Miljø og kollektivtrafikk

Organisasjonskaos i kollektivtrafikken

Organisasjonskaos i kollektivtrafikkenOmorganiseringen av Oslo Sporveier i 2006 hadde som formål å få bedre oversikt over pengestrømmene og klargjøring av roller. Daværende Oslo Sporveier var, etter samferdselbyråd Petter N. Myhre (FRP) sitt syn, en topptung organisasjon med mange direktører, stor administrasjon og mange papirflyttere. Dette var vi til dels enig i. Men nå er det blitt enda verre! Bare i Ruter er det ansatt 130 personer, og vognselskapet søker etter flere ansatte, med samme kompetanse som T-banen og trikken har fra før.

I 2009 har administrasjonen økt med 200 stillinger! Det vil forundre meg mye om de som var med på vedtaket i bystyret, har fått bedre oversikt over pengeflyten, og hvem som har ansvar for hva! I Ruter produseres rapporter på løpende bånd, og konsulenter lever godt av å komme med innspill, som ekspressmetro i 200 km/t til Hurum og andre visjoner. Bra med langsiktig perspektiv, men hva med å få T-banen til å gå fortere enn 40 km/t først. I skrivende stund er nemlig det toppfarten til T-banen utenfor tunnelene, siden det er løvfall og skinnegangen er glatt, skriver Rune Aasen i Oslo Sporveiers Arbeiderforening.

Organisasjonskaos

Av Rune Aasen, leder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening

Omorganiseringen av Oslo Sporveier i 2006 hadde som formål å få bedre oversikt over pengestrømmene og klargjøring av roller. Daværende Oslo Sporveier var, etter samferdselbyråd Petter N. Myhre (FRP) sitt syn, en topptung organisasjon med mange direktører, stor administrasjon og mange papirflyttere. Dette var vi til dels enig i. Men nå er det blitt enda verre! Bare i Ruter er det ansatt 130 personer, og vognselskapet søker etter flere ansatte, med samme kompetanse som T-banen og trikken har fra før.

I 2009 har administrasjonen økt med 200 stillinger! Det vil forundre meg mye om de som var med på vedtaket i bystyret, har fått bedre oversikt over pengeflyten, og hvem som har ansvar for hva! I Ruter produseres rapporter på løpende bånd, og konsulenter lever godt av å komme med innspill, som ekspressmetro i 200 km/t til Hurum og andre visjoner. Bra med langsiktig perspektiv, men hva med å få T-banen til å gå fortere enn 40 km/t først. I skrivende stund er nemlig det toppfarten til T-banen utenfor tunnelene, siden det er løvfall og skinnegangen er glatt.

Men nok om Ruter - de lever sitt eget liv, uten involvering fra de ansatte i KTP som står midt oppi  problemene hver dag. Sikkerheten. Innebærer dagens organisering en fare for at sikkerheten ikke blir ivaretatt? Oslo Sporveiers Arbeiderforening mener ja. Det er for mange ”kokker” og faren for at vi ikke har oversikt over hvem som gjør hva er tilstede. Dette har vi eksempler på. Oversikt og roller Ruter AS fordeler pengene og vil ha makta over det
meste, både når det gjelder investeringer og drift av kollektivtrafikken i Oslo.!Ruters hovedmål er å konkurranseutsette Trikken og T-banen, slik at de kan få gjort noe med pensjon og lønna til vanlige folk.

Vognselskapet leier ut T-banevogner og trikker til Ruter AS. Vognselskapet har flyttet til Rådhuset, og lever sitt eget liv der. Sikkert også med en bra lønn. Det å leie ut vogner er en hard jobb, og medfører sikkert mye reising rundt om i verden på jakt etter framtidens Tbanevogner og trikker. Selskapets egenkapital, T2000-vognene, er i ferd med å mugne, og bør strykes fra regnskapene.

InfraPartner er Sporveiens entreprenør og skal ivareta infrastrukturen i Oslo. Blir dette gjort? Kvisting, sliping, spyling, pakking m.m. Får IP bestilling av IE, slik at jobbene blir gjort? Hva med T-banen? Er kontraktene med T-banen og Ruter slik at IP får midler nok til at oppgavene blir uført? Det samme gjelder trikken.

IP leier plass på Majorstua til sine anleggsmaskiner, men har ikke råd til dyr leie, så de vil flytte til Etterstad. Dette vil medføre at det blir mer trafikk på fellesstrekket av gule maskiner, og sjansen for stans øker, leiepris blir satt opp mot drift av T-banen.

Infrastrukturenheten gir også oppdrag til eksterne. For IE er det viktig å tjene penger, på lik linje med de andre enheter og AS'er, så de leier ut områder vi sågar trenger sjøl (Durud/Slemdal)

Min påstand:!
Vi drar ikke i samme retning. Skal kollektivtrafikken i Oslo lykkes så må de ansatte føle at de er med. Fagforbundet i Sporveien er i mot anbud i
kollektivtrafikken og vil gjøre det som er nødvendig slik at medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår ikke blir satt under press.
 
Vedlikehold av MX-vognene er vedtatt anbudsutsatt. Byråden ville spare 100 millioner kroner i 2006. Verkstedet har spart 162 millioner kroner. Det hjelper ikke for FRP.

(OSA-sporet nr. 5- 09)