Miljø og kollektivtrafikk

Hvor mye penger bruker Oslo på å subsidiere bilisters parkering?

Hvor mye penger bruker Oslo på å subsidiere bilisters parkering?"Et av de største hind­rene for å bedre for­hol­dene for syk­lis­ter i Oslo er par­ke­ring. Oslo mang­ler ikke plass. Men all til­gjen­ge­lig plass er i prak­sis okku­pert av bilis­ter, med poli­ti­ker­nes vel­sig­nelse. Man synes å ha slags naiv tro på at det en vak­ker dag skal dukke opp nye og ubrukte area­ler i Oslo, og da skal vi bygge ut syk­kel­veier. Poli­ti­kerne er vel­dig for syk­kel­veier. Pro­ble­met er bare at de er enda mer for biler og par­ke­rings­plas­ser. Poli­ti­kere er for alt som er bra. Å prio­ri­tere betyr på poli­ti­kersk å sette alt på topp, ikke å si at noe er mindre vik­tig og må vike. Da blir resul­ta­tet som det blir. Dette er det som påstås å være hoved­syk­kel­vei fra Frog­ner­par­ken til Sen­trum. Det ingen tvil om hva poli­ti­kerne har prio­ri­tert her: Par­ke­ring — i det som skulle vært hovedsykkelvei.

Jeg har ikke klart å finne noe tall som sier hvor mange par­ke­rings­plas­ser som Oslo kom­mune stil­ler gra­tis til dis­po­si­sjon. Men om vi reg­ner med enkle tall og sier at det par­ke­res i 1.000 km av Oslos veier, og det kan tas inn et sted  mel­lom 1 og 2 mill pr kilo­me­ter, så hav­ner vi et sted mel­lom 1 og 2 mrd pr år — omtrent det som er nød­ven­dig for å få trikke­lin­jene opp på en aksep­ta­bel stan­dard, for å nevne noe," skriver Olav Turvund på bloggen sin.

En tankevekkende artikkel, synes nå jeg. Og særlig nå i debatten om Oslopakke 3, hvor vi ser at flertallspartiene igjen proriterer vei framfor kollektivtrafikk.

Les mer

Kommentarer   

#1 John Sandvik 30-05-2012 12:07
Jeg har hørt slike kommentarer før, spesielt fra folk som parkerer gratis i egen garasje på jobben, det er mange av de gamle venstreradikale som tjener godt over gjennomsnittet, og som nyter svært godt av frynsgoder de selv jobber hardt med å ta fra sine kammmmerater. :-)

Jeg synes heller de burde slått seg sammen og gjort byen levelig for både biler og syklister, danskene har fått til dette.

Det er vel typisk norsk å snevre inn verden rundt sin egen navle, la oss heller utvide horisonten og bli sterkere samlet. :-)
#2 Elisabeth Augdahl 30-05-2012 12:30
Det er altfor mange biler i Oslo. Hvorfor skal vi fortsette med å fylle opp Voksentoppen? Den som kjører bil skader faktisk andre menneskers lunger! Vi har en Røykelov, men startet vel her i feil ende. Nikotin er skadelig, men eksos og andre giftstoffer fra bil er ennå mye farligere både for menneskers fysiske helse og for miljøet. Når får vi et lovverk som legger begrensninger på bilisters rett til å fortsette med å forgifte sine medmennesker og å forurense lufta samt å okkupere plass i byer og tettsteder der det finnes kollektivtransp orttilbud?
#3 Haakon 31-05-2012 01:37
Ivar - nå ønsker jeg svar av deg og håper du svarer på dette.
Hvordan subsidierer Oslo parkering? Er det slik at de som parkerer gatelangs i Oslo får en sjekk av kommunen for å gjøre det? Det er jo det subsidiering er, se bare på bøndene som får penger for å gjøre det de gjør!
Eller er det slik at du ikke aner hva subsidiering er og missbruker ordet fordi Oslo ikke setter opp parkometre der folk bor slik at de må betale for å stå hjemme? Da er ordet subsidiering ment slik at det er tap av skatt/svgiftsbe legging som er subsidiering.
Hvis det er så må jeg spørre deg : Skatte nivået i Norge er ca 36% i snitt - tilgi meg om jeg bommer med noen prosent. Er det da slik at staten Norge subsidierer befolkningen med 74%?
Dette vil jeg ha svar på. For - om du mener det er ikke du en mann for SV. Du må nesten gå til kommunistene.

Når det gjelder bilistene betaler de enormt til Oslo og Akershus. Mer enn de får tilbake. Likevel er problemet bilistene. Jeg tror du må se det litt med nye øyne, jeg.
Hvordan er det på Gardermoen? Det er svære parkeringshus på utsiden som tar imot de kjørende og det er hyppige gratis busser som kjører folk inn. Hvorfor skjer ikke dette i Oslo?
Jo - dere er avhengige av at bilene kommer til byen slik at de betaler bomavgift.
Sånn er det!

Og så skal du si at det er beboerne som er problemet! Nå har jeg lyst til å banne!!! Det er kommunen, under forskjellige styrer, som har godttatt byutviklingen slik den har vært. Og det må man nesten leve med. Uansett om AP eller Høyre/FRP har sittet så må man akseptere de demokratiske valgene som er tatt og ikke straffe de som har fulgt den til en hver tid aktuelle politikk.

Jeg bodde litt i Oslo noen år og hadde gateparkering. Og om jeg stod 4.6 meter fra et hjørne så fikk jeg bot fordi det ikke var 5 meter. Klokken 04.56 en søndags morgen. Det er klart jeg var til sjenanse da, siden det er så mye trafikk da....

Jeg har fortalt deg før og jeg gjentar det gjerne hvordan dere skal lette på presset til Oslo : Finn nære områder folk kan bo i! Om man bygger den vedtatte jernbanen fra Oslo til Hønefoss vil reisetiden derfra gå fra 1t35m til 20min. 20 min er kort reisevei. Kortere enn fra Lillestrøm med bil eller Asker. Hønefoss vil bli sentralt, og det er masse plass å bygge på.

Jeg har tidligere oppfordret deg til å slutte å sutre og gå til vennene i partiet ditt å få miljøpartiet SV på sporet. Men, du svarte ikke en gang på det.

Du er lokalpolitiker i Oslo. Problemet ordner seg ikke med å sette opp gateparkering. Om man betaler 5-6 millioner for en bolig så skremmer ikke 100 kr i parkering. Glem det. Du må opp i 1000 kr pr dag om folk skal flytte vekk. Og da får du tomme leiligheter, ikke folk som bor der uten bil.
For - du skjønner, folk skal bevege seg. Ikke alle er i Oslo til en hver tid. Oslo er en by hvor hovedbefolkning en ikke er fra Oslo, det betyr at de må bevege seg til familie og venner til nærheten av der dem er og da MÅ de ha bil. Samt å kjøre til barnehage, skole og at noen trenger bil i jobb.

Du er faktisk ikke etter å fjerne bilen, du. For det kan man ikke med mindre man setter parkering forbudt der folk bor. Du er ute etter pengene.
Eller - og svar på dette - vil du sette parkering forbudt der folk bor?
#4 Haakon 31-05-2012 02:59
John :
Hvor mange snødager - eller rettere isdager - er det i København hver vinter og hvor mange er det i Oslo?
Kanskje vi i miljøets navn skal varme opp sykkelstiene?
Og - hvor flatt er Danmark? Og hvor flatt er Oslo?

Jeg vet - det er mye sykling i Køben og Amsterdam. Men - kanskje du skal tenke litt på byen anderledes enn faktum at det bor folk der?


Elisabeth :
Jeg er enig i at vi skal forurense minst mulig.
Ivar snakker ikke her om trafikken til voksentoppen. Han snakker om at kommunen subsidierer parkering. Og sjekk gjerne om en dag eller to - jeg er ganske sikker på at han ikke vil forklare bruken av ordet subsidier.
Når det gjelder allergikere og andre med pustevansker så kan man nesten ikke forvente at byen eller Norge eller verden skal forandre seg pga dem.
Det er ingen livsrett å få rett til å bo i Oslo. Om man ikke kan bo der så må man flytte ut.
Jeg er allergiker selv og vet at jeg ikke kan påvirke alle rundt meg, jeg kan bare forsikre meg om å gjøre det best mulig for meg selv.
Sånn er det!

Og jeg er enig. Om dere vil - i Oslo - begrense trafikken så vet vi at avgifter ikke virker. Selv om det er inntektene Ivar vil ha, men for å få de også inntektene og da må ikke avgiftene være så høye at folk faktisk slutter å kjøre.

For : Om man vil at folk skal parkere så ikke sett opp avgiftene. Da vil bare de rike ha fordelen og det er jo ikke sosialt. Sett opp forbud med inntauing øyeblikkelig når folk parkerer hjemme utenfor boligen sin.
Da vil det virke. Men, jeg tror ikke du vil ha det slik.
Jeg tror det er kommunale penger som lokker!
#5 Erik 31-05-2012 09:52
Å subsidiere betyr å stille et gode til disposisjon uten av brukeren betaler fullt ut for kostnaden. I Oslo subsidieres kollektivreiser ved at det offentlige og bilistene (bompenger) betaler en viss % av det reisen koster (kanskje mellom 20-40%). De som parkerer i kommunal gate og ikke betaler, kan sies å bli subsidiert av den som har bygget, vedlikeholder og brøyter gata. Dette koster, og bilisten som parkerer betaler ikke. parkeringen er 100% subsidiert. En annen måte å vurdere grad av "subsuduering", er å sammenligne med markedsprisen. Markedsprisen finnes ved å se på kostnadene ved gebyrbelagte P-plasser i geografisk nærhet. Uansett om man ser på markedspris eller selvkost, framstår ikke-gebyrbelag t gateparkering som 100% subsidert av den etat som bekoster drift av veiarealet. Heldigvis er også fotgjengere og syklister 100% subsidiert.
#6 Ivar J 31-05-2012 12:34
Haakon: ser Erik har svart deg på ditt spm til meg om bruk av begrepet subsidiering, og det er dekkende også for hvordan jeg ser på det. For øvrig er alt som står i bloggoppslaget Olav Torvunds synspunkter, men som jeg skriver: jeg synes det er en tankevekkende artikkel.
#7 Haakon 31-05-2012 15:07
Erik og Ivar
De som parkerrer kan ikke sies å betale nok?
Greit nok - kanskje bilistene skal betale det som det koster? I dag betaler bilistene langt mer enn det koster å holde veinettet. Liker tanken din. Få ned bilistenes utgifter til det som det koster å holde nettet, så kan du snakke om å ta inn parkering.

Dessuten - dette viser at det er penger som er fokus. Ikke at det er for mye biler. Da ville man gått inn for parkering forbudt...
#8 Haakon 01-06-2012 01:13
Ivar, du skriver :
"Et av de største hind­rene for å bedre for­hol­dene for syk­lis­ter i Oslo er par­ke­ring. Oslo mang­ler ikke plass. Men all til­gjen­ge­lig plass er i prak­sis okku­pert av bilis­ter, med poli­ti­ker­nes vel­sig­nelse. Man synes å ha slags naiv tro på at det en vak­ker dag skal dukke opp nye og ubrukte area­ler i Oslo, og da skal vi bygge ut syk­kel­veier. Poli­ti­kerne er vel­dig for syk­kel­veier. Pro­ble­met er bare at de er enda mer for biler og par­ke­rings­pl as­ser. Poli­ti­kere er for alt som er bra. Å prio­ri­tere betyr på poli­ti­kersk å sette alt på topp, ikke å si at noe er mindre vik­tig og må vike. Da blir resul­ta­tet som det blir. Dette er det som påstås å være hoved­syk­kel­v ei fra Frog­ner­par­ke n til Sen­trum. Det ingen tvil om hva poli­ti­kerne har prio­ri­tert her: Par­ke­ring — i det som skulle vært hovedsykkelvei."

I området Frognerparken-s entrum er norges dyreste boliger. Hva tror du må til for at man ikke skal parkere der? 100 kr i timen? Mer?
Disse menneskene har så mye penger at det ikke spiller noen rolle. Om målet er å fjerne bilene for å gjøre plass til sykkelene er parkering forbudt eneste vei.
Er du enig?
#9 Ivar J 01-06-2012 10:14
Haakon:

nei, det er ikke et sitat fra meg, men fra Olav Turvund.

for øvrig en faktainformasjo n som bør interessere deg: ditt parti Høyre har lagt fram forslag for bystyret - og som blir behandlet før sommeren - om at kommunen årlig skal hente inn 48 millioner i avgifter for slik beboerparkering.

korturl.no/0g
#10 Haakon 01-06-2012 13:53
jeg ser at det ikke er direkte sammenlignbart, Ivar.
Det har med parkeringshus - parkeringskort som gjør at beboerne slipper unna osv.
Det er veldig forskjellig fra det du skriver - eller går god for.

Men - om du vil ha bort bilene så spiller det liten rolle om det er bilene til de som bor der, på besøk, eller handlende.
Er det ikke forbud som er det eneste som vil fjerne bilene?
#11 Ivar J 01-06-2012 20:50
Haakon:

Beboerparkering er gateparkering, og som Høyre klokelig mener at bilistene skal betale for.
#12 Haakon 02-06-2012 05:37
Ja - de vil med venstre lage store phus for beboere og avgiftsbelegge veiparkering.
Høyre og V ønsker å lage alternativ. Er du for det?
Eller vil du bare ha pengene? Vil en avgift på parkering åpne for de syklistene du snakker om? Eller bare skape penger?
Skal du forsvare det du sier er parkering forbudt eneste løsning. Og det kommenterer du ikke, Ivar.

You have no rights to post comments