Miljø og kollektivtrafikk
Fr.P-byråkratiet for kollektivtrafikken: 200 flere administrative stillinger
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert torsdag 16. desember 2010 01:34
Organiseringen av kollektivtrafikken i Oslo har medført at det er opprettet ca 200 flere administrative stillinger. Ruter AS har ca 130 ansatte, og brukte ca 90 millioner i konsulentbistand i 2009. Kollektivtransportproduksjon AS har 225 ansatte med personalansvar!! I tillegg så har de opprettet Oslo Vognselskap AS hvor det nå er 5 ansatte, men oppbemannes.
Konsernledelsen i det kommunale Kollektivtransportproduksjon AS ser at den organisasjonsstruktur de er påtvunget ikke skaper en tydelig ansvarsplassering og at den er unødvendig dyr. De anbefaler en forenkelet selvskapsstruktur som gjør at man kan spare mellom 37 og 55 millioner pr. år og samtidig oppnå bedre kontroll på hele verdikjeden og bedre samordningseffekter.
Vil Høyre, Fr.P og Venstre tviholde på en struktur som ikke er tilstrekkelig kostnads- og driftseffektiv?
Les konsernledelsens ønske, som vil være minst 37 millioner billigere pr. år enn dagens løsning
Kommentarer
Bruk av konsulenter på åremål bør avvikles. Vognselskapet bør nedlegges som eget selskap og verdiene flyttes til konsernet. Den største utfordringen vi står overfor de nærmeste tiårene er å anskaffe et tilstrekkelig antall bussførere og mekanikere.
Ved å slutte med anbud kan de økonomiske ressursene og kompetansen i selskapet brukes til langsiktig videreutvikling i brukernes favør.
Med vennlig hilsen
Marit Sauge
Leder av Bussarbeiderklubben
Oslo Sporveiers Arbeiderforenin g
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.