Miljø og kollektivtrafikk

NHO vil doble kollektivtilbudet og innføre rushtidsavgift

NHO vil doble kollektivtilbudet og innføre rushtidsavgiftNHO ønsker et kollektivløft i byene. Det skal skje blant annet gjennom å doble kapasiteten på kollektivtilbudet i rushtiden og å gjøre det mer fordelaktig å reise miljøvennlig. Adam Smith forelo allerede i The Wealth of Nations fra 1776, å innføre veiprising fordi veier er et knapphetsgode. Og mens flere politiske partier fortsatt ikke våger, vil NHO ha veiprising, og et enda større kollektivløft i byene enn hva som er foreslått i Nasjonal transportplan 2010 til 2020.

Les mer hos NHO

Kommentarer   

#1 EMF 21-04-2009 09:24
Meget bra. Dette vil bety mye for miljøet og prisene på kollektiv bør gå ned slik at flere vil benytte seg av det. Kansje vil det også bety mye der hvor det virkelig trengs hvor veiene er meget farlige. Støtter dette fullt ut. Bra
#2 MMA 21-04-2009 11:14
Kjør på! Ja til bedre og billigere kollektivtilbud . Ja til dyr bilkjøring, i hvertfall der det er kollektivtilbud . Å kjøre bil ved siden av toglinja bør være grisedyrt! Og ikke minst: Å kjøre kollektivt bør være grisebillig.

Man kan også jobbe for mer bilkollektivord ninger, sånn at folk heller kan kjøre frem til tog eller t-bane, sette igjen bilen der, og låne en ny bil der de kommer dersom det er nødvendig for å komme helt frem. Og mange kunne kanskje brukt bysykkel istedet for bil i en av endene (Den ordningen kunne også bygges ut, og opprettes flere steder)?
#3 kjetil Ulleberg 21-04-2009 18:10
NHO har mange gode forslag hvis de blir gjennomført vil bidra til at utslipp i persontrafikken inn og ut av Oslo by vil gå ned. Når det gjelder veiprsing er NHO lite konkret når og hvor mye prisen skal være. NHO har dessverre glemt tiltak som bidrar til å redusere varetransporten s miljøutslipp i Oslo.
#4 John Doe 21-04-2009 19:58
Greit forslag, men det faktum at det kommer fra NHO gjør at det høyst sannsynlig gjør veiene om til inntektskilde for private. Vi har jo bompenger fra før, og det er jo et klasseeksempel på fordyrende mellomledd. Det er lite som tyder på at de pengene som blir til overs, etter at alle mellomleddene har tatt sine kakestykker, realiseres i kollektivtrafik k eller nye veier.
Man er nødt til å se på HVEM som fremmer forslaget, og vedkommendes gemytt, før man stemmer ja til slike tiltak.
NHO tenker profitt, og har aldri hatt særlig sansen for å la folket nyte godt av felles innsamlede midler, de er da ikke kommunister for pokker :-)

You have no rights to post comments