Miljø og kollektivtrafikk

EØS og EU-påvirkning i Oslo Sporveier

EØS og EU-påvirkning i Oslo SporveierEU- og EØS-tilpassing har ført til at Oslo Sporveier har blitt splittet opp i en kaotisk jungel av selskaper. Alle disse selskapene bestiller tjenester av hverandre, og fakturerer hverandre for utført arbeid. Dette har ført med seg et helt vanvittig byråkrati. I tillegg er jungelen av selskaper nesten umulig å finne fram i, og åpner for korrupsjon. Anbud innenfor busstrafikken har ført til sosial dumping, ved at sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår har blitt kuttet så mye at arbeidskraft nå må hentes fra Øst-Europa, skriver Per Arne Nicolaysen og Andreas Lauvstad, begge tillitsvalgte i Oslo Sporveiers Arbeiderforening.


EØS- og EU-påvirkning i Oslo Sporveier

Av Per Arne Nicolaysen og Andreas Lauvstad
Tillitsvalgte, Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA)


I tidligere Oslo Sporveier (som ikke heter Oslo Sporveier lenger) har vi følt markedsliberalismen på kroppen. EUs fire friheter vil, slik vi ser det, være friheter for noen, mens de for andre får undertrykkende konsekvenser. Til nå har man vært opptatt av markedets evne til å få frem det beste, med minst mulig regulering. Dereguleringen innen transportsektoren har medført at anbud og konkurranseeksponering er blitt innført i kollektivtrafikken. Dette er båret fram av høyresiden i norsk politikk, og innført av Arbeiderpartiet. Man skulle i sin tid ta såkalte privat eide busselskaper som ble drevet av ”subsidiebaroner”.

Resultatet kjenner vi nå. Små busselskaper ble raskt kjøpt opp av ”de store”, slik at det i dag er kun noen få selskaper som har tilnærmet monopol. Glem den sunne konkurransen – den ble straks borte. For de ansatte førte dette til et kraftig press på lønns- og arbeidsvilkår. Konsekvensen ble lengre arbeidstid, helsemessige dårligere skift, lavere lønn og reduksjon i pensjonsrettigheter.

Oppspllitting

Konsernet Oslo Sporveier ble splittet opp i mange forskjellige selskaper som skulle ha sine egne budsjettområder, uavhengig av hverandre. I tråd med tidens ideologi om at privat drift er så mye bedre enn offentlig. Fokus ble flyttet fra å være et sosialt tilbud for å dekke befolkingens transportbehov, til å være et aksjeselskap med profitt som drivkraft.

En effektiv og fornuftig drift i kollektivtrafikken er ingen motsetning til offentlig eie av kollektivtrafikkselskaper. Vi som jobber i systemet, mener snarere det motsatte. Bestiller- og utførerorganiseringen, og pulveriseringen av det som tidligere var ett selskap, har ført med seg en rekke problemer.

For det første har det blitt mye vanskeligere å få ting gjort. Et eksempel er brøyting av T-banestasjoner etter snøfall. Tidligere kunne dette ordnes av rette vedkommende ved å ta et par kjappe telefoner. Nå fungerer det slik at enheten som er ansvarlig for å brøyte, først må få en bestilling, som må komme fra riktig person. Deretter drar de ut med målebåndet sitt og måler snødybden, for å se om det er kommet nok snø til at de (i henhold til kontrakten) skal brøyte. Når de så har brøytet, sender de en faktura for arbeidet til det selskapet som bestilte brøytinga.

Byråkratisering

Poenget er at byråkratiet og internfaktureringen har øket dramatisk som en følge av oppsplittinga. Dette unødige byråkratiet er dyrt i drift, og regninga sendes til skattebetalerne. Oppsplittinga har også ført til at ansvarsforholdene har blitt pulverisert, og vi ser daglig hvordan de ulike selskapene skylder på hverandre når noe går galt, i stedet for å ta tak i problemet.

Nå er det blitt slik at selv ikke politikerne i bystyret vet hvor mange selskaper som fins innen sporveissystemet. Er det 11 eller 15 selskaper? De kan ikke svare.

Poenget er selvsagt å splitte Sporveien opp i enheter med tanke på ”markedstilpasninger for salg og konkurranseeksponering”. Blant annet for å møte kommende EU-direktiver om pålagt konkurranseeksponering av kollektivtrafikk. Ønsket er å få også trikken og T-banen, som i dag er offentlig eid, ut på anbud.

Ja, forresten, Sporveiskonsernet har fått nytt navn, og heter nå Kollektivtransportproduksjon AS (KTPAS). Oslo Sporveier har opphørt å eksistere – navnet er ledig og for øyeblikket ikke bruk.

"Under dekke av å møte konkurransen i anbud, som ville komme på grunn av EØS regler, må vi bli konkurransedyktige." Slik var mantraen som har medført tariffdumping innen bussbransjen som en konsekvens av AS-ifisering. Det selskapet som tidligere het Sporveisbussene (og som etter en rekke navnebytter nå er et eget konsern som heter Unibuss), og som fortsatt er 100% eid av Oslo Kommune, ble på slutten av 90-tallet delprivatisert. Busstrafikken skulle ut på anbud. En umiddelbar konsekvens var at selskapet byttet arbeidsgivertilknytning fra NAVO (nå Spekter), til NHO (TL). De bussansatte fikk en overgangsavtale om å tilpasse seg den nye og dårligere tariffavtalen til NHO.

Dårligere vilkår og rekruttering

Riktignok anbefalte EØS-regelen å privatisere, men det kunne man lokalt velge. Og våre politikere, med støtte av Arbeiderpartiet, valgte anbud.Konsekvensen for de ansatte ble blant annet lengre arbeidstid, dårligere pensjon, mye dårligere kveldstillegg, og at betalte permisjonsrettigheter ble dårligere. Det samme skjedde med tillitsvalgtes rettigheter. Goder som hjemkjøring/henting til sene og tidlige vakter forsvant. Dette til tross for at de samme bussjåførene transporterer T-bane- og trikkeførere, som fortsatt har denne ordningen som en del av tariffavtalen, til og fra jobb. Bussjåførene er nå henvist til egen bil om de er ferdige på jobb på et tidspunkt hvor kollektivtrafikken ikke går.

Busselskapene har derfor problemer med å rekruttere sjåfører. Folk stemmer med føttene, og forlater yrket. Søknadene går fra buss til T-bane og trikk – aldri den andre veien. Å kjøre buss var en gang en meget vel ansett jobb.  Slik er det ikke lenger. Samtidig er kravene så høye for å kjøre sporvogn og T-bane at kun få bussførere greier en slik overgang. Nå har EØS-krav og anbud medført at man må hente arbeidskraft fra Slovakia, Tyskland og Tsjekkia.

Flere ubehagelig episoder og mangelfull språkkunnskap, gjør at dette ikke ser ut til å lykkes. Å hente folk er ikke akkurat billig, og dersom man skal få tilrettelagt skikkelig for disse menneskene fra Øst- Europa, så kreves det mange ressurser. OSA har avdekket at disse sjåførene i noen tilfeller blir innkvartert under kritikkverdige forhold, og vi mener det som foregår i bussbransjen er sosial dumping. Den frie flyten av arbeidskraft og kapital over grensene, fører kun til at forskjellene øker og at det skapes en ny underklasse.

Anbud har medført at økonomien i Unibuss ikke er helt slik den burde være. Man har gjort flere ukloke oppkjøp av busslinjer langt utenfor sitt naturlige område i Oslo. Friheten til å shoppe er blitt et alvorlig problem fordi man nå har brent seg på underskuddsprosjekter andre steder i landet.

"Smartingene rykker inn"

I kjølvannet av anbud er erfaringene fra utlandet og til en viss grad her hjemme at ”smartinger” har fått et visst spillerom. Korrupsjon er blitt et problem. Den kaotiske organiseringen gjør det lett å skjule ting. Tidligere i år ble det kjent at en enkelt konsulent fakturerte Unibuss for mellom 200.000 og 300.000 kroner i måneden, uten at dette var kjent ellers i KTP-konsernet. Dette samtidig som selskapets totale økonomi har gått mot underskudd.
Privatisering av offentlig tjenester og mangelfull oppfølging og kontroll har gitt muligheter som vannverk-skandalen på Romerike og svindelen i Undervisningsetaten i Oslo kommune. Unibuss er for tiden under lupen på bakgrunn av flere uklare økonomiske forhold, i forbindelse med oppkjøp av busselskaper og henting av arbeidskraft.

Markedet styrer

En av de største truslene nå er EUs tjenestedirektiv, som er svært uklart, og som kan tvinge frem privatisering og mer utstrakt bruk av anbud i kollektivtrafikken. EU-domstolen har også avsagt flere kjennelser som viser at hensynet til et mest mulig fritt marked går foran det meste, inkludert opparbeidede faglige rettigheter. De fire frihetene blir viktigere enn det meste annet.

Folk blir passivisert i hendene på en elite vi ikke har noen som helst grunn til å ha tillit til – og som heller ikke er demokratisk valgt. Vi må bekjempe dommerstyre, pengestyre, byråkratstyre og elitestyre.

Når det gjelder politikere har de gitt fra seg kontrollen over markedet og blir heller styrt av markedet. Dette er alvorlig fordi demokratiets innhold blir borte. Markedsstyre hjulpet av dommerstyre, vil kvele folkestyret. Domstolene tar makten vekk fra de folkevalgte. Politikerne vil ikke få lov til å regulere markedskreftene, kun administrere. Konturene av et elitestyre der folk får mindre å si, er EU i et nøtteskall.

For å oppsummere: EU- og EØS-tilpassing har ført til at Oslo Sporveier har blitt splittet opp i en kaotisk jungel av selskaper. Alle disse selskapene bestiller tjenester av hverandre, og fakturerer hverandre for utført arbeid. Dette har ført med seg et helt vanvittig byråkrati. I tillegg er jungelen av selskaper nesten umulig å finne fram i, og åpner for korrupsjon. Anbud innenfor busstrafikken har ført til sosial dumping, ved at sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår har blitt kuttet så mye at arbeidskraft nå må hentes fra Øst-Europa.

(fra heftet "Ut av EØS!", utgitt av Oslo Nei til EU)

Kommentarer   

#1 Hans Andreas Fristad, Ruter As 20-01-2009 11:13
Jeg synes det er litt rart at du, Ivar, uten videre vil opptre som mikrofonstativ for Oslo Sporveiers Arbeiderforenin g i denne saken. Som bystyremedlem vil jeg tro du har tilgang på informasjon som bør kunne gi deg et mer nyansert bilde. Noe av hovedhensikten ved å opprette et bestillerselska p (Ruter) helt uavhengig av det tidligere sporveiskonsern et, var nettopp å skape full transparens i regnskapene. Alle penger til kollektivtransp ortformål kanaliseres nå gjennom Ruter, og dette selskapet har forpliktet seg til å gjøre rede for bruken av hver eneste krone. Tidligere hadde man et "bukken-og-havr esekken"-system der Sporveien var både bestiller og utfører. Hvilken modell som er mest egnet til å forhindre korrupsjon, overlater jeg til den intelligente leser å bedømme.

Av en eller annen grunn har OSA bestemt seg for å motarbeide denne reformen til "the bitter end". Ja, så stivnakkede er de at foreningen fortsatt bærer navnet til et selskap som ikke lenger eksisterer (Oslo Sporveier), og vi ser ofte i mediene at de omtaler seg selv som "sporveisansatt e", og på den måten sprer forvirring både i mediene og blant kollektivtransp ortens kunder. Jeg er selv historisk interessert, og hvis OSA gjerne vil markere sine historiske røtter, kan jeg anbefale navnet "Kristiania Sporveisselskab s Arbeiderforenin g" (KSA).
#2 Ivar J 20-01-2009 12:59
Kommentar til Hans Andreas Fristad: Dette nettstedet redigeres ut fra kriteriet om at ytringer og ulike synspunkter både er velkomne og verdifulle. Jeg vil gjerne være "mikrofonstativ " for aktører som kan bidra til en konstruktiv debatt. Så er disse nettsidene så greie at de som ser annerledes på dette kan legge inn motforestilling er. Og i sum kan det bli ganske opplysende.
#3 Lars Martin Mediaas 20-01-2009 16:10
Som de selv er inne på, dette har ingen ting med EU-tilpasning å gjøre men er et valg tatt av norske partier: "Riktignok anbefalte EØS-regelen å privatisere, men det kunne man lokalt velge. Og våre politikere, med støtte av Arbeiderpartiet , valgte anbud." Transportøkonom isk Institutt bekrefter også at dette er et lokalt valg: samferdsel.toi.no/.../.

EUs tidligere ambassadør til Norge sier også eksplisitt at full konkurranseutse tting ikke er EUs mål. www.bytrafikk.no/.../

mvh Lars Mediaas
Europabevegelsen i Oslo
#4 SAB 20-01-2009 20:51
Jeg må jo le litt også, selv om det er forferdelig trist at dumskapen ikke ser ut til å ha en ende.

Etter å ha jobbet i NSB i mange år har jeg jo sett det samme der, Sporveien har også arvet ledere fra NSB systemet, sikkert en av grunnene til dette tullet.
Det største hinder for at disse prosessene skal reverseres er vår egen statsminister, som fra talerstolen har sagt at han ikke helt skjønner hva NPM er for noe!

Her er det nok bare å jobbe på som du gjør, men det er litt ergerlig å ane at det ikke snur før alle venner og venners venner har mettet seg privat på offentlig sektor (også kalt privatisering).
#5 Andreas Lauvstad 20-01-2009 22:22
Til Hans Andreas Fristad: Som også Ivar er inne på i svaret sitt, så er det ikke nødvendigvis slik at han gjør seg til mikrofonstativ for noen selv om han videreformidler artikler - og ihvertfall ikke så lenge det er god mulighet til å kommentere artiklene. Men aner jeg en antydning i innlegget ditt til at du mener at enkelte irriterende (bakstreverske? ) meninger burde forties? Jeg bare spør.

Du mener jo vi (OSA) er så stivnakkede og tydeligvis utenfor tingenes gode orden. Du mener tydeligvis at vi formidler et unyansert bilde, og at våre synspunkter er så totalt utenfor tingenes vedtatte orden at ingen seriøse aktører ukritisk burde videreformidle det. Det må være svært ubeleilig for deg at vi faktisk representerer det store flertallet av de ansatte i det som var Oslo Sporveier (nå KTP med datterselskaper).

Det har seg slik at den dyre, byråkratiske og uoversiktlige måten kollektivtransp orten er organisert på i dag, ikke er forankret hos de ansatte. Et overveldende flertall av våre medlemmer uttrykker overfor oss fortvilelse over forholdene, og over at til og med sporveisnavnet har gått med i dragsuget. Når vår forening velger å holde fast på dette navnet, er det ikke et uttrykk for historisk interesse, men for sterke meninger blant de ansatte - våre medlemmer. Det er synd at du mener meningene til de ansatte og deres representanter ikke burde videreformidles "uten videre". Hva er det egentlig du mener - at vi skal knebles, mens dere i Ruter skal få prosedere deres meninger uimotsagt?

Vi har hørt mantraet om "regnskapsmessi g transparens" og "oversikt over pengestrømmene" , som begrunnelse for organisasjonska oset, til det kjedsommelige. Men våre medlemmer rundt omkring i hele systemet ser konsekvensene hver dag - ansvarspulveris ering, ingen helhetlig styring, fordyrende og tungrodd byråkrati, osv. Det er blitt svært vanskelig å få selv enkle ting gjort. Dette kan vi takke bestiller- og utførerorganise ringen for.

Og helt til slutt - vi er stolte over at det nå bare er vi som bruker Sporveisnavnet. Faktisk så stolte at vi nå også har gjort hevd på det tradisjonsrike Sporveissymbole t - Akershussilhuet ten. Denne har jo også gått med i dragsuget. Nylig sendte vi ut OSAs første fagforeningspin til alle våre 1100+ aktive medlemmer. Der har dette symbolet en svært fremtredende plass. Vi har fått overveldende gode tilbakemeldinge r på denne pin'en, nettopp fordi vi bruker dette symbolet. Det må være frustrerende for deg at de ansatte er så "stivnakkede" og gammeldagse, Fristad? Du mener kanskje de står i veien for Fremskrittet og at jobbene våre burde vært lagt ut på anbud for lenge siden?

Om du mener Ruter-firkanten er et flottere symbol enn Akershus-silhue tten, får det stå for din regning!
#6 Rune Aasen 22-01-2009 11:01
Til Hans Andreas Fristad
Du får mene hva du vil om OSA,men jeg er forundret over at du som tidligere Sporveisansatt slipper historien så lett.Oppsplitti ng av Sporveien har ikke ført til bedre kollektivtrafik k. Bestiller og utførerrollen er en organisering som setter fokus på bunnlinja i regnskapet, og ikke på hva som blir gjort. Hva Ruter`s 90 ansatte bidrar med vet ikke jeg (holder kundesenter utenfor), men vil vel bli synliggjort når byråden har krevd effektivisering av både "Sporveien" og Ruter! Ellers registerer jeg at Ruter sørger for seg selv og får utvidet angang til frikort - nå også avtale med SAS og flybussen, så noen driver dere jo med!
Håper du tar vare på den nye OSA pinsen som vi har sendt deg - kan hende at den en dag vil henge på jakke snippen din.
#7 Marit Sauge, Bussarbeiderklubben OSA 26-01-2009 22:31
Vi i Unibuss, (tidligere "Sporveisbussen e") har bevist for alle at vi er de mest konkurransedykt ige og holder høy kvalitet. Oslopolitikerne bør derfor legge alle videre planer om salg av bussen til side og sette en stopper for videre anbud. I anbudsprosessen har svært mange bussførere sagt opp og funnet seg andre jobber. For å opprettholde arbeidsstokken er nye førere blitt rekruttert fra en rekke land. De har stort behov for å kunne samle opp fridager og reise hjem, og jobber gjerne time mot time uten overtidsbetalin g. Dette er lønnsomt for bedriften, mens det skaper misstemning blant de bofaste førerne, som gjerne vil ha overtid. Vi ønsker oss tilbake et selskap der vi har samme lønns- og arbeidforhold, enten vi kjører trikk, buss eller t-bane. Det finnes ikke én fornuftig grunn til at bussførere ikke skulle ha samme vilkår. Bussførere har ikke engang opplæring med lønn, og blir pålagt stadig strengere krav om opplæring. Vi kan også påpeke en rekke forhold som har vært negative for passasjerene. Billettene er ikke blitt billigere, og bussene er overfylte i rushen. Hvis det ble slutt på anbud kunne Unibuss kunne kjøpe busser med lengre levetid, som klarer seg bedre på norsk vinterføre. Da ville regulariteten bli bedre, og vi som kjører bussene ville slippe den unødige belastningen det er å kjøre fullastede busser som setter seg fast i sneen og sklir i svinger og bakker. Dette går ut over helsa vår, men helseregnskapet er et annet budsjett. Tidligere brøytet vi selv holdeplassene og strødde. Det var raskt og effektivt. Nå må vi forklare bestemor på 80 år som stiger av i en halvmeters snøskavel, eller på speilblank holke, at vi har meldt fra, men at vi ikke vet om det blir gjort noe. I 2007 var holdeplassene dekket av skavler hele vinteren igjennom! I år har brøytingen vært noe bedre, - det har bare tatt noen uker. Salting av veier virker tilfeldig. Noen bakker saltes ikke, mens flat mark er saltet. Ekstrabestillin ger ser ut til å lønne seg for noen i systemet. Innsatsen ett sted står ikke i forhold til behovet. En gang så jeg 7 brøytebiler i en slapsete gate sentralt i Oslo, mens det var mer eller mindre snøkaos i andre gater litt høyere oppe. Vi må melde fra for hver holdeplass og hver bakke, og deretter går det en dag eller to, før det eventuelt skjer noe. Det er ikke lett for folk å forstå hvorfor det ikke er mulig å holde veiene åpne i en storby, og vi førere får ofte kritikk når det blir innstilling pga føret. Unibuss kunne godt hatt ansvar for å brøyte egne traséer og holdeplasser. Hadde vi dertil eid bussene kunne vi sørget for et optimal gjennomføring av avgangene. For å summere opp: Det er ikke noe å vinne på anbud og privatisering, men på langsiktig planlegging og forutsigbarhet.

You have no rights to post comments