Miljø og kollektivtrafikk

Ny årstid bringer nye problemer for T-banen

Ny årstid bringer nye problemer for T-banenMandag 9. februar var det et ekstremt værfenomen som stanset T-banen: Snøvær. Det har gått T-bane i Oslo siden 60-tallet. Hvordan kan vi fortsatt bli så tatt på sengen av et ekstra kraftig snøfall at vi ikke en gang klarer å rydde sporene tilstrekkelig når snøen har sluttet å falle? spør redaktør Andreas Lauvstad i siste nummer av OSA-sporet, bladet til Oslo Sporveiers Arbeiderforening.


Ny årstid bringer nye problemer for T-banen. Vi har vært opptatt av fenomenet ”ekstremløvfall”, som Oslo T-banedrift (OTD)
kalte det. Dette fenomenet førte til at Sognsvannsbanen ble stengt for all trafikk i en uke fordi de nye MX-togene fikk problemer med å stanse der de
skulle. Årsaken var at skinnegangen var full av løv - et fenomen som inntreffer hver høst.

Mandag 9. februar var det et annet ekstremt værfenomen som stanset T-banen: Snøvær. Rett skal være rett - på lørdagen, 2 dager før, drysset værgudene enorme mengder snø over hovedstadsområdet. Dette førte til store fremkommelighetsproblemer enten man brukte gummi- eller
metallhjul. Både trikk, bane og buss slet med å komme seg fram, og biltrafikken var preget av komplett kaos.

T-banen fikk imidlertid store problemer også på mandagen. Da hadde det ikke snødd nevneverdig siden dagen i forveien, og man hadde hatt en hel natt til å forberede seg og iverksette nødvendige tiltak slik at trafikken kunne gå som normalt. Mandag morgen var det riktignok kaldt, men knapt en sky på himmelen. Med nye tog som etter sigende skal tåle temperatursvingninger mellom tunnel og friluft mye bedre, skulle alt ligge til rette for en god start på uka. Med de rette tiltakene på plass, kunne dette blitt et flott øyeblikk for OTD, hvor man virkelig briljerte og viste for hele verden at litt kulde og litt snø ikke var noen match for T-banen.

Slik gikk det imidlertid ikke. Midt i morgenrushet stoppet nær sagt alt opp. Hovedproblemet viste seg, i følge avdelingsleder teknikk, Jan Henrik Sæther, på Ryen verksted å være føykesnø som legger seg på strømavtagerne når disse ikke er i kontakt med noen strømskinne. Om det ligger mye snø i nærheten av strømskinna, vil strøm-avtagerne ”ploge opp” det som måtte være i veien, og før man vet ordet av det vil de være dekket av snø som smelter i tunneler og deretter fryser til is ute i friluft. Og vips så står man der, uten strøm på toget.

Spørsmålet som uungåelig melder seg, i hvert fall for undertegnede, er da: Hvorfor var ikke denne snøen ryddet skikkelig vekk før driftstidens begynnelse mandag morgen? Undertegnede har snakket med flere av de ansatte i InfraPartner, som jobber med snøbrøyting. En av dem er Erik Gran, som kan fortelle at de gamle plogvognene - som har mulighet for strømskinnerensing - ikke kan brukes fordi OTD nekter å godkjenne dem for
kjøring ute på nettet. Ansatte i InfraPartner har mast på å få bygd om disse plogvognene slik OTD krever (med godkjente bremseventiler og ATP), i
minst 3 år. Likevel har ingenting skjedd. Og konsekvensen er at T-banens vinterberedskap står til stryk.

I organisasjonskaoset som preger kollektivtrafikken i Oslo er det vanskelig å finne ut hvem som egentlig har ansvaret. Er det OTD? Eller er det InfraPartner?

En ting er sikkert: Togførerne ute i trafikk fikk virkelig kjørt seg. Etter snøkaoset lørdag ble enkelte tog stående fast på for eksempel Frognerseteren
hele natten, med fører om bord. På mandag ble flere stående strømløse om bord i tog som ble stadig kaldere innvendig etter som tiden gikk. Også verkstedspersonnellet gjorde en stor innsats. En gruppe folk ble sendt opp til Vestli for å fjerne snø og is fra strømavtagerne til de togene som sto der. Verkstedet hadde også ekstra bemanning natten etter for å sikre at alle togene var ”opptint” og klare til utkjøring tirsdag morgen.

Det har gått T-bane i Oslo siden 60-tallet. Hvordan kan vi fortsatt bli så tatt på sengen av et ekstra kraftig snøfall at vi ikke en gang klarer å rydde sporene tilstrekkelig når snøen har sluttet å falle?

(fra bladet OSA-sporet, utgitt av Oslo Sporveiers Arbeiderforening, nr. 1 - 2009)