Miljø og kollektivtrafikk

Fr.P-byråkratiet for kollektivtrafikken: 200 flere administrative stillinger

Fr.P-byråkratiet for kollektivtrafikken: 200 flere administrative stillingerDet mest utrerte utslag av den ideologiske bestiller- /utførerorganisering Høyre/Fr.P. sverger til har vi fått for kollektivtrafikken i Oslo. Et mylder av selvskaper, som innbyrdes sloss om ikke å ta ansvar, og som av og til også setter sikkerheten for de reisende i fare. De uheldige utslagene vi har med jernbaneorganiseringen (NSB/Jernbaneverket) slår også ut i Oslo. Krangel og ansvar/ikke-ansvar har ført til at vedlikeholdsetterslepet i Sporveien nå er oppe i hele 6 milliarder kroner.

Organiseringen av kollektivtrafikken i Oslo har medført at det er opprettet ca 200 flere administrative stillinger. Ruter AS har ca 130 ansatte, og brukte ca 90 millioner i konsulentbistand i 2009. Kollektivtransportproduksjon AS har 225 ansatte med personalansvar!! I tillegg så har de opprettet Oslo Vognselskap AS hvor det nå er 5 ansatte, men oppbemannes.

Konsernledelsen i det kommunale Kollektivtransportproduksjon AS ser at den organisasjonsstruktur de er påtvunget ikke skaper en tydelig ansvarsplassering og at den er unødvendig dyr. De anbefaler en forenkelet selvskapsstruktur som gjør at man kan spare mellom 37 og 55 millioner pr. år og samtidig oppnå bedre kontroll på hele verdikjeden og bedre samordningseffekter.

Vil Høyre, Fr.P og Venstre tviholde på en struktur som ikke er tilstrekkelig kostnads- og driftseffektiv?

Les konsernledelsens ønske, som vil være minst 37 millioner billigere pr. år enn dagens løsning

Kommentarer   

#1 bjarne wahl 16-12-2010 13:20
Det er sett fra insiden i KTP (sporveien) mye positivt her. men dette er jo også et tiltak i mere privatisering og anbud. Dette gir en enda mer uskkker arbeidsplass der det er vanskelig å holde motivasjonen oppe. Hovedproblemet er at Oslo kommune har splittet opp gamle Oslo Sporveier i alt for mange selskaper uten felles styring. dette blir dyrt for oss alle i det komunale felleskapet (kunder/eiere/a nsatte). Ruter Det er sett fra innsiden i KTP (sporveien) mye positivt her. Men dette er jo også et tiltak i mere privatisering og anbud. Dette gir en enda mer usikker arbeidsplass der det er vanskelig å holde motivasjonen oppe. Hovedproblemet er at Oslo kommune har splittet opp gamle Oslo Sporveier i alt for mange selskaper uten felles styring. dette blir dyrt for oss alle i det kommunale fellesskapet (kunder/eiere/a nsatte). Ruter er jo den verste bremsen her. De har i dag alt for mange ansatte, bør reduseres med 50 %. Et annet problem er jo at de mangler kompetanse og styring og sultefôrer bane og trikk mens de sløser selv. Fjern Ruter og Oslo vognselskap, dropp hele eventyret om anbud før det går like galt som i England når ministre måtte ta sin hatt å gå. Gi oss en sterkt, moderne og effektivt "Sporveien".
#2 Petter 16-12-2010 13:23
Noen bør gå Oslo Vognselskap AS nærmere etter i sømmene. Hva driver de med? Mye reiser de i året? Hvor nær kontakt har de med Siemens?
#3 Ansatt 16-12-2010 13:24
I dette regime lever vi, hvor konkurranseutse tting er på dagsorden hver bidige dag, mens markedet styret lederlønningene oppover til nivåer som er hinsides, så mener de samme ledere med 900 tusen i lønn, at en renholder som jobber natt med tillegg tjener for mye (ca 400.000) Sprøtt!!
#4 Marit Sauge 16-12-2010 13:54
Antallet administrative stillinger i kollektivtrafik ken bør reduseres, ikke økes. På 1980-tallet fungerte Oslo Sporveier godt med én direktør for trikk, T-bane og buss.
Bruk av konsulenter på åremål bør avvikles. Vognselskapet bør nedlegges som eget selskap og verdiene flyttes til konsernet. Den største utfordringen vi står overfor de nærmeste tiårene er å anskaffe et tilstrekkelig antall bussførere og mekanikere.
Ved å slutte med anbud kan de økonomiske ressursene og kompetansen i selskapet brukes til langsiktig videreutvikling i brukernes favør.


Med vennlig hilsen

Marit Sauge

Leder av Bussarbeiderklubben
Oslo Sporveiers Arbeiderforenin g
#5 Anne Engahjerte 17-12-2010 00:58
Og de som angriper det statlige byråkratiet, seinest idag var Jensen på Dagsnytt 18. Men det meste er jo annerledes for FrP... helt galskap, og jeg er sååå jævli lei dem :sad:((
#6 Gjertrud Tveitevåg 09-01-2011 23:27
Tja, sånn kan det gå....Men det forundrer meg ikke.

You have no rights to post comments