som egentlig gir brukerne dårligere fleksibilitet enn dagens ordning?

Er dette godt nok, eller burde bystyret gå lenger? Hva mener du? Skriv dine kommentarer under, eller send meg dette pr. mail dersom security-image gjør det vanskelig å legge ut kommentarene selv.

Les byrådets forslag, slik det er lagt ut på byrådets nettsider (pdf-dokument). Det færreste blinde og svaksynte kan lese dette pdf-formatet. Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.   på det, og be dem sende deg et lesbart eksemplar.

Les evalueringsrapporten

Ny årstid bringer nye problemer for T-banen

Ny årstid bringer nye problemer for T-banenMandag 9. februar var det et ekstremt værfenomen som stanset T-banen: Snøvær. Det har gått T-bane i Oslo siden 60-tallet. Hvordan kan vi fortsatt bli så tatt på sengen av et ekstra kraftig snøfall at vi ikke en gang klarer å rydde sporene tilstrekkelig når snøen har sluttet å falle? spør redaktør Andreas Lauvstad i siste nummer av OSA-sporet, bladet til Oslo Sporveiers Arbeiderforening.

Bilparkering er arealkrevende

Bilparkering er arealkrevende"Bilkjøpere som velger miljø, bør få gratis parkering og bompassering. Dagfinn Høybråten og KrF synes regjeringens CO2-innsats er puslete saker. Nå vil partilederen ha ny fart på klimakampen. Solide bonuser og flere andre fordeler til bilkjøperne er virkemidlene", leste jeg i gårsdagens Dagbladet. - Det gjelder å motivere folk til å handle riktig, mener Dagfinn Høybråten.

Veldig bra at Kristelig Folkeparti også blir i front på miljø. Bare et lite men til dette med gratis parkering: Bil er ikke bare et spørsmål om miljøforurensning. I sentrale deler av landet, som her i Oslo, er det arealknapphet, og bilparkering er svært plasskrevende. Også miljøbilister må motiveres til å ta kollektivtrafikk framfor bil i storbyen.

EØS og EU-påvirkning i Oslo Sporveier

EØS og EU-påvirkning i Oslo SporveierEU- og EØS-tilpassing har ført til at Oslo Sporveier har blitt splittet opp i en kaotisk jungel av selskaper. Alle disse selskapene bestiller tjenester av hverandre, og fakturerer hverandre for utført arbeid. Dette har ført med seg et helt vanvittig byråkrati. I tillegg er jungelen av selskaper nesten umulig å finne fram i, og åpner for korrupsjon. Anbud innenfor busstrafikken har ført til sosial dumping, ved at sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår har blitt kuttet så mye at arbeidskraft nå må hentes fra Øst-Europa, skriver Per Arne Nicolaysen og Andreas Lauvstad, begge tillitsvalgte i Oslo Sporveiers Arbeiderforening.

Natur og Ungdom: Bilfritt sentrum nå!

Natur og Ungdom: Bilfritt sentrum nå!I en uttallelse fra Natur og Ungdom sitt landsmøte kreves det at Oslo bystyre oppfyller målet sitt om å halvere klimagassutslippene i Oslo innen 2030 og går inn for et bilfritt Oslo sentrum. Å innføre restriksjoner på biltrafikken ved å gjøre Oslo sentrum bilfritt er avgjørende for å nå dette målet. Derfor krever Natur og Ungdom at Oslo bystyre går inn for et bilfritt Oslo sentrum.

Dårlig service ved transport for syke

Dårlig TT-service i OsloStina Eriksen, Oslo, har kontaktet Seniorsaken i fortvilelse over at ventetiden på bestilling av transport til lege, sykehus eller behandling er blitt så lang. Når hun ringer 05515 for å bestille bil, for eksempel til legebesøk, hender det at hun må vente opptil halvannen time. Sentralen er dessuten stengt mellom 11 og 12. - Er dette en verdig måte å behandle Oslos eldre på? spør den mentalt meget oppegående damen i Seniorsakens nyhetsbrev.

Tenk deg at Oslo Taxi skulle stenge for mottak av drosjebestillinger mellom kl. 11 og 12. Da hadde det blitt ramaskrik. Men overfor funksjonshemmede som er avhengig av spesialtransport er sånt altså mulig.

Huken: Kun SV, Rødt og Fr.p. ønsket folkeavstemning

SV og Rødt støttet Fremskrittspartiets forslag om en folkeavstemning om Huken Pukkverk, men flertallet i bystyret ønsket ikke å la lokalbefolkningen bestemme pukkverkets fremtid. - Vi støttet folkeavstemning, siden vi mener det er riktig å få avklart hva lokalbefolkningen mener, sier jeg bl.a. til Akers Avis.

Les artikkelen

Rullestol og ambulanse

Rullestol og ambulanseEn rullestolbruker skriver til meg: "Når en person med en funksjonsnedsettelse har fått tilpasset en manuell rullestol er det svært viktig nettopp å kunne sitte godt i denne stolen. Den blir som ben å regne. Men, når det skjer noe og man skal fraktes i en ambulanse (som en pakke...) nekter ambulansepersonale å ta rullestolen med når du selv fraktes på båre. Grunnen er at det 1.) ikke er satt inn enkel remmer som kunne feste stolen i ambulansen, - og 2.) - det er forskiftene som de følger som sier at dette ikke er lov. Min mann er på sykehuset nå og opplevde dette. Sengekameraten ved siden av, som også var rullestolbruker hadde opplevd det samme. Kan du ta opp dette...? "

Rullestolsbrukere: Forhindret fra impulsive kino eller vennebesøk?

Rullestolsbrukere: Forhindret fra kino eller vennebesøk?For de fleste av oss er det en selvfølge at vi kan leve et impulsivt liv, og på sparket kunne bestemme at i kveld vil jeg gå på kino eller at nå vil jeg stikke en tur over til en kamerat. Det går jo greit enten fordi vi kjører egen bil, at trikken går hvert 5-minutt eller at T-banen går hvert kvarter eller halvtime.

Men hva med funksjonshemmede rullestolsbrukere som er avhengig av TT-transport? I teorien kan de også dette, men gjentatte ganger i det siste har sentralbordet hos det private firmaet Konsentra AS - som administrerer disse bestillingene - vært nede, og dermed har funksjonshemmede blitt forhindret fra å foreta ikke-forhånds-planlagte turer. Byrådet har tidligere blitt ufordret på hva de vil gjøre, uten at Byrådet har tatt tak i problemet. Nå utfordrer bystyrets Heidi Rømming igjen byrådet.

Parkeringsplasser: Byrådet bryter bystyrevedtak

Parkeringsplasser: Byrådet bryter bystyrevedtak"Kontrakter med private parkeringsselskaper som leier kommunal grunn avvikles etter hvert som de går ut." Så krystallklart var bystyrets vedtak 1. februar 2006.

På tross av dette gikk forleden Eiendoms- og byfornyelsesetaten i kommunen ut med følgende kunngjøring: "Eiendoms- og byfornyelsesetaten utlyser konkurranse om leie og drift av ca. 600 parkeringsplasser på kommunalt tomteareal. I tillegg skal det inngås avtale om parkeringskontroll for noen av etatens tomter. Tilbudsfrist er 8. september kl. 09.00."

Skjønner ikke Fr.P-byråd Peter N. Myhre at han faktisk må innrette seg etter bystyrets vedtak?

Les bystyrets vedtak
Les anbudsutlysningen

Bensin ikke dyr i forhold til lønnsøkningen

Bensinopprør til tross: Det koster ikke mer å fylle tanken nå enn det gjorde for ti år siden, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Bensinprisen har steget 54,8 prosent de siste ti årene, fra mai 1998 til mai 2008. Lønnen har steget minst like mye, 52,6 prosent ved utgangen av fjoråret.

Les mer i VG
Les også fra Statistisk Sentralbyrå