Miljø og kollektivtrafikk

Nasjonal transportplan må ta hensyn til klimaforliket

Nasjonal transportplan må ta hensyn til klimaforliketI KS sitt hovedstyre behandlet vi i dag høringsuttalelse til forslag til Nasjonal transportplan 2010 - 2019. I administrasjonens utkast til høringsuttalelse var det etter mitt syn en alvorlig svakhet: den koblet ikke NTP til det forhold vi alle bør være opptatt av: klimautfordringene. Jeg fremmet derfor et tilleggsforslag om dette perspektivet, og fikk klar tilslutning fra flertallet i hovedstyret for mitt forslag.

Tilleggsforslaget, og som altså  ble vedtatt lyder:

"KS merker seg at Nasjonal transportplan forutsetter at mobiliteten og transportomfanget skal fortsette å vokse i Norge slik det har gjort siden 1960-tallet, og at både biltrafikk og kollektivtransport, samt fly- og båttransport, skal øke med 20-30 % fra i dag til 2019.

Framtidsrettede transportløsninger må skapes innenfor rammene av en ansvarlig klimapolitkk. KS støtter de mål som er satt i klimaforliket og at inntil to tredeler av utslippskuttene innen 2020 skal gjennomføres nasjonalt. Det betyr økt satsing på jernbane og kollektivtrafikk og lavutslipps drivstoff og teknologier for vei og sjøtransporten. Det betyr også prioritering av de mest klima- og miljøvennlige transportformene og en langsiktig politikk for å redusere unødige transportbehov i samfunnet.  

KS vil øke satsingen på kollektivknutepunkter/ stasjoner med felles informasjon/ billettløsninger, gode parkeringsforhold og tilrettelegging for syklister. KS vil ha en planlagt utbygging av infrastrukturer for lav- og nullutslipps kjøretøyer. "

You have no rights to post comments